< Tilbake til oversikten

Skjønner ikke karbohydratregningen ...

marithja sa for siden:

åhhh nå har jeg jo holdt på med dette ei stund, og lest her inne men klarer ikke å vri hodet mitt rundt å lese karbohydratinnholdet på forskjellige ting!! Føler meg KJEMPEDUM!!!
Nå har jeg spist en sjokolade og der står det :
KARBOHYDRATER 58 gr
av det sukker <2 gr
polyalkoholer33,5 gr

hva er resten av karbene da? Dette blir jo bare 35,5 til sammen?? Dette er en sukkerfrisjokolade....(VIRGINIAS mix choch fra ULTRA)

Men uansett:
Du har karbohydrater, og noen ganger står det :
Karbohydrater hvorav sukkeralkoholer
Karbohydrater hvorav fruktsukker
Etc etc...

Hva skal trekkes fra hva, hva er bra , hva er dårlig- kan noen forklare?? Skulle jo tro at en sjokolade som er laget for å være sukkerfri skulle være grei....:eek:

Kan ikke noen forklare på en enkel og oversiktlig måte ??

Kitt sa for siden:

Du kan trekker fra sukkeralkoholene. Og bare de!
Disse går bare gjennom tarmene uten å tas opp i kroppen og trenger derfor ikke tas med i regnskapet.

Alt annet fruktose, sukkerarter etc må regnes med!

Alkazelters sa for siden:

Jeg kan tenke meg at de resterende karbohydratene er stivelse, noe som ofte forekommer når sjokolade inneholder kjeks. Sjokoladen du har spist inneholder da drøyt 20 gram karbohydrater.

marithja sa for siden:

Ok, takk da tror jeg jeg skjønner litt mer :-) Og har gitt bort kjeks sjokoladen til gubben:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.