Photobscura sa for siden:
Dette er jeg litt nysgjerrig på. Jeg tok en kroppsanalyse for et år siden, og fikk vite at jeg hadde en litt lav muskelmasse.
Musklene mine veier 26,2 kg.
Jeg er 167 cm og veier ca 80 kg.
Hvor mye muskler har dere?
Dette er jeg litt nysgjerrig på. Jeg tok en kroppsanalyse for et år siden, og fikk vite at jeg hadde en litt lav muskelmasse.
Musklene mine veier 26,2 kg.
Jeg er 167 cm og veier ca 80 kg.
Hvor mye muskler har dere?
Viclin sa for siden:
Ha'kke peiling. Skulle gjerne tatt en sånn analyse.
Krøllerellerei sa for siden:
Skal vi se, stiger på vekten og legger musklene i den ene skålen og resten av skabelonen i den andre..
Pokker, det gikk ikke.
:D
Hahahaha :rolleyes:
Men, jeg vet det er manger her som enten har tatt kroppsanalyse, vært hos Lindberg-legen og veid seg på Tanita-vekt, eller har Tanita-vekt eller tilsvarende hjemme.
Kom fram kom fram!
Areola sa for siden:
Jeg har, jeg har!
Men jeg fikk aldri lappen....... :(
jvb sa for siden:
Kanskje en sånn en kunne være noe for dere som lurer?
www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134594315
Personvekt med kroppsanalyse til 495kr er jo ikke skammelig dyrt hvis den er sånn tålig riktig.
Kitt sa for siden:
Jeg har en sånn billig vekt som skal måle fett% og solid kroppsmasse etc.
Problemet er at den ikke vil måle meg, jeg er rett og slett for feit!:eek:
Selv om Tanita- vekten på Friskvernklinikken sier at fett% min er lavere, vil ikke denne vekten si meg noen ting fordi den ikke klarer fett% over 45!:o:p:(
Rin sa for siden:
Hmm. Jeg var på en Lindbergklinikk for omtrent to år siden, da veide jeg mindre enn jeg gjør nå, ca 79 kilo. (Og jeg er altså 157 cm høy) - nå ser jeg over utskriftene fra analysene den gangen, og jeg ser at det har blitt notert "muskelmasse 13.2 kilo" - hvilket jeg er helt sikker på at legen understreket at var svært god muskelmasse for meg. Det høres jo veldig lite ut i forhold til Photobscuras 26.2 kilo muskler, men det er kanskje såpass som må til for å bære ti ekstra centimeter i høyden? :D
Jeg regner jo med at musklene mine ikke veier noe mindre nå, siden de bare har fått mer å drasse på. :rolleyes:
Vibeke-67 sa for siden:
LAV muskelmasse?
Jeg ligger et sted mellom 13 og 14 kg, i alle fall før jeg ble gravid, og det er visst ganske så bra. Kan godt øke den noe.
Jeg er 173 cm og veier rundt 80 kg.
(Veier meg på Tanita)
scartz sa for siden:
Jeg fikk beskjed om 13 komma noe kg. Og fikk beskjed om at jeg hadde litt mer enn gjennomsnittet, da jeg sikkert hadde mer muskler pga overvekt (mye å drasse på..)
Kitt sa for siden:
Fant mine papirer fra tiden på Friskvernklinikken.
I følge Tanitavekten har jeg solid kroppsmasse på ca 14 kg.
Og det var visst veldig bra!:D
nonta sa for siden:
Jeg veier meg på tanita vekt hos eurodiett konsulenten min. Når jeg trekker fra vann (TBW) fra Muskel/skjelett og vann (FFM) får jeg 14,5 kg muskel/skjelettmasse. For det er vel slik dere gjør det?
Tok en bodyanalyse hos spenst, for noen mnd siden,var gratis ved innmeldelse (in body 720)den viser en muskelmasse på 28,3 som er litt over normalt visstnok (?) (Skjemaet oppgir et referanseområde mellom 22,3-27,3) :-) Var det samme type vekt du var på?
Abbe sa for siden:
Tror dette avhenger av hva slags vekt man har... Har en lapp som sier nesten 30kg på meg, gjort hos elixia et par år tilbake :confused:
Nå ble jeg litt forvirra, Cyan her inne har nemlig typ 50 kg muskler. Hmmm ... Jeg fikk vite at jeg hadde ok muskler noen steder, men for lite både i bein og armer.
Paris sa for siden:
Funker disse billig-vektene som man kan ha hjemme? Jeg var også på friskvernklinikken for noen år siden og veide meg, men vet ikke om jeg fikk noe papir på det. Fikk bare vite at fettprosenten var altfor høy!
Adlibitum sa for siden:
hmm.. jeg har veid meg jevnlig på tanita-vekt og på utskriften min står det 48,3 kg.. 172 høy og 76 kg..
Kitt sa for siden:
Altså, jeg fikk ikke et tall for muskelmasse, men FFM (fat free bodymass) minus TBW (total bodywater) gir en fast kroppsmasse (muskler, ben, vev og all annen fettfri masse i kroppen).
Mine siste tall var:
51,9- 38,0= 13,9
Gir altså ikke egentlig kun muskelmasse, men siden den andre "massen" er rimelig konstant, gir dette tallet en indikasjon på om man beholder muskelmasse under vektnedgang!
Etter 10kg ned, hadde jeg kun mistet 0,5kg fast kroppsvekt og var veldig fornøyd med det!
Kanutten sa for siden:
Samme her.. ligger rundt 50 kg...?
Kitt sa for siden:
Og så må dere trekke fra TBW, vannet i kroppen! Mener jeg!
Som sagt: jeg hadde 51.9 - 38.0= 13.9 solid kroppsmasse!
FFM- TBW= solid kroppsmasse
Gracella sa for siden:
Hvis jeg regner rett her (trekker i fra vannet) så har jeg bare sørgelige 13,5 kg muskler (170 cm høy). Den målingen er ett år gammel. Vet ikke hva jeg er/har i dag (har mistet bruksanvisningen til Tanitavekten min, he, he)
I 2006 var den på 14,7 kg ... litt før jeg begynte på en lavkaloridiett...
I 2007 var den på 13,7...:eek:
Gikk jevnlig på trening i den perioden.
Ketolyse begynte jeg på våren 08. Kanskje det er på tide å sjekke ut muskelvekten igjen ;)
scartz sa for siden:
Det var slik jeg også fikk det forklart hos Lindberg legen, Kitt :)
Ellers teller man vel med vannmassen i kroppen, som jeg trodde kunne variere mye..?
scartz sa for siden:
Jeg er 170 cm høy, og min lindberglege sa at mine 13 kg var litt over gjennomsnittet.. (mest sannsynligvis pga overvekt, der med ville jeg gå ned noen kg i muskler med vektnedgangen.)
Gracella sa for siden:
Okei... så jeg er ikke altfor undermuskuløs(?), he, he.
Og med tanke på at jeg begynner å nærme meg halvveis til 90 (år), så er det kanskje ikke så ille :cool:.
Men jeg bør vel få målt meg snart. Fikk målt kolesterolet mitt i går, og det så jo veldig bra ut :)
Kitt sa for siden:
Takk for støtte!:suss:
Jeg har alle tallene for en 13 måneders periode, regnet ut av en ernæringsfysiolog på Friskvernklinikken, så jeg regner med at de er korrekte!:D
Som du sier, vannmengden kan variere mye. I mine tall med 1.3kg fra jeg startet til siste veiing!
Adlibitum sa for siden:
Hyl! Da har jeg jo bare stusselige 11,5 kilo muskler.. for en svekling.. men jeg stusser litt på muscle mass - TBW, for vannmengden kan jo endre seg med et par kilo fordi kroppen lagrer vann ved hormonelle endringer eller sprekk, mens muskelmassen likevel forblir nogenlunde konstant..? o.O
scartz sa for siden:
Desverre så fortalte aldri lindberglegen meg hva som er lite, normalt og mye muskler :( Til tross for at jeg spurte hver gang jeg var der, og svaret var alltid: "det er så varierende og jeg liker ikke at vi henger oss opp i det" :mad:
Ja Kitt, husker jeg rett så fortalte legen meg at jeg hadde veldig mye (eller var det lite?) vann i kroppen den ene gangen jeg var inne for måling, og det var pga mensen mente hun...
aslaug sa for siden:
Har 49 kg muskler, uten at det sier meg noe som helst!! Hjelp, hva betyr det?:confused::confused:
Kitt sa for siden:
Jeg kan nesten se på vann- kiloene når jeg har hatt mensen i løpet av denne perioden!
Tallene går opp og ned omtrent i samsvar med en mens- syklus!:p
Kitt sa for siden:
Du må trekke fra vannet, TBW, så får du vekten av alt fettfritt vev, ben og muskler.
Poenget er ikke hvor mye muskler man har, egentlig, men at dette tallet holder seg noenlunde stabilt i løpet av den perioden man slanker seg.
Vi vil jo miste FETT, ikke muskler!:D
scartz sa for siden:
Er det noen av dere som drar til Lindbergklinikken KUN for å veie seg på sånn Tanita vekt? Hvor mye koster det isåfall, og er det noen som står der med deg da og forklarer tallene?
nonta sa for siden:
I Kristiansand må man ha konsultasjon for å veie seg, og den koster 300 kr.
Jeg er temmelig "pisst" på den hersens tanitavekta for tida, den går slett ikke min vei. Målingene varierer så veldig i løpet av ganske kort tid.. (fettmasse) synes det er rart hvor fort denne kan endre seg. Fikk meg en på trynet i starten av sept, ENDELIG følte jeg jeg hadde gått ned litt, kommet inn i ei gammel bukse og greier... 4 kg hadde jeg gått ned, jubelen stod i taket!! - Til vi fant ut at ALT var vann:mad::mad: fettmassen stod fremdeles på 37,1 :mad:
Sist jeg var der hadde jeg gått ned til 35,9.
1.7. var jeg 35,9 og kan egentlig ikke forstå hvordan fettmassen kunne øke i det hele tatt, selv om jeg har hatt noen sprekker har jeg hentet meg ganske raskt inn igjen :(
Starta på 42, 5 i begynnelsen av mai, så det går jo ikke akkurat fort denne ganga nei!!:(
Og dere andre som bruker tanita vekt da, hvor stor fettmasse bærer dere på da ? :p
scartz sa for siden:
hmm... luuurer på om fettmassen min var på 44... kan det stemme?
da veide jeg ca 95 kg fordelt på 170 cm. eller var det fettprosenten som var 44.. shit, jeg husker ikke. Lurer på om jeg har lappen liggende her en plass..!
Kitt sa for siden:
Da jeg veide 95 var fett% min 44.9.:eek:
Da jeg veide (all time low i denne omgang) 87.3 var fett% 40.6!
Må jo få med at akseptabelt område er 23-34!
Men 44.9 var veeeeeldig mye uansett! Nesten halve vekten bare fett!:eek:
Margrethe sa for siden:
Hvis du har gatt med fra 42.5 til 37.1 i fettprosent sa er jo det uansett kjempebra! Husk at tapet vil ga saktere etterhvert, siden det er i prosent av totalvekten din.
Serenio sa for siden:
Rart det her. Jeg har jo gått ned fra 180 til 90 (før jeg begynte å gå opp igjen). Jeg ble målt i en sånn beintetthetsmålemaskin på Pilestredet Spesialistsenter (dette skal teoretisk gjøres med alle som er fedmekirurgiopererte). Sist gang jeg var der veide jeg 98 kg hvorav 61 kg var muskler. Skjelettet veide mye mindre enn jeg trodde - jeg som alltid har sagt det der med "tung beinbygning" osv.. hehe. Fettprosenten den gangen lå på rundt 30 et sted, hvilket i følge damen var bare litt over gjennomsnittet for kvinner på min alder.
Men det er kanskje ikke så rart jeg har litt muskler, siden jeg har gått og båret på så mange kilo så lenge? trekker på skuldrene
Kitt sa for siden:
61 kg muskler!!!!!!!!!:eek:
Det kan umulig stemme!
Da jeg veide 97.1kg, hadde jeg 14.1kg fast kroppsmasse og det var bra!
Bare vannet i kroppen min veide 39.3kg!
Om du veide 98, med ca 30 kg fett og 61 kg muskler, kan du jo nesten ikke ha hatt noe vann i kroppen og slett ingen hjerne eller indre organer!:eek:
Du ser at det ikke kan stemme???:confused:
scartz sa for siden:
Det er sikkert tallet som er før man trekker fra vannet?
Hva heter det egentlig?
Kitt sa for siden:
Blir jo veldig feil om den som har utført testen ikke har opplyst om det , men fortalt vedkommende at h*n har 61kg muskler, noe som er ca 4 ganger mer enn normalt!
Tenker du på FFM?
Fett fri kropps masse, fat free mass.
Består av muskler, ben, vev, vann og all annen fettfri masse i kroppen
TBW: Total Body Water. Bruker å variere fra 50-70% av den totale kroppsvekten!
FFM- TBW= solid kroppsmasse
(Kilde: Tanitas bruksanvisning)
nonta sa for siden:
Det er ikke fettprosent, men ren fettmasse i kilo.. Fettmassen i % er 39,8% "Ønskelige mål" for meg i følge vekten er en fettprosent mellom 21 og 33% mens ren fettmasse ligger på 14.4-26.7 kg.(Men dette endrer seg på ulike målinger av en eller annen grunn..) Så jeg er jo ikke akkurat der med det første ser det ut til. Jeg må bare bli klar for å legge amminga helt på hylla (han er så fryktelig glad i kveldskos:p)så kjører jeg full eurodiett..
Serenio sa for siden:
Nå har jeg gått inn og sjekka papirene, jeg ble usikker selv. Og jammen var jeg ikke enda tynnere enn jeg trodde på denne målinga, jeg veide jo 90,9 kg! :( lengte tilbake
Men i hvertfall, det er masse bla bla bla og målinger av hver eneste kroppsdel. Der står det: Fat 29984 gram, Lean 57836 gam, BMC 3130 gram, fettprosent 34,1, og jeg mener å huske at damen ble forundret og forklarte at jeg hadde veldig mye muskler? Hvis noen har noen forklaring på hva dette betyr blir jeg glad! (... og den gangen ble jeg målt til 177,4 cm, neste gang var jeg 178. Jaja.)
Jeg er hvertfall fetest i armer og lår, tynnest rundt brystkassa, og litt større på høyresiden enn venstre. Men dette var 3,5 år siden, ting er mye verre nå. :(
Kitt sa for siden:
Regner med at Lean er det som på Tanita heter FFM, fettfri masse. BMC kan se ut til å være vekten av skjelettet ditt.
Men så lenge jeg ikke vet hvor mye av Lean som er vann, kan jeg ikke si noe mer om verdiene. Vannmengden bruker å variere fra 50-70% av den totale kroppsvekten!
Serenio sa for siden:
Så mye klokere lissom! ler Takk for innspill i hvertfall! :)
Kitt sa for siden:
Jeg har forklart forkortelsene lengre oppe i tråden, men uten vann- vekten får jeg ikke noe fornuftig ut av tallene dine!:p
Jeg ble heller ikke så mye klokere :p. Men jeg vet b-re -t jeg ikke h-dde så mye muskler, og fettprosenten på mine 80 kg v-r, om jeg ikke husker feil, 40,3, noe som er br- mye ... :rolleyes:
jvb sa for siden:
Hehe nå har jeg samme problemet med min Soehnle-vekt - den kjenner meg ikke igjen lenger, trolig fordi vekten endres for fort.
Har uansett gått til bestilling av en Tanita BC545-vekt
tinyurl.com/ydqlte8
Litt dyr, 1770kr ink frakt, men en av de beste man får i den prisklassen iflg google, og den har elektroder som man holder også - så blir analysen mer nøyaktig. (Ser forøvrig veil. pris her hjemme er tre tusen)
vito sa for siden:
Jeg tok en slik analyse og fant ut at jeg hadde 87 kg muskelmasse. Og husker ikke beinmasse. Men denne vekten skilte mellom det. Fett % var høy, men det har jeg selvsagt glemt.
Synes at 87 kg var veldig mye da.
Jeg veier 137 kg når jeg veide meg på dette aperatet.
Men må si at feks beinpress så tar jeg 200 kg. Da aperate på sats ikke har mer vekter desverre.
Tar 25 kg når jeg trener biseps med manualer.
Tar vel rundt 95 kg i benkpress osv osv. Så jeg vet at jeg har litt muskler gjemt inne i alt dette fette, men det kan da pokker ikke stemme med 87 kg muskelmasse!
Så jeg lurer nå egentlig på hvor sikker slike vekter er. Veide meg på sykehuset
nonta sa for siden:
Jeg er litt kritisk jeg også. Får av og til inntrykk av at den estimerer framfor å måle nøyaktig på hva som er fettmasse og hva som er vann. JEg står stille (litt opp og litt ned)på 90, samme på tanita,(med fram og tilbake på vann/fett) Det er litt rart, for jeg går ned i cm.. Jeg har gått ned 2 hakk på bukseskalaen.( Jeg har bukser i alle slags str fra tidligere) Synes også det er litt for lett å legge på seg f.eks 1 kg fett på kort tid når man har passet på inntaket..Noen andre som har reagert på dette? Samtidig har jeg jo SÅÅÅ lyst på min egen tanitavekt!...
Kitt sa for siden:
Jeg ble veid på en sånn fancy Tanita- vekt som Friskvernklinikken i Asker har jevnlig over en periode på mer enn et år.
Verdiene varierte ikke mye fra gang til gang, og det er samsvar mellom de forskjellige verdiene fra gang til gang!
nonta sa for siden:
Det er bare jeg som ikke er helt normal kanskje:eek: Jeg ammer jo littegrann ennå, så jeg lurer litt på om det er den som kødder det til for meg..Har antatt at melka analyseres som vann, men...:confused: For øvrig tjener jeg jo fort inn vekta når jeg betaler 300 kr pr konsultasjon. Tror jeg må slå til...:rolleyes:
Kitt sa for siden:
Står du på en Tanita- vekt, sendes det elektriske impulser opp det ene benet og ned det andre!
Ut i fra vekt og motstanden strømmen møter på veien, beregnes alt det andre!
Tror ikke vekten vet at du ammer, for å si det sånn!
Men hvor mye vann du har i kroppen, kan vel variere mer enn vanlig om det ammes litt ujevnt!:confused:
Og så lenge du ammer, er ikke hormonene helt i vater......
SunnhetMedSirrup sa for siden:
litt lyst på en sånn vekt jeg:D
men: hva er «normalt» med kropsfett, og muskelmasse % ?
Kitt sa for siden:
Det står i bruksanvisningen!:lol:
Variere med høyde, vekt, alder og kjønn, så jeg kan ikke svare deg på det, faktisk. Finnes sikkert tabeller på nett et sted!
Noe sånt som dette: Normal fettprosent for jenter er mellom 20-25%, for menn 15-20%.
jvb sa for siden:
Fikk min Tanita vekt i dag og den er TØFF :D Veide noen kilo mer fullt påkledd og nå på kvelden, men blir nok nødt til å teste igjen i morgen tidlig ja. Beste 1700 kr jeg har brukt på lenge, dette :)
Men den er utrolig frekk, og påstår at min metabolske alder er 47 år! Men sånn som jeg har behandlet kroppen er det ikke rart den har lagt på 15 år heller... :P
SunnhetMedSirrup: Hvis du sender en PM med adressen din skal jeg sende deg min ikke fullt så kule, men helt gratis, Soehnle vekt hvis du vil ha - den har analysefunksjon, den også.
Øystein sa for siden:
Synes du fortsatt det var et bra kjøp? Eller er det bare kult den første uka?
Vurderer å kjøpe denne vekta.
Anne sa for siden:
Jeg har omtrent samme høyde som deg og har ca 12 kg muskelmasse, som er ca snitt på min høyde. Sp du har nok fin muskelmasse :ja:
Supera sa for siden:
Me too. venter på svar For jeg vil IKKE miste musklene, bare fettet.
Hmm, da skjønner jeg fortsatt ikke hvordan det er utregnet på den vekta jeg prøvde. For selv om jeg er ti cm høyere enn deg, så kan jeg jo ikke samtidig ha over dobbelt så mye muskelvekt som deg og få beskjed om at jeg har for lite liksom :p
Kitt sa for siden:
Jeg har en vekt som viser fett% blant annet. Ingen Tanita, men....
Dog kan jeg ikke bruke den enda!
Den kan nemlig bare måle fett% under, tror det er 45%, og i følge vekten ligger jeg over det:eek:, selv om Tanita- vekten på Friskvernklinikken sier noe annet!
Nå har jeg jo gått ned litt, kanskje jeg skal finne den frem igjen?
Sånn bare for å teste!:p
Nå så jeg på tallene en gang til. Som sagt så er vekt i muskler oppgitt som 26,2, i tillegg står det også oppgitt intra- og ekstracellulær væske. Det siste er på 13,2, og om jeg trekker det fra oppgitt muskelmasse så blir det 13, noe som jo virker temmelig normalt. Den intracellulære er på 21,7, så det kan det jo ikke være, for da sitter jeg igjen med en muskelmasse på 4,5 kg, hvilket sikkert ikke kunne ha bært meg over stuegulvet en gang :p. Men det står også oppgitt proteiner, som er på 9,4, men her er jeg akkurat innenfor normalområdet, så det har vel heller ikke noe med saken å gjøre. Neimen ikke lett å skjønne, skulle gjerne ha målt meg på en skikkelig tanitavekt, om ikke annet så for moroskyld.
Anne sa for siden:
Dette høres rimelig ut, Photobscura. 13 kg muskelmasse...
Jeg veide meg en gang i uka da jeg gikk på Lindbergkurs for noen år siden. Proff Tanitavekt ble brukt og ernæringsfysiolog som holdt kurs....som kunne både kost og vekt:p
Rin sa for siden:
Morsomt. :) I og med at jeg pga ME-sykdom er både inaktiv og utrent og ikke engang sterk nok til å åpne potetgullposer, knegg! Lurer fælt på hvor de musklene gjemmer seg :D
Nike sa for siden:
Er muskelmasse = muskelstyrke?
Mr. Muscle sa for siden:
Har nettopp fått tatt en kroppsanalyse med Inbody 720.
I forhold til høyde skulle min muskelmasse ligge mellom 32,4 og 39,6 kilo. Fasiten viste derimot at jeg hadde 48,5 kilo muskler. Det må jeg vel få lov til å være rimelig fornøyd med?
Idealvekta ble beregnet til 99,1. Da slipper jeg å stresse meg ned til 80 som tidligere planlagt :)
Wow! Du lever opp til navnet ditt med andre ord :D
Mr. Muscle sa for siden:
Hehe, takk. Navnet var visstnok ikke så ironisk som jeg hadde fryktet :)
Sungrazer sa for siden:
Skulle likt å vært på en sånn inbody 720 vekt selv. Jeg prøvde en sånn Tanitavekt og den sa jeg hadde en muskelvekt på 64,4 kg - noe jeg syntes hørtes helt vanvittig mye ut. Fettprosenten lå på 21%. Hvordan skal man spise, eller skal man faste før man veier seg på en slik vekt?
Mr. Muscle sa for siden:
Du kan gå inn på bodyanalyse.no og lese der. Tror det stod noe om at du ikke skal spise 2 timer før testen bl. a.
Der kan du også bestille time til test.
Sungrazer sa for siden:
Takk for tips - må sjekkes ut. :)
Paris sa for siden:
hvor kjøper man det?
Paris sa for siden:
www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/husoghjem/test-av-badevekter-2226203.html#top
Ser at Tv2 hjelper deg testet slike vekter i 2006, men kanskje skjedd noe på markedet siden den gang? Noen som vet om nyere tester - evt har andre referanser?
Carisma sa for siden:
Mener å huske du er Elixia-medlem? Endel av senerene har slike vekter (bla Carl Berner og Rignes Park). Koster rundt 500kr for veiing, men noen ganger har de tilbud.
400 for vektanalyse + veiledning på Golden Gym i akersgata. Man behøver ikke å være medlem :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.