< Tilbake til oversikten

Hva er galt med ingredienslister?

Utopia sa for siden:

Hei, vil først få takke dere alle for innlegg som har hevet min kunnskap på low carb området! Jeg har vært medlem lenge men har hatt problemer med å finne frem, men som dere ser, nu er trådknappen funnet og jeg brenner inne med et spørsmål jeg håper noen kan svare på.

I min iver på å finne brøderstattning eller carbo-akseptable oppskrifter har det foregått en del innkjøp. Til min store forskrekkelse så er ingredienlistene utrolig forskjellig på samme vare, så som:

Møllerens Kruskakli 18,5g karbo
Regal Kruskakli 9 karbo
Coop Änglamark økologisk Linfrø 34g
Gogreen Linfrø 0
......er dette mulig da?

Photobscura sa for siden:

Haha, ja det er visst det :p. Når det gjelder linfrø, så taes det ikke opp i kroppen, i hvert fall ikke i hel form, så dette er karbohydrater som ikke påvirker kroppen. Jeg mener at det endrer seg om man knuser dem, men sikker er jeg ikke. Jeg har i alle fall kun spist linfrø hele. Det blir som fiber (det vil du også merke om du spise lavkarbobrød med mye linfrø i, tro meg ;)).
Når det gjelder kruskaklien, så aner jeg ikke. Dette er jo skallfrøet fra hvete, og er sånn sett mest bare kostfiber og cellulose.
Nå er det egentlig sånn at det alltid trekkes fra kostfiber fra det totale antall karbohydrater på norske matvarer ettersom det ikke er karbohydrater som omgjøres til glukose i kroppen, men sklir rett igjennom. Men nå og da sniker det seg inn en matvare hvor dette ikke er tilfelle, men det gjelder mest importmat.
Så om du kan se på næringsinnholdet i den fra Møllerens om den har oppnevnt kostfiber, trekker det fra, og kommer fram til et ca tilsvarende tall som Regal, så er det kanskje det. Eller så er det bare litt mer hveterester i Møllerens kanskje?

Utopia sa for siden:

Ja det rare er at begge kruska'ne har "herav sukkerarter" 1 g, men det er kanskje verre med Linfrøene, hvor den ene har 0g og den andre har "herav sukkerarter" 8 g, fremdeles en diff 26 g så fri og bevare meg vel for økologiske frø, de er fulle av carbs ....hehe :-)

Takk for svar Photobscura

Photobscura sa for siden:

Joda, bare hyggeilig :D. Men sukkerarter er ikke den eneste form for karbohydrater, du har stivelse også.
Og kostfiber, men det går som sagt igjennom ;)

sanjul sa for siden:

Hei alle sammen, er også ny her og kjøpte Coop Anglamarks linfrø. Sendte mail til produsenten, se kopi under-sendte bilde av innholdsfortegnelsen i går kveld og er spent på hva de svarer.
[color=#06082c][/color]
Vi takker for henvendelsen.

Coop Änglamark linfrø er deklarert med 3 g karbohydrat. Dersom det er riktig at det står 34 g på din pose, må dette være en trykkfeil. Vi har ikke funnet tilsvarende feil. Kanskje du har mulighet til å sende oss et bilde av næringsdeklarasjonen på posen?

Matvaretabellen har tall for kostfiber (34,8 g/100 g)og det som måtte være av karbohydrater inngår trolig her. Coop Änglamark deklarerer med 3 g karbohydrat og 25 g kostfiber.

Med hilsen
Coop Norge Varesikring
Inger Lise Tandberg

Utopia sa for siden:

Hei sanjul,

Jeg klarte ikke helt å holde meg jeg heller så jeg ringte og fikk dette svaret på mail:
"Hei

Viser til vår telefonsamtale ad karbohydratnivå på vår Kruskakli.

Vår Kruskakli deklarasjon er basert på gjennomsnittsverdier over år. I tillegg ser vi også på matvaretabeller (papir og dataversjoner).
Våre siste analyser viser karbohydratnivå på 9,7 g / 100 g og kostfiber på 50,7g / 100 g.

Vi kommer ved neste oppgradering av emballasje til å gjøre en ny vurdering på hvilke verdi som kommer på pakken.

Kli er ytterste del av hvetekornet og kan nok variere litt i verdi alt etter hvilken kornsort det er.
Det finnes mange forskjellige hvetesorter - vårt mel har en blanding av forskjellige kornsorter for å oppnå en spesiell kvalitet på melet.

Med vennlig hilsen

Rigmor Hunstad Fagerli
produktsjef

Norgesmøllene AS"

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.