< Tilbake til oversikten

En hel pakke fløte

Hillelille sa for siden:

En hel pakke fløte!

Ja, jeg har spist en hel pakke fløte i dag. Eller rettere sagt i kveld. Jeg spiste egg og laks til frokost i morges, og en halv grillskive på jobb. Etter trening var jeg så utrolig fysen på noen. Ett eller annet.

Jeg er jo tilhenger av ting som er lettvindt og aller helst bør det lages av andre enn meg og optimalt settes på bordet så jeg bare kan sette meg. Sånn er ikke livet til daglig, så jeg kjøpte en pakke fløte og laget en skål med en salig blandig av blåbær, bringebær jordbær og multebær og helte over HELE (nesten) pakken med fløte.

Og det gikk nå ned. Selv om det var matfløte og ikke kremfløte jeg brukte.

Men herregud! Jeg har spist en hel pakke FLØTE:o

beristra sa for siden:

jeg tror alle bærene er verre enn fløten, se i matvaretabellen om hvor mye de forskjellige bær inneholder av karboh. Ble forskrekket da jeg fant ut at blåbær har nesten dobbel så mange karber som bringebær.

Lava sa for siden:

Fløte er jop fint da.. :lol:

Har du prøvd denne?

Stekt brokkoli

Eller stek blomkål og brokkoli og løk, i biter, under lokk, mens dette steker
skjærer du opp en kyllingfilèt, og når gr.sakene er stekt, (faste)
så tar du dem opp av pannen, legg dem på en skål
og så steker du kyllingen, når den er stekt samler du alt i pannen igjen,
og heller over en passe mengde fløte. :sikle:

Pleier ha i en hvitløksbåt og chillikrydder..

Hillelille sa for siden:

Det var nå bare litt over 130 gram bær til sammen, så det er ikke så farlig, egentlig. Dessuten trengte jeg karboene. Jeg BURDE selvsagt spist grønnsaker, men det hadde jeg jo ikke lyst på :p

Pleier som regel å spise bringebær. Mindre karbo og smaker MYE mer enn jordbær. Men høsten har jo bringet med seg en del forsyninger :)

Carisma sa for siden:

Matfløte innholder 3,8g karbo por 100g, kremfløte 2.9g. Dessuten metter kremfløten bedre :ja:

aslaug sa for siden:

Jeg ble veldig forskrekka her om dagen da jeg oppdaga at tyttebær hadde 7 karber! De som er så sure:o:o!

Hillelille sa for siden:

Det hjelper ingenting når de ikke har kremfløte i butikken og man ikke gidder å dra i en annen butikk :p

Carisma sa for siden:

:lol:
Jeg tror det har blitt alt for mange lavkarbere rundt omkring for det er alt for ofte utsolgt for kremfløte! :rolleyes:

matitt sa for siden:

For ikke å snakke om cottage cheese!! det har de jo ALDRI!

Borealis sa for siden:

Hm...jeg tyr til krem på boks, av og til.
4 gram karbohydrater pr 100 gram. Hele boksen er 200 ml .....(men jeg spiser selvsagt ikke hele på en gang!)
Er det heeeeelt fy?!

scartz sa for siden:

Hva bruker egentlig ikke-lavkarbere cottage cheese til?

LineJM sa for siden:

:veitikke:

Lava sa for siden:

nalana sa for siden:

Jeg skjønner faktisk ikke hva lavkarbere bruker den til heller. Smaker fælt og har ganske lite fett, har det ikke. Tror det inngikk i GR-kur før i tiden, sannsynligvis fremdeles...

Carisma sa for siden:

For min del bruker jeg den for å orke å spise frokost. Klarer ikke tunge ting som egg eller feite ting som bacon tidlig på morgenen. Så da blir det CC med litt fløte for å få opp fettet, og evt nøtter til.

Det er kjent slankemat for lavfett også ja, husker min bestemor grøsset og spiste cc (på brødskiva...) og påstod at man kunne ikke bare spise ting som smakte godt! :lol:

luringen sa for siden:

CC er deilig i smoothie som "tykner", samnmen med andre godsaker...bra med proteiner i.

sylwester sa for siden:

Moren min er flittig Roedegåer og hun kan ikke fordra Kvarg idag. Før i tiden lagde de det selv med skumma kulturmelk og hun brukte det til alt mulig rart, f.eks. lavkalorimajones. Typisk alt som har noe melkete i seg og som er fett kan ha fettet erstattet med kvarg.

PS: Kvarg og CC er nesten det samme. CC lages med vanlig melk og løype, mens Kvarg lages med kulturmelk, f.eks. denne oppskriften.

Hannehk sa for siden:

Har gått fra å hate cc til å eeelske cc. Bare prøv igjen så liker du det til slutt;). Lager "riskrem av den til og med bare blander med krem av fløte og bruker heistad syltetøy til :D også er den god med kanel og sukker og nøtter også :)

@nita sa for siden:

jeg klarte ikke cc før jeg heller, men har spist litt nå og da, å
sannelig så synes jeg det er godt nå :rolleyes:

Paris sa for siden:

ah! riskrem av cc! Det må prøves!! Kansje man kan lage rød saus av fun light?

Filakia sa for siden:

Jeg er også på vei til å like CC :) Særlig om den er blandet med creme fraiche eller pisket krem. Evt. som tilsetning i smoothie etc.

Hvis man skulle lage rød saus av funlight, hvordan gjør man det for å få tyknet det til saus-konsistens? JBKM?

Kitt sa for siden:

Gelantinpulver/plater?

Paris sa for siden:

ja tenkte på det jeg og. Hvor finner man sukkerfritt gelatinpulver/plater?

Kitt sa for siden:

Er ingen karber i vanlig gelantin!:D
86g protein, da!;)

Filakia sa for siden:

Eh, det burde jeg jo tenkt... Her avslørte jeg selvsagt mine elendige kunnskaper i matlaging... Har alltid gått for ferdig rød saus tidligere jeg... ;)

Kitt sa for siden:

Og jeg har pleid å få mamman min til å lage for meg!:rolleyes:
Med hjemmelaget saft med masse sukker og potetmel!

Filakia sa for siden:

Ah, potetmel ja, var det jeg trodde, skjønner du. Og derfor jeg foreslo JBKM som erstatning. Var kanskje ikke fullstendig på bærtur allikevel da ;)

Kitt sa for siden:

Alldeles ikke helt på bærtur, nei!:D

Men jeg fikser ikke den glatte smaken JBKM gir.:eek: Foretrekker gelantin i stede!

Paris sa for siden:

Nei ditt forslag var jo absolutt relevant da!! Men tørr ikke prøve siden så mange er skeptisk til smaken...;)

Paris sa for siden:

Riskrem: Så hva tror dere? 1 pk cc + 1 pk pisket kremfløte?? Blir det sånn ca ok?? Spent nå jeg;) Og litt Splenda blir det nok hos meg.

Filakia sa for siden:

Mulig at det blir litt vel mye krem, jeg har ikke prøvd, da... Men prøv deg fram :)

Har forresten laget en stor "Rislunsj"-dessert med ca 1/2 boks cottage cheese, 1/2 boks og en del heistad jordbær-syltetøy. Egentlig et helt lite måltid i seg selv, ikke bare en dessert... Må nok redusere mengden neste gang jeg lager denne...

Cornelia sa for siden:

Goood ovnspannekake med bacon er min favoritt å bruke CC til!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.