< Tilbake til oversikten

Ang syltetøy og andre nybegynnerting!

Vicky78 sa for siden:

Hei!
jeg er en fersking! Dette blir min første post, og vil takke alle for at de ubevisst har hjulpet meg så masse med sine flotte innlegg :D

jeg har lest på denne siden i et par måneder nå etter å ha fått tips om å prøve low carb etter utallige forsøk på å kaste vekk kiloene.
jeg går under kategorien veldig overvektig (1.62 høy, 128 kg :mad: og har prøvd alt...
Vanlig "slankemat" funka ikke, jeg gikk evig sulten og sprakk på dietten som en ballong under en nål. men på lowcarb funker det som bare det, jeg slipper den verste fienden min, nemlig den evige sulten. Etter bare 3 dager i ketose, (tissa på sticks, tok bare 2 dager før jeg var i ketose) kjente jeg minimalt sult mer. har vært i ketose i ca 3 uker nå, og den eneste sulten jeg føler, er at magen kjennes så tom, nesten vond. muligens fordi jeg ikke får i meg nok. jeg er veldig dårlig på å spise frokost...
Er det en dårlig ting?
jeg kan ofte gå i 3-5 timer etter å ha våkna før jeg spiser, går gjerne tur med bikkja først og hele pakka, drikker en kaffe, jobber...
Vet jo at frokost får igang forbrenningen, men vil det gå saktere hvis jeg spiser sjelden?
Det blir som regel til at jeg spiser 3 måltider om dagen. måltidene mine er nesten alltid slik: Blir det for lite variert?
Som regel en lowcarb brødskive (fra en av de geniale oppskriftene her inne, takk!) med masse smør og ost/leverpostei/flykræsj til frokost, noen ganger to egg og en halv pakke bacon til brødet.. Så spiser jeg som oftes wok til middag. Brokkoli, blomkål, squash, rødløk og paprika stekt sammen med masse olivenolje og ca 2 sjeer Creme fresh, samt krydder.Til dette spiser jeg kylling, noen ganger løvstek eller biff.
Dette fører meg til spørsmål to:
Er det carbs i krydder? Piffi, sitronpepper og biffkrydder bruker jeg mye. har ikke funnet ut det noen steder.
Til kvelds spiser jeg egg og bacon med low carb brød, eller bare en brødskive med samme pålegg som frokost.
Hvordan høres dette ut?
blir en pose baconchips kanskje en gang i uka.
Er kaffe ok og drikke?
jeg drikker veldig mye vann, men liker ikke vann uten smak, så jeg kjøper sitron på flasker (de små gule flaskene) Bruker gjerne en flaske eller to i uka... Er det ok å drikke?

jeg savner syltetøy, og kom over syltetøy på www.sukkerfritt.com/index.html med bare 8g karbs... kan jeg spise dette?

Grubler over flere spørsmål

Ok, en ting til... jeg er lat. Veldig lat. Går sonm regel en tur om dagen på ca en halv time. Går så jeg blir anpusten. Ofte sitter jeg mye forran dataen. kan jeg regne med å gå ned noe i vekt i det hele tatt med min latskap, vil det bare gå saktere, eller vil jeg ikke gå ned i det hele tatt? bedre å innrømme det som det er :p Har ikke vekt selv, men veide meg hos legen, hadde gått ned 6 kg på 3 uker, men er redd det kan komme av at jeg nettopp ahr flyttet, og det tar på... svettet litervis hver dag i en uke mens jeg holdt på, masse pakking og bæring og stress. Så om det kommer av det eller av dietten, er uvisst.

Skal sies at jeg i perioder i livet har trent veldig hardt, men har fremdeles ikke gått ned i vekt. Som om det ikke hadde noen betydning...

og er det noe sted på nettet jeg kan finne ut hvilke nøtter jeg kan spise trygt uten å få i meg så mye karber? Er veldig glad i nøtter, men er litt utsikker på hvilke jeg egentlig kan spise...

Og hvor får jeg tak på heistad produkter??

Og ahr oppdaget et par ting, tenkte bare å høre om dette var normalt... jeg blir uhorvelig svimmel av å bøye meg, samt at hvis jeg ligger på ryggen i senga i mørket før jeg sovner, er det nesten som om jeg "kjører seng", dere vet, når man er full og har lagt seg og ting går rundt...:rolleyes: Dette går over hvis jeg legger emg på siden. Hva i all verden er dette?

jeg er insulinresistent, og har hørt at det senker vekttapet. Er det noe jeg kan gjøre med dette?

En ting jeg har merket etter at jeg begynte med low carb, er at blodtrykket, som har vært veldig høyt i lang tid (lå på 185/130 på det meste i lang tid, to år på medisiner uten at det hjalp) har gått ned etter at ejg begynnte på denne dietten. Nå er det stabilt.

Tusen takk til alle som gidder å lese gjennom mine nybegynnerspørsmål! og beklager på forhånd hvis noe av dette har stått i en post fra før, jeg har ikke fått lest hver eneste post enda. keep up the good work, peeps!

Håper på svar! :hjelp::hjelp:

Orkide sa for siden:

Heistad sine produkter får du kjøpt på Maxi, meny og ultra i alle fall.

I Heistads blåbærsyltetøy er det 6,5 karber og i Sukkerfritts jordbærsyltetøy er det 8 karber. Det er ikke veldig store forskjellen, så tror ikke det har noe å si hva du spiser. Med mindre du spiser et glass:D om dagen.

Mulig noen som er mere drevene en meg svarer noe annet.

Jeg bruker i allefall sukkerfritt, men jeg har et glass i flere mnd.

arnakristin sa for siden:

Hei,
…så kommer gledesdreperen, he, he… vil bare minne om at bruk av kunstig søtningsmidler kan være med på å opprettholde søtsuget. Når det gjelder sukkerfritt godteri så innholder de som oftest maltitol og mange får vondt i magen av maltitol.
Husk å lese varedeklarasjonen på matvarer du har tenkt å bruke, dersom du lurer på kh innholdet i matvarer så kan du sjekke det opp her, www.matvareguiden.no. Dersom du må ha syltetøy prøv og finn det med minst kh eller lag det selv og bgrens bruken.
Av nøtter så er det vel paranøtter, hvalnøtter og mandler som har minst kh.
Sitron inneholder 2,2 kh, www.matvareguiden.no/matvare5479.asp
Ja, det er som oftest tilsatt sukker i ferdig blanda kryddermix, les varedeklarasjonen på pakka.
Jeg er A menneske men ikke noe frokostmenneske, må ha noen våkne timer før jeg får i meg mat. Når man går på ketolyse så skal man spise når man er sulten og spise seg passe mett. Jeg spiser normalt ikke mer en to måltider om dagen.
Nå fikk jeg bare opp King Oscars makrell i tomat på matvareguiden og den inneholder 8 kh og det synes jeg blir litt mye. Jeg holder meg til tommelfingerregelen om ikke å bruke matvarer som inneholder mer enn 5 kh. Leverpostei pleier også å inneholde en del kh, helt opp i 12 kh ser jeg, First Prise inneholder bare 1 kh.
Baconchips, husk å lese på varedeklarasjonen, noen varianter inneholder mye kh. I tillegg husk på at salt mat binder vann i kroppen.
På ketolysekuren anbefaler man minst en halv times tt trening, som for eksempel kjapp gange, å bli andpusten er veldig bra… mange opplever økt energi på ketolyse så det kan jo hende du får økt treningsdelen din etter hvert.
Heistad produkter fås vel i de fleste assorterte butikkene.
…så dukker gledesdreperen opp igjen, he, he… husk at nøtter og brøderstatning kan hindre vektnedgang, kjekt å vite dersom vektnedgangen stopper opp.
Men det ser ut som du er på god vei, lykke til videre!

Fungirl sa for siden:

Har svart med denne fargen og håper det kan være til hjelp :)

Vicky78 sa for siden:

Tusen takk for utfyllende svar!
Selvfølgelig, som oss fleste andre har jeg spørsmål på dine svar :D

Ang brøderstatning... Low carb brød, kan de virkelig være vektstoppende?? Jeg bruker som regel Kosebamsens innlegg av brød forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26822 kan jeg virkelig ikke spise det med god samvittighet? angst! ok... greit ...:confused:
Vet du hvorfor det er slik? Får vel begynne å spise grønt til flere måltider, da :)

Ang krydder har jeg kikket på innholdet men har ikek sett noe av hva det egentlig inneholder, annet enn de forskjellige typer urter. Skulle ønske de kunne skrive opp antall carbs så jeg slapp å regne ut selv :) Må vel kutte ned på saltet, blir en del av det, og det er jo logisk at det binder vann. Skjerpe seg der.

Når det gjelder insulinresistens, så går jeg ikke på medisin, nei. Legen fulgte nøye opp blodsukkeret i en periode, for jeg var på kanten til å på diabetes. (altfor glad i søtsaker, vettu) Men blodsukkeret ligger på ca 4.5 gjennom mesteparten av dagen nå, hadde sånn måler som jeg brukte 5 ganger om dagen og stakk meg i fingeren. Tror low carb kan være gunstig på det.
Bruker 2 forskjellige blodtrykksmedisiner, har gjort det i to år.
jeg skal ha en gastic bypass operasjon i november, men fått beskjed om at jeg må ned 20 kg og få stabilt blodtrykk til da. Nå er jeg klargjort for operasjon når det gjelder blodtrykket i alle fall, har 10 kg igjen å nå til november, hvor jeg da skal operere hvis alt går etter planen.

Fungirl sa for siden:

Lykke til med de neste kg :heia: Dette går fint :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.