< Tilbake til oversikten

Peanut butter muffins

Cornelia sa for siden:

Har funnet endel fine oppskrifter med kokosmel som jeg driver å jobber litt med for tiden :) , disse er kjempegode. Fine å ha med som snacks eller lunsj på jobben, eller til frokost.
Det blir 6 st av denne oppskriften.

Peanut butter Muffins

3 egg
1 ss kokosolje eller smeltet smør
3 store ss peanøtt smør (gjerne en med så lite karbo som mulig, min hadde ca 7 pr. 100g.)
5 ss sukrin
1/4 ts salt
1/4 ts vanilje ( jeg brukte vanilje ekstrakt)
ca. 30 g kokosmel
1/4 ts bakepulver

Blandes til en jevn røre, fordeles på 6 st. smurte (jeg hadde i noen dråper rapsolje) muffinsformer. Stekes på ca. 200 grader i 10-15 min.

Ps! Går det ann å forminske bildene???

vibeke84 sa for siden:

Dette så godt ut !!! =) Noen idè på hvor mange kcal det er i røra?

Cornelia sa for siden:

kcal..? Kalorier aner jeg ikke.
Men karber kan jeg jo prøve på (selvom jeg ikke er god på det).

Etter det jeg kan se er det vel nok med å regne karber i egg, peanøttsmør og kokosmel.
3 egg = ca 3 karber
3 ss peanøttsmør ,har ikke veid det, men om jeg tipper at disse 3 veier maks 45 gram og regner på 7,8 karber pr. 100 gram som det er i den jeg har, da blir det 3,51 g karber.
Kokosmel (brukte Aman Prana sitt med 4 karber pr. 100 gram) , 30 gram blir da 1,2 karber.

Totalt i røra: 7,71
Pr. Muffin: 1,28

Dette er jeg som sagt ikke så god på så om noen har en bedre utregning så bare kom med det :D
Og så vill jeg legge til at selvom man har et peanøtt smør med feks 13 gram karber pr. 100 gram så tror jeg ikke det blir mer enn 1,7 karber pr. muffins uansett.

vibeke84 sa for siden:

Takk for det :) disse skal jeg lage meg !!! =) elsker peanutsmøroppskrifter!

fiffi sa for siden:

Kjære Cornelia: Kan du fortelle meg hvor du får kjøpt dette lavcarb kokosmelet? Finner bare høycarbo jeg.. :(

Eller dreier det seg om vanlig kokosmasse ??

Takk på forhånd :)

Cornelia sa for siden:

Hei, det dreier seg ikke om vanlig kokosmasse!
Jeg bruker et som heter Aman Prana, som jeg fant på helsekost i Sverige.
Det har 4 karber pr. 100 gram
Har funnet ut at det kan kjøpers på:
Super-nature.no
Gå inn på "matvarer" - "mel,korn,gryn og flak.
Der har de Aman Prana kokosnøttmel. (Raw Økologisk) , både i 1 kg og 500g forpakkninger. Jeg skal kjøpe 1 kg neste gang.
Det står litt mer om produktet på amanprana.se
Ellers vet jeg også at iherb har et kokosmel som heter Red mills dette har jeg ikke prøvd selv, men vet det er andre her som bruker det. Det har litt mere karbohydrater.

Xandra sa for siden:

Så det er ikke det samme som coconut powder asså:o
Jeg kjøpte det på en innvandrerforretning, og brukte det i de blåbærmuffinsene du la ut (som forsåvidt ble knallgode).
Men hva er egentlig forskjellen på melet og pulveret? Er det skilt ut noe fra melet eller?

Cornelia sa for siden:

Hei!
Aner ikke hva forskjellen er for coconut powder har jeg ikke truffet på annet enn i amerikanske oppskrifter.
Men hvis det funket i muffinse så er jo det kjempebra!
Bra du like dem!! :D

fiffi sa for siden:

Tusen takk Cornelia, da er kokosmel bestilt!
Gleder meg til å bake muffinsene! :sikle:

lett med fett sa for siden:

Disse var SYKT gode! De får helt vanlig muffins-konsistens!!

ANBEFALES!

Cornelia sa for siden:

Koselig at du liker dem!!
Nå er det forresten en stund siden jeg lagde disse så nå er det på tide å få tak i peanøttsmør :D

Nannah sa for siden:

Hvilket merke peanøttsmør bruker du?
Har ikke funnet noe med så lavt karbeinnhold....og jeg elsker peanuttsmør :love:

Cornelia sa for siden:

Jeg bruker et peanøtt smør som jeg kjøpte på helsekost i Sverige, det heter Kung Markatta . Mener å ha sett noen andre ting fra dette merket i norge så det er kanskje mulig å få bestillt det?
Skulle gjerne hatt tag i det selv jeg for jeg kjøpte det langt bort når vi var på ferie... men sjekk økologiske produkter.

crystall sa for siden:

går det ann å bruke bakemix i stedet for kokosmel på denne?

Elizabethcita sa for siden:

Skal prøves :) Er straks på vei til posten for å hente kokosmel, så denne passa fint nå :)

Rin sa for siden:

Åh, jeg lagde disse forrige uke - skikkelig gode! :ja:

Karissima sa for siden:

Hvilke peanøttsmør brukte du ?

Modezty sa for siden:

Mmmm disse så gode ut. Skal se om jeg får prøvd dem til helgen :)

Rin sa for siden:

Husker ikke navnet, men det var et økologisk peanøttsmør fra Meny som kun inneholder peanøtter og salt - 13kh per 100g :cool:

Cornelia sa for siden:

For dere som drar på Sverige turer vill jeg bare sifra at dette merket dukket opp overallt på Maxi Mat i Täcksfors når vi var på harry-handel i helgen. Kjøpte både ekologisk peanøttsmør og kakaopulver fra Kung Markatta der og så de hadde mange andre produkter fra merket også.
7.8 gram karber pr. 100 gram. De har nok tatt det inn i Maxi Mat kjeden så jeg ville tro de har det på Svinesund/Nordby også da.

Karissima sa for siden:

Jeg var i Charlottenberg på mandag og kjøpte det på helsekosten. Tenkte ikke på å sjekke matbutikken.:)

Karissima sa for siden:

Laget disse i dag og de ble kjempegod :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.