< Tilbake til oversikten

Vanskelig å komme opp i nok karber

Jannicke sa for siden:

Ja, jeg ligger lavt i anntall karbohydrater.
Og det er IKKE bevist, det er IKKE gjort forde jeg tror jeg går ned mer eller fortere.

Men når jeg summerer opp dagens mat så blir det bare slil.
Nå er det litt spesielt i dag, forde vi hadde det så travelt at vi rakk bare å steike speilegg og bacon til lunch......OG da blir ikke karb innholdet så høyt.

Vel dagens kost;
F: Omelett av 2 egg, 10 gr paprika, 20 gr løk, 03 dl fløte.
L: 3 speilegg, og 5 skiver bacon
M: Restene av svinesteika fra i går, skjert i terninger og kokt i 3 dl fløte, og brokkoli, blomkplmor med selerirot, 100 gr kinakål med partydressing.

Og 30 gr paranøtter.

Og her sitter jeg, kloka er 20:30, og jeg er METT, men har bare fått i meg ca 11 karber.......

Og gubben, han gar fått i seg 14,3 i dag..........men han ville ta seg en tuborg lett i kveld sa han, og da er det jo 5 karber.

Dere som er gamle travere, spiller det noen rolle om jeg har fått i meg 11 i steden for 15?
MÅ jeg spise noe mere nå?

Nå skulle jeg som den sjokolademomsen jeg er jatt ett par ruter mørk sjokolade gitt......hehehe

Fungirl sa for siden:

Hvorfor kun 10 g paprika og 20 g løk? Er jo bare å øke på her så kommer du fort opp i litt mer karbs.

Eg svarte deg i journalen din og kan gjenta det her, det er ingen hensikt å ligge under 15 g, få heller i deg mer grønnsaker.

Partydressing fra Idun, hvis det er den du bruker inneholder ganske masse karbs. Lag heller din egen dressing eller bruk den fra Fader Martin som heter selskapsdressing. Denne inneholder relativt lite karb.

Carisma sa for siden:

Enig med Fungirl, du kan fint doble grønnsakene til måltidene.

Jannicke sa for siden:

Vel, jeg gjentar meg selv jeg PRØVER ikke å ligge under........

Men er det ikke greit med idun sin partydressingen da, siden det gir meg flere karber??

Hvorfor kun 10 gr paprika og 20 gr løk???
-Jo, forde jeg ikke er spesielt glad i paprika og løk, og i en liten omelett synes jeg dette er bra mengde i forhold til , ja for min del er det nok altså....

Iset sa for siden:

Spis litt bær. :)

Jannicke sa for siden:

Men jeg blir litt forvirret, jeg MÅ få i meg mer karber, men hvilken rolle spiller det egentlig om de siste 3 karbene kommer fra brokkoli eller dressing?

Beklager altså, jeg vet det er dumme spm, men jeg er seriøst forviret....

Fungirl sa for siden:

Fordi i dressing er det raske karbs og tilsatt sukker, mens i grønnsaker er det vitaminer og mineraler samt trege karbs.

Jannicke sa for siden:

Hmmm, raske og trege.... Æsj, kan de ikke skrive på flaska da, at det er raske karber....så kan vi "som ikke er heilt inne på det" lettere forstå.

Men, ja nå maser jeg litt jeg da Fungirl, men det virker som om du har peiling, spiller det noen rolle at jeg fyller opp med litt raske karber da, egentlig?

For betyr ikke det bare at BS stiger hurtigere?
Og DET er vel uheldig DERSOM det fører til at man blir fort sulten igjen, eller fysen og sånn......
Og det synes jeg ikke jeg blir......

JEg spiser jo vitaminer, og multivitaminer og får garantert i meg det jeg treneger av vitaminer, mineraler og sånn....

Herregud, jeg føler meg egent.ig ganske dum, nermest som en idiot......føler at jeg ikke forstår, og ikke får til, at jeg ikke gjør riktig.

Men vekta har jo gått fint ned så noe jeg gjør må da være rett?

Jeg blir frustrært.........:(

Fungirl sa for siden:

Vil nok si det er bedre å la være å få i seg de karbsene enn å bruke omtrent halve dagskvoten på raske karbs. Dette er ikke bra for deg i det hele tatt, at det kommer litt raske karbs er greit i ny og ne, men å spise dette hver dag for å fylle opp til 15 g blir jo feil vil eg si, er jo i hovedsak de raske karbsene som gjør at man har lagt på seg i begynnelsen av.

Jannicke sa for siden:

Vel, da får jeg vel hive dressingen da, og skifte middagen.
Da får det bli grønnsaker med bittelitt kjøtt til middag, ikke kjøtt med grønnsaker.

Det er begrensede mengde jeg får i meg totalt sett, jeg er ingen storspiser, det er ikke MENGDEN mat som har gjort meg feit. Så da får det bli bittelitt kjøtt, og veldg veldig masse grønnsaker da...........

Og jeg som trodde dette skulle bli en lett måte å gå nd i vekt på, yeah rigth.....

Pokkers insulinresistens og lave glukoseinntoleranse..................:(
-Noe må jeg da skylde på.

Fungirl sa for siden:

Dette er ingen vanskelig måte å gå ned i vekt på, det er etter hvor vanskelig du selv gjør det, så lenge du spiser rene produkter og ikke halvfabrikata så er masse av jobben gjort.
Dessuten kan du spise den selskapsdressingen som de selger på bl.annet Mega eller lage selv.
Trenger heller ikke spise veldig veldig masse grønnsaker, men heller øke gradvis mengden av det du spiser pr i dag.

Jannicke sa for siden:

Sukk hjerte.............
Det skal ikke være enkelt dette.

Hvorfor kunne ikke Vårherre, eller hvem eller hva det no var som laga oss, laga oss slik at alle kunne spise alt, og alle så normalvektige ut???

-Det hadde vert noe det,

Fungirl sa for siden:

Finnes ikke problemer, bare utfordringer :)

Carisma sa for siden:

Særlig i starten, men også nå, syns jeg det er lettere om jeg planlegger alle måltidene om dagen, gjerne for 3-4 dager framover. Jeg sliter ofte med motsatt problem, at jeg spiser for mye grønnsaker, men ved å planlegge kan jeg lettere fordele de utover dagen. I tillegg slipper jeg overraskelser som at jeg er supersulten og ikke har mat i hus :D

lisken sa for siden:

Men i bokå "slank med ketolysekuren" står d jo MAKS 15 karbohydrater for damer.. Har kje fonne noe om at d e om å gjør å spisa 15 karbohydrater per dag.. Hvertfall sånn eg forstod d ut i fra bokå..;)

lisken

Jannicke sa for siden:

Ja du har så rett så rett......men det er lett å falle ned i pessimismen...........Nå sliter jeg en del med ting i livet og har en tendens til å se mørkt på ting....sukk.....

Men det du skriver er jo egentlig heeeelt sant!!!
:)

Jannicke sa for siden:

Åååh, står det MAKS 15?? Gosj mente det stod MINST 15 jeg..... Nå må jeg ned å hente boka å lese asså....

Carisma sa for siden:

Ingenting blir bedre av å se mørkt på det :nei: Har masse erfaring med det. Så leste jeg om en fyr i USA som hadde vært uteligger og kommet seg ut av det. På spm om hvordan sa han at han aldri hadde syntes synd på seg selv, for det var alltid noen som hadde det værre. Han skyldte de å være fornøyd. Når han lå på en papp-plate fantes det noen som lå på avispapir, eller rett på gata. Når han hadde bare hulete sokker på beina var det noen som ikke hadde sokker. Når han ikke hadde spist på fem dager, var han tross alt heldigere enn de som ikke hadde spist på en uke... :o

Jannicke sa for siden:

Jeg vet egentlig dette, men på mørke dager.....huff da er det vanskelig.

Husker jeg var på ett seminar for ett par år siden, men han der svenske brannskadde brannmannen, husker ikke navnet, men han er ofte i media, og foredraget hans traff meg i hjertet............

Kan han, så kan jeg............

Carisma sa for siden:

Ja, ikke sant. Jeg var på kurs hos hun som driver tanketrening.com i vinter. Veldig bra! Gjør at jeg tenker meg om to ganger på mine innøvde tankemønstre.... :rolleyes: Mye som er innlysende, men man trenger å bli mint på det :ja: Vært særlig nyttig nå når jeg er permittert på jobben. Vanligvis hadde jeg gått rett i kjelleren, og spist en to liter is, nå tenker jeg helt annerledes.

lisken sa for siden:

Side 91 avsnitt "nå kan du begynne".. 'Begrens ditt daglige karbohydratinntak til maks 20 gram for menn og 15 gram for kvinner' står d;)

Impulsiw sa for siden:

Skalderman anbefaler maks 12 karber for de som skal ned 30 kg +. Tror ikke det er noe farlig å ligge rundt 12 altså, men man må passe på å få i seg ekstra magnesium osv.. :D

Jannicke sa for siden:

Aaaaaah............

Ja gud, det ser jeg nå, det står MAKS 15.............
Hehe, ja da gjør det jo ikke noe om jeg ligger lavere.

Og da trenger jeg iallefall ikke stresse, eller spise selv om jeg ikke er sulten bare for å komme opp i 15 karber......

Da er det jo helt greit å ligge å vippe mellom 11, 12, 13 osv da.....
Puuuh....... da er det ikke så galt likevel da!!
17,5
15,7
12,6
10,0
7,8
15,6
13,5
11,9
12,1
50-60
11,8
16,8
14,8
Dette har jeg ligget på de siste 2 ukene.........

tinkerbella sa for siden:

Det er VELDIG stor forskjell på å få vitaminer og mineraler "in natura" fra grønnsaker og på å få dem i pilleform. Kroppen vår trenger grønnsaker, og piller kan aldri erstatte dem fullt ut.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.