Hei. Jeg er ei jente på 27 år som begynte med lavkarbo for litt over 8 uker siden. Hittil har det gått overt all forventning. Jeg har ikke fulgt noen spesiell diett, men spist mest kjøtt og grønnsaker, ost o.l utenb så mye karber i. Vekta har rast ned 11kg og det er jeg storfornøyd med, skal ned 13 til.
MEN: den siste uka omtrent har jeg blitt skikkelig surrete, jeg har satt på stekeplater og komfyr og glemmer å slå de av, jeg velter ting. Idag toppet jeg det med å prøve å fylle bensin på dieselbilen vår. Heldigvis opptaget jeg det fort så nesten ingenting kom på bilen. Er det noen andre som har hatt lignende opplevelser? Burde jeg prøve å ta en pause med lavkarbo eller begynne å spise litt mer karber? Kan kostholdet ha skylden eller er jeg i ferd med å bli dement?
kan være vitaminene jeg mangler da. Har ikke vært noe flink til å ta noe kosttilskudd i tillegg. hmmm... det må jeg teste. Dette har jo ikke vært lange stunden, begynte vel litt på onsdag natt på jobb og fram til i dag. Ukene før det har gått kjempefint. Jeg trener og spiser sunt og elsker det nye livet mitt. Det skal vel også legges til at jeg har vært på jobb 10 dager i strekk.... mulig det og setter kroppen på ekstra prøve.
Jeg tror dette har noe med at du driver fysisk trening. Lurer på om du trener styrke og/eller utholdenhet? Tøyer du etter trening etc? Det kan også være stress, eller en livsituasjon som forandrer bevisstheten din. Tidsperspektivet blir forvrængt, og da kan kortidshukommelsen bli dårlig.
Jeg trener ca 50 min utholdenhet og en del styrkeøvelser 3 ganger i uka. Tøyer ut etterpå.
Jeg har også tenkt på livsituasjonen. Jeg jobber som vikar i helsevesenet og må alltid stå på for å få nok vakter i måneden, samtidig som jeg søker masse jobber. Det er en stresssituasjon i seg selv. I tillegg har jeg en lærerutdannelse som er nesten ferdig og dermed eksamener som må leses til for at utdannelsen skal være fullført til jul. Men skal prøve nå å ta vitaminer og skal ha et par dager helt fri fra jobb, så får vi se om formen bedrer seg. Mange mener jeg burde tatt en pause fra lavkarbo, men det har jeg jo ikke lyst til. For etter flere års slit er nå vekta på vei nedover:)
Man kan bli litt surrete i hode (svimmel) i startfasen av lavkarbo diett. Utifra de jeg har snakket med, så går dette over etter en stund. Det er ubehagelig, og har noe med hormon forandringer (uten at jeg er ekspert). Dette vil mest trolig gå over etter en stund til på lavkarbo.
I dag tror altfor mange at det er nødvendig å stresse for å få gjort noe som helst i livet. Det er ikke sant. Man kan gjøre mer, hvis man bruker energien til andre ting enn å stresse. Er ikke enkelt å omstille/omprogramere fokus i livet, men det er så essensiellt for grunnleggende god helse. Lykke til
Jeg veit ikke, og jeg vet det kan være litt upopulært å foreslå her, men jeg prøver likevel... Jeg opplever også litt slappere hukommelse, da går under ca 40- 30 gram karbohydrat i døgnet. Mulig dette er tilfeldig:)
Bruker du mye med kunstig søtning i? Jeg ble slik av aspartam...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.