< Tilbake til oversikten

Diettresistens?

sarasener sa for siden:

Nei, nå må jeg spørre om litt hjelp.

Jeg er flink og spiser under 20gr karbo hver dag, masse grønnsaker og masse vann. Trener tung styrke 3-4ganger i uka og tung kardio 10-15timer i uka. Det har nå gått noen uker,
men verken stix'en eller vekta viser forandring! :(
What's wrong with me? Veier ca 72kg fordelt på 162cm, drømmevekta er 50-55kg.

Kostholdet pr dags dato består av: Egg, salat, cottage cheese, mandler(max 30gr), kylling, biff, bacon, proteinbar (5,7gr karb pr stk), ost og i blant lavkarbo-is. Spiser under 5gr søtningsmiddel tre-fire dager i uka.

Må også innrømme at jeg ikke liker å ha så lite futt på trening, jeg har jo lyst til å satse, men synes at jeg ikke gir 100% på trening.
Burde jeg heller gå over til tradisjonellt kosthold? Eller heller spise litt karbo (10-50gr, avhengig av aktivitet) før trening? Slitsomt å skulle sykle f.eks 4timer uten karbohydrater. Dette vil jo dytte meg ut av ketosen, eller "reparerer" treninga for dette?
Hvis ikke og hvis sprekk er det bare å starte på nytt igen neste dag?

For noen år siden (1,5) var jeg svært undervektig og i langvarig ketose, kan dette ha medført at kroppen skyr ketose og kaloriunderskudd pr dags dato? Og tviholder på fettet?

Carisma sa for siden:

Får du nok fett? Annet enn fra bacon og ost?

sarasener sa for siden:

Glemte å nevne kjøttdeig og cocosa. Ligger på ca 2gr fett pr kg kroppsvekt, dvs 150gr.

Bulldog sa for siden:

Lite trolig.

Jeg er villig til å vedde ganske mye penger på at du spiser altfor lite mat ift treningsmengden. Spis mer, eller i det minste kutt ut all den hamstertreningen.

sarasener sa for siden:

Hamstertrening:D, morsomt!

Her går det i kvalitet fremfor kvantitet.
Ligger på 2000-2500kcal pr dag og opptil 3000 i helgene (hvis jeg vil/orker). Må innrømme at jeg er treningsnarkoman, får jeg ikke trent blir jeg fysisk uvel.

Atså kutte ned på trening og "keep on ketosis-track"?

Eventuellt kan jeg sende deg kontonummeret mitt på pm.;)

Bulldog sa for siden:

;)

En ting jeg har opplevd etter at jeg begynte med disse livsfarlige lavkarbogreiene er at energiforbruket mitt har økt ganske betraktelig. Mye av det er nok som følge av at jeg har økt muskelmassen, men det er fortsatt 1000 - 1500kcal som jeg ikke vet hvor blir av. Jeg tror det er ganske vanlig, og det er ikke det første man tenker på om man ikke går ned i vekt, eller treningen går dårlig, eller man begynner å gnage på tilfeldige forbipasserende (ok, det er kanskje bare meg).

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ikke sikker på om du følger ketolyse eller LCHF…
Dersom du følger et ketogent kosthold så kan følgende matvarer være såkalte partystoppere: nøtter, tomater, meieriprodukter foruten smør, søtningsmidler, brøderstatninger og andre erstatningsprodukter lapper etc. I tillegg så er den aller verste partystopperen stress i tillegg til smerter og dårlig søvnkvalitet.
Spiser du ketogent så ville jeg ikke anbefale deg å spist de protein barene, 5,7 g kh utgjør mye grønnsaker. Litt usikker, men får du i deg nok fett? Husk at kylling er veldig magert.
Det med trening er jeg ikke noe god på men flere her inne som trener hardt både på ketolyse og lavkarbo, så vi får krysse fingrene og se om noen stikker innom.
Her finner du trenings delen på forumet, kanskje du finner noen svar i noen av innleggene der: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25

sarasener sa for siden:

Takk for svar.
Har søkt og søkt på forumet, men finner ikke noen med samme prob.stilling. Men jeg kan prøve å kutte ut tomater og nøtter. Erstatningsprodukter bruker jeg ikke, med unntak av den isen(den blir så dyr at det er sjelden). Jeg innbiller meg at 5,7gr kh er ok når man har trent 2-3timer kampsport/sykling...
Men skal prøve å øke fettinntaket, er bare litt vanskelig når jeg er på reisefot stort sett hele dagen (drar hjemmefra 7.30 og tilbake 23-24), da er jeg avhengig av matpakke og mat som er lett å få tak i. Cottage cheese, tunfisk og leverpostei har blitt løsningen min til nå.
Får vel prøve å dra ned på prottisen og.

Margrethe sa for siden:

Jeg har fått tips om osteknekkebrød (du gratinerer ost til den blir hard i ovnen) med smør og pålegg. Det drar opp fettet.

Kitt sa for siden:

Kavli ferdig skivet ost, 3 min på full effekt i mikro = knekkebrød som passer til det meste!
I dag har jeg spist skinkeost- knekkis med masse smør og laks eller rekesalat.
Salatmesteren (Rema) har rekesalat med 1,4g karber og 40% fett!:D

Carisma sa for siden:

Og den funker genialt på avocado :D Spiser stort sett alltid en avocado med et par teskjeer av den før trening.

sarasener sa for siden:

Supert! Det blir sikkert mye lettere å ta meg seg osteknekkebrød istedetfor å steke omelett eller kjøttdeig hver dag.

Megvel sa for siden:

Du som trener så mye kan gjerne spise mer KH! Prøv deg frem, opp til 50, og JA, spesielt før du sykler 4 timer... Det blir jo poff borte på null og niks. Let også opp Tommygutt sine cocosashakes.

Viclin sa for siden:

Oj! Jeg har alltid unngått den siden det ikke står oppført næringsinnhold på den. Da skal Delikat'en byttes ut. :D

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg kan ikke unngå å lure på om du virkelig trenger gå ned i vekt...?
Du skriver om drømmevekta, og da vil jeg gjerne spørre, føler du deg virkelig for tykk, eller er det tallene på vekta som "forteller" deg at du er for tykk?
Slik som du trener kan du ha en høyere vekt enn det det du egentlig ønsker, men likevel være slank uten for mye fett på kroppen.

Du skriver også at du ikke ser utslag på stixen.
Du kan godt være i ketose uten at det synes på stixen.
En stix er ikke 100 % til å stole på.
:)

sarasener sa for siden:

Har gått opp fra 50kg i fjor sommer til 72kg pr dags dato. Jeg trives ikke med det. Tro meg, det er fett på kroppen, har dobbelthake, fettvalker på ryggen og bollemage, noe jeg ikke trives med. Har en slags "eplefasong" i motsetning til min gamle "spikerkropp".
I tillegg består hele vennekretsen min av supertynne sylfider (som stapper i seg det de ser). Jeg føler meg som en okse (ikke elefant) blant gaseller. Greit nok at jeg er sterk, men jeg savner å ha kroppen til den utholdenhetsutøveren jeg før var. Føler meg ikke vel i den kroppen jeg har, veldig rart å ha økt fra str XS/S til M/L.
Vil for hva som helst i verden tilbake til der jeg var.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.