Jeg oppdaget lavkarbo-jungelen i mars i fjor, og har siden den gang gått ned de siste seige kiloene i kombinasjon med trening. Jeg følger ikke ketolyse eller noe slikt, men spiser ganske strengt lavkarbo likevel; stort sett egg,maaaasssse ost,tillatte grønnsaker (blir stort sett brokkoli og blomkål,agurk og salat), creme fraiche, rømme og laks, reker, karbonadekjøttdeig osv. Holder meg stort sett til matvarer med under 5 gram karb pr 100 gram.
Jeg har lyst til å bli gravid snart, er 28 år. Har lest endel her inne og forstått det som at jeg kan fortsette som lavkarboer likevel? Noen som har noen erfaringer? Er redd for å leve på for ensidig kost;jeg spiser jo nå stort sett det samme hver eneste dag. Kroppen min trives med det, men mulig et foster i utvikling vil trenge noe mer..?
Jeg trener 4-5 ganger i uka, sykkel på treningsstudio, og litt styrke. Ønsket om å bli gravid går litt på tvers med ønsket om å holde vekten, hehe. Jeg er 1,70 høy og veier 55 kg, så jeg er jo absolutt ikke overvektig, men føler jo litt på det å gå 10-15 kg opp når jeg akkurat har gått dem ned...;)
Noen her inne som har opprettholdt både kosthold og treningsrutiner (selvfølgelig med forbehold) gjennom en graviditet?
Jeg tror at uansett hvilket kosthold du velger, vil du gå opp i vekt i svangerskapet. Heldigvis, det er tross alt sånn du skaffer næring til barnet ditt. Når man ammer går man raskere ned i vekt enn ellers, og det er derfor godt å ha noen reservekilo å ta av.
Som eksempel gikk en venninne av meg opp 30 kg i svangerskapet, fra 60 til 90, men var tilbake til 60 allerede 3 mnd etter fødsel.
Å trene gjennom svangerskapet er bare sunt det, så lenge man gjør det med måte. Personlig fikk jeg ikke gjort det, men det var fordi jeg var syk i svangerskapene.
Det er fantastisk å få barn, og jeg synes ikke tanken på å gå opp i vekt skal stoppe deg fra å gjøre det. Nå vet du hvilket kosthold som funker for deg, og da ville jeg prøvd å holdt meg til det samme gjennom svangerskapet. Så langt det går da, man får jo ofte lyst på litt andre ting og enkelte "diller" under graviditeten, men det er jo ikke de store greiene...
Blir du plaget med kvalme, vil du nok oppdage at du velger mat ut fra hva som gjør det kvalm og hva som ikke gjør det, og sånt er veldig individuelt.
Og misforstå meg rett,- jeg mener IKKE at jeg ikke vil ha barn pga vektoppgang. Jeg vil bare gjerne ha litt "damage-control", hehe. Jeg har vært så flink det siste året, og er vel kanskje ikke så sunt for kroppen og legge på seg alle kiloene på nytt, med en gang,-- for så å skulle gå de ned igjen etter en gang til også, etter graviditeten. Ser for meg et strekkmerke-he..... :p
Mitt hovedfokus er egentlig om jeg kan fortsette på generell lavkarbo, og det ønsker jeg jo! Med innførsel av litt mer frukt, og lavkarbobrød?...;)
Da begynner planen å ta form!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.