Har ikke holdt på med ketolyse så lenge, og lurer stadig på flere ting. Samler derfor noen spm. her, og håper noen kan svare meg.
Kan jeg spise vanlig majones på tube. Leste at det var sukker i Millsen, men kanskje ikke mye? I så fall hvilken majones bruker dere? (Prøvde å lage aiolien min i kveld, men fikk den ikke stiv i dag, så jeg ga opp)
Kan man spise ferdig dressinger som det står 0 karbo på eller f.eks, 1,5 karbo på hver 100mg forde om det står at den inneholder sukker? Er det da så lite at det ikke har noe å si?
Hvis det ikke er bra, hvilke ferdigdressinger anbefales?
Hvilke saltpølse anbefaler dere som ikke har sukker i seg? Type salami, chorizo el.l. Synes det er greit å dele opp slik pølse i stede for bacon i omelett.
Hvilke te anbefaler dere? Har sett noen tråer her inne, men blir ikke klok, synes det er 1-2 karbo pr. pose på mange.
Hvilke fordeling på karboh., proteiner, og fett bør det være i et måltid? Og er det ideelt at det er det samme fordelingsforholdet ved alle måltider? Eller kan dette variere fra måltid til måltid hvis totalen i løpet av dagen blir den samme. (Vet at det er hensiktsmessig å fordele noe protein da) Har boka, men ikke fått lest den ferdig. ;)
Kan jeg å spise noe ostechips på kvelden uten annet tilbehør når jeg er i ketose? (Håper det for ost er det som er allerbest med denne kuren, både rent, smeltet og som chips. :p
Har kjøpt vitaminene, men Magnesium vitsminene i kuren var utsolgt. Kjøpte derfor Magnesium 200mg pr. pille på Sunkost (dere vitaminpiller) og bruker det i stede. Går det greit?
Takker for svar. :)
Hei,
En av de første tingene man må venne seg til er å lese varedeklarasjonen på matvarer. Husk at dersom det er mindre enn 1 kh pr 100 g vare så kan produsenten merke den med 0.
Dersom du er usikker på noe kan du slå den opp på nettet, for eksempel: www.matvareguiden.no.
Sjekket majonestuben i kjøleskapet Mills har 2 kh, og sjekker du med matvareguiden så er den med minst kh, www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=majones&type=produkter
Jeg bruker noen ganger ferdigdressinger, fant en i sommer med relativt lavt kh innhold og det er ikke så mye jeg heller på salaten at det bekymrer meg. ..og en dressing med 1,5 kh ville jeg ha brukt.
Når det gjelder kjøttpålegg som for eksempel salami så kan du sjekke ut din favoritt og se om den ikke har 0 kh. Husk at saltmat binder vann i kroppen.
I ketolyse boka står det at man kan drikke te. Noen her inne er bekymret for kh innholdet i frukt te, men enkelte mener at i og med kh er lavt og at man ikke spiser teposen så er burde det ikke være noe problem. Jeg drikker mye svart te og jeg har også kuttet ut teen men merket ingen forskjell.
Nr 6 overlater jeg til andre da jeg ikke har boka her.
Man kan spise ost på ketolyse så kan ikke se at det skulle være noe problem å spise ostechips, dersom det er den hjemmelagede varianten du har funnet her på forumet. I og med at du spør så regner jeg med at du har fått med deg er at meieriprodukter bortsett fra smør kan være en partystopper for enkelte.
Ser ikke noen grunn til at ikke skal være greit med et annet merke magnesium tabletter. Jeg bruker ikke tablettene fra ketolyse.no.
Jeg fikk gjort noen rettinger i innlegget mitt, og ser at et av spm. hadde to tall, så nummereringen har forskjøvet seg. Men det går vel greit forde.
Tusen takk for grundig svar til deg også arnakristin :)
Jeg har begynt å lese grundig på varedeklerasjonen. Men må si jeg blir litt forvirret når det f.eks. står at det inneholder 0 karboh. og likevel sukker eller dextose. Er dextose også et slags sukker? Hva gjør man da? Det er vel det som er problemstillingen til mange som dropper mange salamityper, men det blir jo den samme problemstillingen i dressingen jeg nevnte her.
Synes jeg går litt sakte ned, men går ikke opp heller. Blir jo så fort usikker. Får vel kanskje vurdere å droppe Pepsi max og eller ost en periode. Men må si osten er fantastisk med denne kuren. :rolleyes:
Dextrose er sukker, ja.
Hvis det står 0 karber, så kan det være at det bare er "mindre enn 1", for da trenger de ikke skrive noe annet enn 0.
Når det gjelder om hva du skal unngå av matvarer med dextrose/litt sukker/stivelse osv, så får du nesten se litt på hvor mye du spiser av den matvaren.
F.eks leter jeg heller litt ekstra etter den salamien som er uten sukker siden jeg nok spiser mer av den. En dressing vil jeg ikke bekymre meg over i det hele tatt - og de lager jeg oftest selv alikevel ;).
Av kjøttpålegg så ser jeg at nesten ALT av Gilde sine produkter er med (tilsatt) sukker i en eller annen form :mad:
Angående majones, så ville jeg unngått Mills, da den er laget på soyaolje (For mye flerumettet fett). Det har kommet en fra Kavli som er laget på Raps, som i alle fall er litt sunnere.
Jammen irriterende at det må puttes sukker i all slags mat. Har egentlig fått dilla på sitronpepper. Leste her inne at noen hadde brukt det på noe, men jammen meg var det sukker i den også.
Flytende sitron må jeg kanskje bruke da.
Ang. det med flerumettet fett. Er det det at det ikke er så bra for helsa? Eller er det at det går utover kuren / vektnedgang også?
Jeg tror ikke flerumettet fett har noe å si i forhold til vektnedgang. For hels derimote begynner jeg å bli ganske sikker på at det ikke er bra. Selv om Omega 6 er en essensiell fettsyre skal det godt gjøres å få i seg for lite av det.
Takk for mange fine svar. Har fått til å lage Aiolien min, og den er jo null karber i. Men kjenner til Hellmans fra utlandet, så det er veldig greit å vite.
Har også funnet noe blandingskrydder uten sukker som jeg synes var ok.
Pepper og hvitløk fra Hindu og
Sitron og Pepper med dill fra Santa Maria. Den kan erstatte sitronpepperen for meg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.