< Tilbake til oversikten

Holder på å bli ko-ko i hodet

drømmefanger sa for siden:

Nå er jeg i ketose, tok test igår. Prøver å sette meg inn i dette lavkarbo greiene. MEN.... det eneste som skjer er at jeg blir totalt forvirret. For femti prosent skriver jo hvor bra det er med ketogen diett og lavkarb, men de restrerende skriver at det ikke er bra i lengden. Og at når enn begynner å spise igjen med litt mer karb går enn opp i vekt med en gang igjen.
feks
[u][u]Andre bivirkninger ved ketosis er:
Større risk for dehydrering på grunn av manglende vannlagre i kroppen.
Hodepine.
Svimmelhet.
Lavere metabolsk hastighet på grunn av kroppens følelse av å være i et sultstadium.
Lavere antall muskelmitokondrier (de små fettforbrennende plantene inni muskelcellene), som minsker effektiviteten til fett forbrenning i muskelcellene.
Nedgang i treningsprestasjon.
Stort press på nyrene, og mulighet for langvarig skade, på grunn av økt proteinmetabolisme i blodomløpet.
Stort press på lever, og mulighet for langvarig skade.
Fare for gikt på grunn av forhøyede ammoniakknivåer.
Reduksjon i benmasse på grunn av kalsiumlekkasje.
Fare for å få nyrestein på grunn av økt urinsyre og kalsium oxalat nivåer.[/B]
:confused:
Blir jo helt psyko at så mye om og men... Er det bra eller ikke?????

Gracella sa for siden:

Hvor på forumet fant du dette??

Det husker jeg ikke. Har lest så mye nå. Blir bare mer og mer forvirret av hva som er bra eller ikke.

Veggpryd sa for siden:

Jeg ville kjøpt eller lånt en bok - så får du svar på mange spørsmål. :)

Her er en oversikt over noe av det som finnes.

Veggpryd sa for siden:

Vet ikke helt hvor du har funnet dette, men her var det mye rart. Skal prøve å svare så godt jeg kan på disse. Andre har helt sikker klokere svar enn meg! :)

Andre bivirkninger ved ketosis
(Ketose er det riktige ordet)

Større risk for dehydrering på grunn av manglende vannlagre i kroppen.
"manglende vannlagre i kroppen" var en svært dramatisk måte å formulere det på, men ja, det er viktig å drikke vann på ketogen kost.

Hodepine.
Bare i begynnelsen til kroppen kommer over karboabstinensene.

Svimmelhet.
Bare i begynnelsen til kroppen kommer over karboabstinensene.

Lavere metabolsk hastighet på grunn av kroppens følelse av å være i et sultstadium.
Dette er feil. Kroppen får endelig metthetsfølelse av LCHF-kost, og den metabolske hastigheten er i riktig hastighet; ikke for fort - og ikke alltid for sakte :)

Lavere antall muskelmitokondrier (de små fettforbrennende plantene inni muskelcellene), som minsker effektiviteten til fett forbrenning i muskelcellene.
Dette var helt gresk for meg, altså!

Nedgang i treningsprestasjon.
HELT FEIL! Mange opplever det helt motsatte - men som sagt - i begynnelsen kan alt virke tungt.

Stort press på nyrene, og mulighet for langvarig skade, på grunn av økt proteinmetabolisme i blodomløpet.
Myten om at mye protein er skadelig for nyrene er avgått ved døden forlengst. Man spiser heller ikke så mye mer protein enn før - man er bare mer bevisst på å få i seg protein.

Stort press på lever, og mulighet for langvarig skade.
Dette er også helt feil. Det kommer av troen på at fett gir fettlever. Det er sukker og kornprodukter som gir fettlever, fordi karbohydratene blir omgjort til fett i kroppen.

Fare for gikt på grunn av forhøyede ammoniakknivåer.
Har aldri hørt at man får gikt av et lavkarbokosthold.

Reduksjon i benmasse på grunn av kalsiumlekkasje.
Her er det helt motsatt. Får vi riktig kosthold, unngår vi benskjørhet. Norge ligger i toppen på statistikker over benskjørhet, og det kommer ikke av lavkarbokosthold.

Fare for å få nyrestein på grunn av økt urinsyre og kalsium oxalat nivåer.
Mange plager og symptomer blir forsterket i overgangen fra karbohydratrik mat til fettrik lavkarbo. Når man går over på lavkarbo, går systemet over til normal drift - og sånn som nyresteiner er da pent nødt til å forlate kroppen.

[/FONT][/QUOTE]

Jeg har både skalderman og ketolyse boken. Men er like forvirret for det om. Helst på grunn av sunn fornuft sier at det ikke kan være sunt i lengden å ikke spise frukt og grønt på samme måte som før. Og på grunn av det som står om ketogene dietter, fra "motstandere" ikke er lovende.
Vil jo heller ikke legge på meg igjen når jeg slutter.
Kanskje lavkarbo, med litt brød, frukt, litt melk, mye grønnsaker og proteiner er bedre i lengden enn å spise så lite karb at kroppen kommer i ketose?

Ver så snill, noen med erfaringer, kunnskap... kom med det !!

arnakristin sa for siden:

Hei,
Du må nok hive over bord en god del gammel lærdom om hva som er sunt. Det er nok en del som sliter med tankemønsteret i overganen fra vanlig norsk kosthold til lavkarbo.
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboredusert kosthold, alt opp til 150 kh pr dag. Alle kostholds retningene du finner her inne er lavkarbo, men alle lavkarbo er ikke ketogene. Skaldemann og ketolyse er begge ketogene kosthold. Jeg har fulgt ketolyse kostholdet i 1,5 år og jeg spiser mer grønnsaker nå enn jeg har gjort noen gang før.
Ser du nevner at du kan tenke deg å spise litt brød og litt melk, tydelig på at statens ernæringsråd fortsatt gnager i underbevisstheten, he, he…
Hadde ketogent kosthold vært farlig i det lange løp så hadde nok ikke menneskeheten eksistert i dag…

Helt enig med Carisma, de trådene hun har linket til er ypperlig lesning.

Mercudia sa for siden:

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i din frustrasjon! Jeg ble både forvirret og smådeppa en stund fordi jeg leste så utrolig motstridende info, både herinne og ellers på nettet. Løsningen for min del var å lese ketolyseboka én gang til, og holde meg langt unna nettet før jeg følte meg litt mer sikker på hva det var jeg holdt på med. I ettertid har det vist seg at det som passer best for min del er en viss blanding av ketolyse og det skaldemann skriver. Så mitt råd er: Les deg opp på én retning og la vær å lete "overalt" til du vet hva den retningen dreier seg om, finner du så ut at den eventuelt ikke passer til deg, så les en annen. Men IKKE les mange samtidig. :)

Masse lykke til! For det er én ting jeg har blitt sikker på: Lavkarbo er sunt og godt for meg, kroppen og psyken min :D

Mercudia sa for siden:

Når jeg trykker på linken får jeg bare: Sorry - no matches. Please try some different terms.:o

Trykk på søkerfunksjonen (utvidet søk) og søk opp innlegg til brukernavnet: Pål.

Orkide sa for siden:

Du skriver her at du ikke vil legge på deg når du slutter, men det er ingen kur og spise lavkarbo, det er en livsstilsendring. Det må tas hensyn til dette resten av livet:)

Kan jo sikker spise mer karber etterhvert, men du kan nok ikke gå tilbake å spise 3 brødmåltider med melk hver dag.

Ja den er greit, vil gjerne ha et lavkarb kosthold, men kan jo ikke gå rundt i ketose. Var det jeg mente;)

medas sa for siden:

Selvsagt, veldig forståelig. Og du vil nok ikke legge på deg selvom du begynner å innføre litt mer karber i kosten igjen. I begynnelsen når en er i ketose går man ned mye vann og vekta vil vise en del opp om man går på en karbesprekk. Har opplevd dette selv, men man bør ikke helnge seg så mye opp i vekta. Bedre å ta mål :)
Ellers, veldig godt svar fra veggpryd!

Sofie29 sa for siden:

Hei!

Jeg vurderte lenge om å begynne på lavkarbo - og skjekket alle mulige fordeler og ulemper. Siden jeg kjenner flere i min omgangskrets som er idrettsmenn, to leger og en kostekspert så spurte jeg også hva de synes.
Dessverre var alle dem NEGATIV til lavkarbo! Ikke fordi de ikke visste mye om det men fordi de var klar over de mange bivirkningene..

I tillegg ble jeg lite motivert av tanken om å aldri spise kake, brød etc og alltid måtte tenke karbo - resten av livet! Så deprimerene tanke at jeg ga opp. Var også redd kiloene bare ville komme tilbake hvis jeg begynte å spise normalt.

Så jeg begynte å gå tur 1,5 timer pr dag og spiste LITT sunere og gikk 8 kilo på 8 uker :) Målet er nådd - og vekta har holdt seg stabil i 3 måneder!

Ingen karbotelling, ingen irriterende stagnasjoner, ingen dårlig ånde :)

Jeg har også vært innom lavkarbo sidene mange ganger og det forundrer meg hvordan de aller fleste på forumet her nekter å innse farene ved å leve lavkarbo resten av livet... Det er skremmende hvordan de varmt anbefaler denne livsstilen til andre og nekter å høre eksperter og forskere som kommer med andre synspunkter.

Lykke til og som sagt ville jeg anbefalt deg "leve sunnere" diett enn lavkarbo:)

…og hva er det som er så farlig da. Vil gjerne høre om de bivirkningene av lavkarbo du snakker om. :confused:

Bæret sa for siden:

Det vil jeg også gjerne høre...:)

Carisma sa for siden:

Hva er disse skremmende farene da? Og hvordan henger det sammen med at til og med at til og med ernæringsrådet har uttalt at lavkarbo er en OK måte å gå ned i vekt på?

Kanutten sa for siden:

Det er nok mange her som IKKE er klar over hvor dårlig de er de bivirkningene de har hatt av lavkarbo.
JEG, for eksempel, har tydeligvis ikke skjønt at det fakta at bulemien ble borte var en ille bivirkning. Ei heller det fakta at jeg IKKE trenger gå på vanndrivende lengere.. For ikke snakke om angsten som forsvant; meeeget trasig bivirkning.. Og huuuden da! Huden er blitt sååå mye glattere på lavkarbo!! En uting er det.. :rolleyes:

Håper at du forstår det var et forsøk på ironi... Lavkarbo er fabelaktig!

Jeg jobber selv på et klinikk med mange leger og flere av dem har begynt med lavkarbo. Kjenner også en patolog som går på lavkarbo og han er overhodet IKKE skremt av lavkarbomaten; han ser omtrent daglig konsekvensen av vanlig" mat; tette årer etc...

Nei, jeg er megatakknelig for at noen introduserte lavkarbo for meg, og det er den måten jeg ønsker leve på! :D

Bulldog sa for siden:

Halvparten av de punktene er rent vås, resten er i beste fall feiltolkninger. Sto det på iform?

Bulldog sa for siden:

Hva er farene med å leve lavkarbo resten av livet? Opplys mitt uvitende sinn er du grei...

Kanutten sa for siden:

Mener du at 50 % av oss som er her sier at katogen kost IKKE er bra i lengden??? DET har jeg overhodet ingen tro på.

Sofie29 sa for siden:

ja selvfølgelig går dere til usaklig angrep på meg - bare fordi jeg mener at lavkarbo ikke er en ideel måte å leve på..

og jeg trenger vel ikke å ramse opp alle bivirkningene nå de fleste og mest alvorlige er nevnt i trådstarterens innlegg...????

det er nesten mosromt at når dere ikke har gode argumenter for å forklare og motbevise bivirknigene så skriver dere som oftest "dette har jeg ikke hørt om"!
spiller ingen rolle om hver enkel av dere har hørt om det eller ikke - poenget er at bivirkningene kan være katastrofale! Innse det eller ei!

Antar at de allerfleste her vil leve lavkarbo fordi det ser som om at det er den letteste vei til en slankere kropp (har tenkt tanken selv) - og dere lever litt sånn opp i skyene - jeg prøver bare å få dere ned på jorda igjen :)

Kitt sa for siden:

Vi går ikke til angrep på deg!
Vi vil også vite fakta!
Og du får oss ikke ned på jorda ved å si at bivirkningene kan være katostrofale! For mange av oss vil økende overvekt være vel så katastrofalt!

Kanutten sa for siden:

Jeg går på lavkarbo fordi det holder angsten borte, og bulemien. IKKE for å gå ned i vekt.

Og kjenner du til at lavkarbo blir brukt på bla annet unger med epilepsi?? Det reduserer styrken på anfallet og antall anfall?? Ketogene dietter har vært brukt lenge, i mange tiår, men de har ikke blitt ganske kommersielle før inntil ganske nylig..

Carisma sa for siden:

For det første er det vel vanskelig å innse hvor katastrofalt kostholdet er om man ikke vet hvilke bivirkninger det kan gi?

Og hva gjør vi som får katastrofale bivirkninger av det sunne kostholdet du snakker så varmt om da? Bivirkningene av det er jo mange og kjente. Fedme, diabetes, barnløshet, åreforkalkninger, høyt kolestrol, stoffskifte og hormon problemer.... Lista er endeløs. Jeg er faktisk oppriktig interessert i å høre hvordan vi skal leve for å unngå disse.

Kitt sa for siden:

Dette skriver Torkil i på side 7/8 " Slank med ketolyse"

14. april 2003 offentliggjorde lege Dena M Bravata og noen kolleger, i Journal of the American Medical Association, en gjennomgang av vitenskapelig litteratur angående sikkerheten og effektiviteten av ketogene dietter, slike som ketolysekuren. Legene finner ikke grunnlag for å advare mot ketogene dietter!

Sofie29 sa for siden:

Forstå meg riktig - jeg er faktisk glad på vegne av folk som har vært veldig overvektige og slanket seg med lavkarbo. Jeg forstår også deres entusiasme og gleden! De har sikkert prøvd mye annet rart og ikke lykkes med det.
MEN jeg mener at de fleste som er i tvil - burde få vite all fakta før de legger ut på lavkarbo resten av livet - både det positive og det negative.

Og jeg skrev om mine erfaringer, mine tvil og råd jeg har fått av andre.

Uansett så synes jeg det er for mye "hysj-hysj" her på forumet om de eventuelle bivirkningene. DET synes jeg blir helt feil!

Bulldog sa for siden:

:lol:

Lykke til da ;)

Bulldog sa for siden:

:lol: Igjen. Dette er faktisk ganske underholdende!

Carisma sa for siden:

Kan det være fordi vi ikke opplever noen av disse sagnomsuste bivirkningene? :rolleyes:

Bacon sa for siden:

Men da synes jeg at du skal fortelle om disse bivirkningene, hvorfor og hvordan ketose har en negativ innvirkning på kroppen. Først da kan vi diskutere, bruke saklige argumenter og faktisk lære noe. Jeg vil gjerne vite om ketogen diett har en uheldig effekt på sikt jeg, om det kommer fra vettug og korrekt utført forskning.
Å komme med masse påstander uten å backe de opp på en ordentlig måte blir for tynt, uansett hvem det er som kommer med de om det er du eller "oss". Ingen lærer en dritt av dét liksom. :)

Sofie29 sa for siden:

Jeg trodde først det var en spøk da du ramset opp bivirkningene av et sunt kosthold.

Sunn kosthold er variert kosthold med masse frukt og grønnsaker.
Fedme, diabetes, høyt kolesterol og alt det du nevner kommer ikke som en bivirkning av et slikt kosthold.
Innlegget ditt viser bare hvor lite du vet om sunn mat

Det at du ikke greier å leve sunt på den måten blir jo til syvende og sist ditt problem, at du sikkert spiser masse hvit mel, sukker, fett etc. DET får du diabetes og fedme av :)

Ikke sikkert andre mislykkes sunn kost om du gjør det det!

Sofie29 sa for siden:

[quote=Bacon;769524]Men da synes jeg at du skal fortelle om disse bivirkningene,

Hva med feks skotske forskere som har funnet ut at lavt innetak av karbohydrater kan føre til tarmkreft??? (Rowett Reasearch Institut)

Carisma sa for siden:

Jeg tror jeg kunne utfordret hvem som helst til en duell i ernæring hvilken dag som helst. Med ei hånd på ryggen! :D

Med 20 år på diverse ernæringsråd/Roede/libra/frukt-og-grønt dietter, kaloritelling, elimineringsforsøk osv har jeg slanket på meg flere titalls kilo, samt hormonubalanse og borderline diabetes. Jammen hjalp det ikke å svette på trening 3-4 dager i uka heller gitt. Så jeg kuttet ut all frukten jeg da. Og det grove brødet. Og potetene, risen, pastaen. Og begynte å spise rent kjøtt, ekte majones, olje, smør, fløte, og riktige grønnsaker. Plutselig datt blodsukkerverdiene flere hakk, hormonene er i ferd med å stabilisere seg, kiloene forsvinner og ikke kommer. Huden er ikke tørr lenger, håret er skinnende. ikke har jeg fått lever eller nyretrøbbel heller.. Jeg må være et vandrende mirakel... ;)

Bulldog sa for siden:

[quote=Sofie29;769533]

Leste du studien, eller bare overskriften i vg?

Bulldog sa for siden:

Hmmm... Jeg også. Kanskje vi skulle starte en sekt?

Hei,
Beklager men jeg greide ikke dy meg, så jeg legge inn denne linken:
Frukt gjør deg feit, www.adressa.no/forbruker/helse/article1319628.ece

Tror heller ikke det svenske svaret på statens ernæringsråd hadde anerkjent lavkarbo dersom dette hadde vært farlig og faglig uforsvarlig. :rolleyes:

Kula sa for siden:

Les boken "Good Calories Bad Calories" av Gary Taubes så finner du ut litt om "forskning" som er gjort de siste 50-60 årene.

Her er hva Rowett Research Institute skriver om undersøkelsen du henviser til (mine uthevinger):

"A recent paper indicating that low carbohydrate intake in human subjects is accompanied by a four-fold reduction in faecal butyrate and populations of butyrate-producing bacteria. Since butyrate is thought to play a role in protecting against the development of colorectal cancer, there are possible negative implications for gut health if such diets were adopted in the long term."

De har slett ikke påvist en sammenheng mellom lavkarbokosthold og tarmkreft. Heldigvis!

Løvetann sa for siden:

Noen direkte årsakssammenheng er det vel ikke påvist, i alle fall ikke hvis det er denne undersøkelsen du viser til?

"In this study, 19 healthy, obese men were given three diets containing different levels of carbohydrate (high, medium and low). Two of the diets also contained a high proportion of protein, as this is known to help reduce appetite and is used in a number of diets that help produce weight loss. Indeed, the volunteers lost similar amounts of weight and body fat on these two diets. Stool samples were analysed for the amount and type of bacteria, and for butyrate.
The changes in butyrate production that we observed in this study are the largest ever reported in a human dietary trial. The results provide strong evidence that butyrate production is largely determined by the content of a particular type of carbohydrate in the diet that the bacteria in our guts can utilise,” said Professor Harry Flint who led the research at the Rowett Institute.

We can’t be sure from this study about the impact of butyrate production on gut health, but there has been quite a lot of work done which shows that butyrate stops cancer cells from growing, and so helps prevent colorectal cancer."

Borealis sa for siden:

Liker også at folk kommer med kilder for påstander. Det er det man kan forvente i forbindelse med SERIØS kritikk.

Bacon sa for siden:

Nå har andre vært flinke mens jeg var ute og gikk tur med hundedyret. Men nei, Rowett Research Institute har ikke funnet en sammenheng mellom lavkarbokost og tarmkreft. De har faktisk ikke forsket på tarmkreft og lavkarbo i det hele tatt. :)

Bacon sa for siden:

Ja. Det gjelder jo for alle. Det er mange rare påstander kun basert på anekdotisk materiale fra lavkarboentusiastene her også.

Hillelille sa for siden:

Må jeg få si at jeg er bittelitt enig med Sofie29 her om at mange her antakelig bruker lavkarbodietter som en litt vel lettvindt løsning for å slippe å bevege på seg og være mer aktiv. Det er iallefall en følelse jeg sitter med, uten at jeg har noe faktagrunnlag for å si det.

Nå syns jo ikke jeg noe om ett inaktivt liv i utgangspunktet, ettersom jeg selv bruker en god del tid i døgnet på trening og aktivitet. Jeg mener også bestemt at den beste måten å gå ned i vekt på er gjennom kosthold OG trening. Og trening gjør SÅ mye godt for kroppen din at du aner ikke:)

Man trenger ikke begynne med maratontrening eller sånt, men melde seg inn i ett treningssenter og få ett par timer sammenhengede trening minst ett par ganger i uka. Er det unger og kjas det står i, så har nesten alle senter barnepass. Er det langt til nærmeste senter, så kjøp deg dumbells (de har veldige billige på obs), og gjør øvelser hjemme på stuegulvet. Gå tur (det er også KJEMPEMESSIG for unger). Kanskje du kan investere i en ministepper eller aller helst en billig ellipsemaskin (FANTASTISK maskin) du kan trene på hjemme. Er det økonomien det står i så se det heller som en investering i din egen helse og din egen FRAMTID. En kropp med jevnlig mosjon er også en god kropp når du har blitt både 60 og 70 år.

Dette med tarmkreft syns jeg er tåpelig. Alle kan få tarmkreft. En svært kjent svensk ernæringsfysiolog døde nettopp av tarmkreft. Og hun hadde spist sunt hele sitt liv.

Borealis sa for siden:

Åja. Og det endrer jo ikke det at JEG foretrekker kildehenvisninger, når en kommer med påstander. Om man understreker i innlegget, at utsagnet er om en selv/enkeltpersoner, har man jo alt bekreftet at dette ikke er generell info, men anekdotisk, som du sier.

Sofies innlegg her bærer ikke preg av at hun viser til anekdotisk kilder, men generell informasjon/studier. Og det burde understøttes av kildehenvisninger, for å fremstå seriøst. Ellers blir jo en meningsutveksling/faglig debatt vanskelig, for ikke å si umulig. Ihvertfall om en ønsker et konstruktivt utbytte:)

Samme gjelder selvsagt innlegg til inntekt FOR lavkarbo kosthold. ;)

Veggpryd sa for siden:

Det ernæringsfysiologer regner som sunt, er som regel masse frukt og grønt, mager mat og kornprodukter. :p

Kula sa for siden:

Det er mitt inntrykk også. De fleste ernæringsfysiologer spiser nok "sunn mat" istedetfor sunn mat.

medas sa for siden:

Er enig i at trening er viktig og at det gjør godt både for kropp og sjel. Jeg er en av de som faktisk LIKER å trene, men kjenner flere som ikke gjør det, uten at de er overvektige av den grunn. Nå tror jeg ikke folk her har valgt lavkarbo som en lett løsning for å gå ned. Synes heller det virker som folk her inne virkelig har tatt et livsendringsvalg fordi det er noe de tror på og har merket er godt for dem.

Bellabo sa for siden:

Nå syns jeg det går litt over streken her :mad: Lavkarbo kosthold er sletts ikke "usunt" som du kaller det.

henviser til f.eks Fedon ... han anbefaler frukt, mye grønt og rene matvarer.. fraråder sukker, for mye stivelse osv....
Tror "noen" må sette deg litt inn i sysakene sine, før de tråkler i vei her :rolleyes:

Påstår du at alle som har forbedret sine blodprøver slik som kolestrol og blodsukker.. ved overgang til lavkarbo/ ketogent kosthold.. har jukset og egentlig har fått masse bivirkninger istedenfor ??

Gerd sa for siden:

:lol:

Min bivirkninger etter 2,5 år på lavkarbo:

• 23 kilo lettere- FETTET er borte!!!!
  • Mer energi, mye mer faktisk
    -Bedre og sterkere musklatur
    -Leddproblem/stive ledd er borte, giktkuler forsvunnet!
    -Slutt på mageproblemer/smerter
    -Bedre nattesøvn
    -Sluttet å snorke
    -Ren hud!
    -Fokuserer og husker bedre
    -Hormonene i orden igjen.
    Edit:
  • Å bli mett, akkurat passe mett til hvert måltid, og holde seg mett til neste måltid

Så da spør jeg deg: Hva slags katastrofale bivirkninger?

SunnhetMedSirrup sa for siden:

sofie29, kan du si hvorfor masse frukt som du sier er så sunt, er sunt?

har du noen onklige "bevis", studier, kloke ord?``

:)

grotingeling sa for siden:

Skal vi se..... bivirkninger ja..... eller nei???
Kanskje vi skal påkalle Pål? Han har jo god peiling på dette......

du glemte noe!

eller for hvartfal meg,
jeg føler meg endelig mett etter et måltid! og det ikke bare i 2 timer!! :D:D

Gerd sa for siden:

Ups, skal føye det til. Faktisk veldig viktig og har med velbehag å gjøre ;)

grotingeling sa for siden:

Hei Gerd - tar du med lavere blodtrykk også :D

Gerd sa for siden:

;)

Ja, lista er lang :ja:

glemte og skjekke, men har du bedre humør? før hadde jeg humørsvingninger som det var så det holdt :D

Gerd sa for siden:

:ja:

Ignite sa for siden:

Duracellenergi? ;)

Nille sa for siden:

Sofie 29 har ikke helt skjønt hva lavkarbo kosthold dreier seg om tror jeg. Lavkarbo er heller IKKE nødvendigvis synonymt med ketose og høy fettandel. Det finnes alle muligheter innen lavkarbo. Ketose er heller ikke en tilstand det er meningen en skal være i resten av livet. Det er i en vektnedgangsfase, evt. renseperiode. Etterhvert lavkarbokosthold, ketogent eller ikke, vil etterhvert gli over en vedlikeholdsfase som ligner et standard middelhavs kosthold. Som f.eks. Lindberg.

Nå er det en god del leger, ernæringsfysiologer og andre med mer enn god peiling på lavkarbo kosthold som har skrevet flotte innlegg her i forumet. Innlegg som støtter brukernes erfaring om at et balansert lavkarbo kosthold ikke er skadelig, men gir store helsegevinster.

Jeg har også lang og god erfaring med dette kostholdet, siden jeg mer eller mindre har levd lavkarbo siden 1982. Etter at jeg la om kostholdet har jeg opplevd store helsegevinster og er nå i utrolig god form i forhold til alder. På grunn av urelaterte medisinke årsaker blir jeg grundig sjekket og tar en mengde blodprøver to ganger i året. Lever og nyrer er sjekket og funnet i utmerket stand. Alle blodprøver er så perfekte det er mulig å bli. Jeg har lavt blodtrykk og lavt kolesterol. Jeg er er et primaeksempel på at dette kostholdet er suverent for meg. Endokrinoligen er spesielt fornøyd.

Den forslitte frasen "min kropp er mitt tempel" er i aller høyeste grad sann for meg. Jeg er veldig nøye med hva jeg putter i meg. Det jeg IKKE spiser er sukker, raffinert hvitt mel og stivelseholdige produkter. Jeg spiser heller ikke mat som inneholder transfett. men får nok i meg en del naturlig mettet fett av den gode typen. Jeg spiser lite frukt, hovedsaklig fordi magen min ikke liker det. For de som tåler frukt er litt frukt en naturlig del av et lavkarbo vedlikeholds kosthold. Etter mange år med mange "vondter" har jeg lært meg hva som er bra for kroppen min, hva den liker og ikke liker. At det er lavkarbo kosthold er det ingen tvil om. Lav karbo og høy fett er min greie, men dete finnes mange andre lavkarbo retninger med lav fett, som f.eks. South Beach. Som sagt ligger Fedon Lindberg på en trygg linje for de fleste og er ikke engang ketogent.

At noen "forståsegpåere" komme feiende inn her for å fortelle meg at det jeg gjør med kroppen min er skadelig tar jeg som en personlig fornærmelse. Det er mangel på kunnskap, noe som kan tilgis om en har og viser ørlite ydmykthet og ikke tramper på alle tær man kommer borti. Alle kan lære nye ting - jeg lærer noe nytt hver dag jeg... Det som er verre er en total mangel på respekt for andre menneskers livsstil.

At ketose er skadelig er overhodet ikke tilfelle, og kommer vel sannsynligvis fra at vedkommende poster er en av dem som ikke har skjønt at ketose og ketoacidose er to vidt forksjellige ting. Men ikke ta det så tungt. Selv Prof. Drevon visste ikke forskjellen. Her er litt info om ketose:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1

Vi har som nevnt mange gode kostholdspesialister på laget. Og vi har også en forsker med oss. Her er et klargjørende innlegg fra Pål Jåbekk ved Norges Idrettshøyskole:

lavkarbo.origo.no/-/bulletin/show/224309_ny-forsking-paa-lavkarbodiett

Kunne skrevet mye mer, men lar det bli med dette i denne omgang.
Vil bare til slutt nevnte det åpenbare, nemlig at lavkarbo kosthold ikke nødvendigvis passer for alle. Vi er alle forskjellige og våre kropper tåler/liker forskjellige ting. Det har mye med kroppskjemi/hormoner å gjøre. Det har en god del med hva en LIKER å spise. Hva man trives med.

Om man ikke LIKER mat som er naturlig lavkarbo skal man ikke tvinge seg til å spise den. Om man er REDD for lavkarbo kosthold er det kanskje like greitt å finne en anne måte å gå ned i vekt på. Stresshormon hemmer vekttap. En bør finne en metode en føler seg trygg på og som en føler gjør godt for kroppen.

Men som sagt. Ingen har noensinne dødd av å lavære å spise sukker, raffinert hvitt mel, poteter, ris og pasta. Og ingen har noensinne klart å gi me en skikkelig forklaring på hva som er så sunt med disse matvarene.

NinaOp sa for siden:

Flott innlegg av Nille, som setter fingeren på mye av de tingene som jeg syns er viktig og riktig info om lavkarbo.
Jeg vil gjerne også trekke ut dette avsnittet:
At noen "forståsegpåere" komme feiende inn her for å fortelle meg at det jeg gjør med kroppen min er skadelig tar jeg som en personlig fornærmelse. Det er mangel på kunnskap, noe som kan tilgis om en har og viser ørlite ydmykthet og ikke tramper på alle tær man kommer borti. Alle kan lære nye ting - jeg lærer noe nytt hver dag jeg... Det som er verre er en total mangel på respekt for andre menneskers livsstil.
[color=#800080][/color]

Løvetann sa for siden:

Mange takk til Nille for en glimrende oppsummering av saken. :blomster: (Av og til må det veldig kvalifiserte folk til for å plassere saker og ting på riktig hylle og i riktig skuff.)

Som et anekdotisk bidrag til diskusjonen om det farlige fettet: Gjennom de siste 15 månedene har jeg på ketolysekuren (eller min variant av den) inntatt mindre karbohydrater og mer fett enn på noe annet tidspunkt i mitt voksne liv. Og det er inkludert det fettet som de tradisjonelle ernæringsekspertene advarer mot; meierismør, sæterrømme, fløte og fet ost har vært på den daglig menyen.

LDL-kolesterolet var ved kurstart 4,0. Det gikk opp til 5,1 den første måneden, for deretter å synke igjen. Nå ligger det på 4,0 - 4,2.
HDL-kolesterolet mitt var ved kurstart 1,3. Det har ligget på 1,1 - 1,2 gjennom alle disse månedene.
Triglyseridene var på 1,9. Verdien sank fort og er i dag 0,7.

Jeg tar en del andre blodprøver for å sjekke utviklingen av noen helseproblemer. Ingen verdier har vist en negativ utvikling, tvert i mot går nesten alle mot normalisering.

Min klare opplevelse av effekten er at lavkarbokostholdet har gitt meg bedre helse:
Mindre giktplager, bedre hormonbalanse (med de gleder som det innebærer :D), bedre hud, bedre hår og negler, jevnere humør og energi, et stabilt blodsukker og mere matglede.

• I tillegg til vekttapet, da.
    :ja:

Men jeg er enig i at hvis man er utrygg ved tanken på å spise så "radikalt" eller rett og slett ikke liker denne maten - da skal man bare holde seg unna! Det er et personlig valg.

Alternativet for skeptikeren er jo selvfølgelig å sette seg inn i den forskningen som ligger til grunn for lavkarbo/LCHF-dietter … :)

Brimstone sa for siden:

Nille, jeg tror jeg :love: deg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.