Hei-
Jeg er ny i denne verden....selv om jeg har brukt sidene en del, men nå må jeg ha svar på noe som det viser seg at verken leger eller lignende kan gi meg svar på.
Er gravid og i ketose...(nettopp funnet det ut...)
Hva skal jeg gjøre ?
Gikk opp over 30 kg ved siste svangerskap og er ikke interessert i dette igjen....
Hvorfor kan man ikke være i ketose ved graviditet?
Vet jo at det er veldig mange kloke sjeler her inne- såh håper på god hjelp fra dere her ;)
Først må jeg få gratulert med graviditeten :klem:
Jeg har selv vært en av disse som går opp fryktelig mange kilo når jeg er gravid og skjønner godt hva du tenker på. Jeg vil anbefale at du spiser lavkarbo gjennom graviditeten, men du trenger ikke spise så lavkarbo at du er i ketose. Jeg tror nok at det, sammen med mosjon, vil gjøre at vektøkningen kanskje blir litt mindre.. Håper det er noen av de andre ildsjelene her inne kan forklare hvorfor en ikke bør være i ketose når en er gravid. Jeg tror nok at det er forsket litt for lite på evt følger det kan få for fosteret..... lykke til med graviditeten!
Gratulere så masse :)
Grunnen til at det blir anbefalt å ikke være i ketose under graviditeten er at det ikke er forsket nok på hva det kan ha å si for barnet. Er ikke sikkert det er noe farlig i det hele tatt, var tross alt sånn de levde i urtida :) Men grunnen er altså for lite forskning og da kan ikke leger anbefale det heller.
Men enig med HanneK, spis lavkarbo, gjerne a la Fedon. Vibeke-67 har gjort det så kanskje du kan spørre henne om hvordan hun synes det var, tror hun synes det var veldig greit og gikk kjempefint :)
Skal linke denne siden til henne slik at kanskje svarer når hun har tid :)
Heisann- aller først vil jeg gratuere deg!
Det stemmer at jeg har god erfaring med lavkarbo når jeg var gravid. Jeg gikk tilsammen opp 12 kg, og har allerede gått de ned nå-6 uker etter fødsel.
I denne tråden kan du lese litt om temaet om ketose under graviditet og amming. forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26045&highlight=amming
Hvis du har spørsmål, er det bare å sende å en privat melding - lykke til! :heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.