< Tilbake til oversikten

Kroppstypeinndeling

Marianne sa for siden:

Jeg har tro på at det er en sammenheng mellom følgende kroppstypeinndeling:

endomorf (rund, lav forbrenning),
mesomorf (muskuløs og atletisk, middels forbrenning),
ektomorf (slanke, uten overvektsproblemer, høy forbrenning)

og/eller kroppstypene fra indiske Ayurveda, et 5000 år gammelt healingsystem

Vata (slank, ustabil energi, frossen),
Pitta (middels kroppsbygning, muskuløs, varm, moderat energi) og
Kapha (kraftig, rund, fysisk sterk, stabilt energinivå/langsom)

og/eller inndeling i nyere forsknings blodtyper

blodtype A (slank, vegetarianer-type),
blodtype O (rund, kjøtteter),
blodtype B (muskuløs, kjøtt og melk),
blodtype AB (slank-muskuløs, vegetarianer, noe kjøtt og melk).

Dvs.:
Vata = ektomorf = blodtype A/AB = morgenfugler og sultne (rask energi) = A-menneske

Pitta = mesomorf = blodtype B/AB = midt i mellom (våkner og er sulten moderat sent) = A eller B-menneske

Kapha = endomorf = blodtype O = morgentrette og ikke da ikke sultne (pga. tregheten) = B-menneske

Tenk litt på dette. Interessant, men jeg har altså ikke forsket lenge på det...
Kan lett, middels og tung beinbygning også plasseres i denne inndelingen tro?

Ment som en trøst for de av oss som ikke er Pitta og naturlig legger på oss muskler,
for de av oss som er kapha og ikke klarer å bli veldig slanke og
for Vata - som nå får høre at det finnes en tynn liten kropp der inne...

Aline sa for siden:

interessant!! kan godt være du er inne på noe, men jeg er litt for trøtt nå til å tenke mere på det ; )

klem Aline

smosje sa for siden:

Jepp, interessant! Men, jeg tror ikke de tre teoriene er helt kompatible.... :confused:

Det stemmer i allefall ikke på meg; jeg er ganske så kjøtt-etende, meget morgentrett, ikke sulten før et par-tre timer etter jeg har våknet og er blodtype A. :o Mener jeg er en Pitta - har lest endel om det før, men må hente opp igjen kunnsakpen så jeg ikke sier noe galt der..
Uansett er det veldig interessant, og det ville være revolusjonerende om du klarte å finne en sammenheng mellom alle disse filosofiene. I historisk sammenheng ser man jo ofte at teorier gjentar seg med forskjellig uttrykk i forhold til opphavstid- og sted.
Bruk meg gjerne som test-person, Marianne, jeg melder meg herved frivillig som forskningsobjekt for vitenskapen! :ja:

Aline sa for siden:

litt mere våken og har tenkt :D

jeg er blodtype 0 og definitivt kjøtteter, jeg syns kapha/ pitta passer best...
jeg er jo kraftig og rund nå, men hva jeg er på min idealvekt vet jeg jo ikke...
jeg er fysisk sterk og varm. fryser sjelden.. vel. har blitt litt frossen etter ett og et halvt år i (trope-)bergen... :)
om morgenen kan jeg godt gå en stund uten mat, men jeg mååå spise frokost før jeg kan gjøre noe nyttig.

endomorf...? lav forbrenning passer jo med blodtype 0..? (kanskje jeg skulle kalt meg endosmurf...?)

siden jeg ikke vet så mye om disse kroppsfasong greiene, så ble det vanskelig å gi noe gjennomtenkt svar ;)

:klem:

Nille sa for siden:

:ja: Det er helt rett det Marianne !! Jeg ER endomorf, blodtype O, Kapha OG B-menneske. Jeg er selve prototypen på alle 4 tror jeg ....:p Så fint da, - nå har jeg enda flere unnskyldninger. De fleste vil vel tro at endomorf og kapha er sykdommer tenker jeg. Det er jo alldeles utmerket ;) "Nei, kan nok ikke spise sånt jeg, for jeg er endomorf med snev av kapha" :)

Aline sa for siden:

:D :D :D :D

Supera sa for siden:

Ehm... passer ikke helt for meg... Jeg er blodtype A. Ektomorph? I don't think so... Og A-menneske? Stod opp kl 19:30 i går, jeg.

Når jeg leser om kroppstyper, så ser det ut til at jeg er mesomorf med endomorf-tendenser.

Vet dette er gammel tråd altså...

chili sa for siden:

:lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.