< Tilbake til oversikten

Oljen fetaosten ligger i - sunn eller?

Meatscience sa for siden:

Noen ganger når jeg spiser salat med fetaost, så tar jeg litt av den oljen som osten ligger i og heller over salaten (i stedet for dressing). Men er dette lurt? Jeg vet ikke om den oljen er "sunn".

SunnhetMedSirrup sa for siden:

er det rapsolje? det er sunt. se bakpå glsset.

nellie sa for siden:

trodde den olja var ikke kaldpressa jeg :confused:
Er "vegetabilsk olje" bra?
Er kanskje stor forskjell fra merke til merke?

sirimor sa for siden:

Den ville jeg ikke brukt. Hvis det ikke står noe om at oljen er kaldpresset, så er den ikke det heller, dermed ikke brukbar som dressing.

Den er jo god da, med litt krydderier i seg, og veldig lettvint. Jeg pleide å bruke den selv før, men ble gjort oppmerksom på det over, så har slutta;)

nellie sa for siden:

Arla sin fetaost på glass og apetina sin på glass er hvertfall ikke kaldpresset.

Novisa sa for siden:

Hvorfor må den være kaldpresset? :novise:

Har det noen betydning for vektnedgangen hva slags fett man bruker?

nellie sa for siden:

Har vel ikke noe effekt på nedgangen, nei:)

Photobscura sa for siden:

Hvorfor er rapsolje sunt?
Rapsolje har mye omega 6, jeg ville vært forsiktig med bruken for å ikke forskyve balansen mellom omega 3 og 6!

Det er i hvert fall ikke særlig bra for helsa. Varmpressa oljer er varmebehandla til over sitt rykepunkt og har fått en form som er ustabil i kroppen. Men den er billig da :p
Hold dere til kaldpressa oljer, folkens!

medas sa for siden:

Oi, bra jeg leste denne tråden. Har også brukt noe av den fetaostolja som dressing.

Pokker òg, også jeg som søkte før jeg startet tråden! Den søkefunksjonen her på forumet er ikke særlig god! :mad:

Jaja, takk for link i alle fall. :D Og takk for alle svar i denne tråden! :) Skal utforske fetaens verden litt mer, og se etter sunnere oljer.

nellie sa for siden:

I den tråden så står det jo uansett at den olja er helt okei å bruke:p

Hehe, ja Torkil sier jo faktisk det. Men vet ikke om han har samme fetaost som den jeg har kjøpt. Jeg har nemlig brukt den der som alle butikker har, Apetina eller noe sånt...

nellie sa for siden:

tror det er stortsett samme olje som brukes i alle fetaoster av den typen, jeg.
Vet at apetina har den i fetaostene som er på glass, så tviler på at de bruker noe annet i andre pakker=)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.