Hei. Jeg har gått på Atkins i 3 måneder. I denne perioden har jeg ikke jogget eller drevet annen omfattende fysisk aktivitet. Merker jeg blir fort stiv i beina og at selv en golfrunde kan ta på.
Nå skal jeg på jakt i 3 dager, og da er det mye gåing i ulendt terreng.
Spm: Er det da bare å hive på med karbisser, eller skal kroppen selv på lavkarbo tåle dette?
Spm: Hvis jeg bør tilføre karbisser, hva bør jeg da spise? Nøtteblandinger?
Jeg ble også som deg. Jeg merket alltid ketosen på at jeg nesten ikke fikk bena med meg opp trappene hjemme.
Men så har jeg blitt mer bevisst på at fett er energikilden, og ligger nå på 200-250 gram fett om dagen. Nå kan jeg både sykle, svømme og gå i trapper. :D
Selv trener jeg relativt hardt styrketrening og kardiotrening 5 -6 dager i uka og eg har ingen problemer med å leve på ketolyse, tror dette er en overgang, hvor man i starten kjenner seg slapp, men at det går over.
Anbefaler deg ikke å dytte i deg karbs, dette kan føre til plager i magen bl.annet. og da blir nok ikke jaktturen like moro :)
Selv ville jeg spist sånn som du har gjort frem til nå og også satt igang med litt fysisk aktivitet hver dag :)
Jeg merker godt at jeg bruker fett som energi. Skulle trene litt nå før frokost, og beina mine var helt døde. Tok meg en ss Cocosa, og litt etter det gikk det så mye bedre.
Jeg pleier spise noen nøtter eller mandler, samt et ganske stort stykke Brie eller annen fet ost før trening, og jeg synes det fungerer ganske bra. Merker jeg er tyngre enn jeg var før, da spiste jeg gjerne en halv banan før trening, men jeg merker også at jeg kan holde ut lengre nå.
Når du er i ekstra aktivitet kan du egentlig øke karboandelen og fortsatt være i lavkarbo, dvs justere karboinntaket etter aktivitet.
Går du lange turer på jakt en helg kan du sikkert øke inntaket med 50-100g pr dag uten problem.
Spis det sammen med annen mat og ifm med aktiviteten (under eller umiddelbart etter) sånn at det ikke går ut over fettforbrenningen din. Men fettinntak samtidig er jo like viktig. Feks cocosa er korte fettkjeder som kan forbrennes fort.
nøtter, sjokolade, skikkelig variert matpakke, litt rosiner. Så burde det holde.
Har merket at utholdenheten har blitt bedre på lavkarbo (i mitt tilfelle 30-60g kh per dag). Den eksplosive styrken er ikke så mye å skryte av, men jeg får trent endel styrke trening. Håper bare at jeg får i meg nok proteiner, noe jeg er meget usikker på. Musklene ser jo ikke ut for å blitt mindre, heller ikke større :p
MCT stands for medium chain triglycerides. Most naturally occurring fats are triglycerides - tri meaning that each molecule have three carbon chains. In the medium chain triglycerides each chain has 6 - 12 carbon atoms, and for the medically refined grades of MCT oil each chain has 8 - 10 carbon atoms. MCT oils occur naturally, and the most abundant source is coconut oil. Most MCT oil is refined from coconut oil.
Og vi tar det på NORSK: MCT står for medium chain triglyserider. Mest naturlig forekommende fett er triglycerider - tri betyr at hvert molekyl har tre karbon-kjeder. På mellomlang triglyserider hver kjede har 6 til 12 karbonatomer, og for medisinsk raffinerte grader av MCT olje hver kjede har 8 til 10 karbonatomer. MCT oljer forekommer naturlig, og de mest tallrike kilde kokos olje. Mest MCT olje er raffinert fra kokos olje.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.