Overskriften er "- Du kan bli smellfeit av nattmat " og omhandler at noen mus har fått akkurat den samme (fettrike) maten, men den ene gruppen fikk maten servert på natta.
Nattspiserne la på seg dobbelt så mye som dagspiserne.
Men i alle verden, da kan jo ikke en kalori være lik en kalori og tesen om at kaloriforbruket må være større enn kaloriinntaket hvis du skal gå ned i vekt stemmer jo heller ikke!
Denne undersøkelsen bekrefter jo at det faktisk er andre, mer kompliserte prosesser i kroppen som gjelder.
Jeg regner jo med at nattspiserne ikke bare lå og "slanget seg i sengen" hele dagen, men var sikkert like aktive som sine medmus.
"Forskerne skal se videre på den molekylære sammenhengen med observasjonene de har gjort allerede."
Molekylære sammenhenger kan jeg ingenting om, så jeg er ikke sikker på hva de skal forske videre på, he, he.:)
Det er jo et ubestridt fenomen at de som kun jobber natt, har lettere for å legge på seg enn de som jobber på dagtid!
Trodde det hadde noe med hvordan metabolismen svingte i løpet av døgnet, jeg. At forbrenningen er lavere på natten, fordi vi er dagdyr, lissom!:p
Tja, jeg jobbet nattskift i mange år. Jeg hadde med matpakke, en termos kaffe og en STOR pose sjokolade for å holde meg godt våken :rolleyes:.
Vaffelsteking og kakespising var også yndede nattaktiviteter.
Men ingen av de jeg jobbet med var noe fetere enn mine dagvenner... Jeg begynte heller ikke å legge på meg før mange år etter at jeg var ferdig med nattevaktene.
Hvis jeg hadde fortsatt med nattevaktene, så hadde jeg nok lag mest på meg av all sjokoladen jeg spiste (Kalorier inntatt i mørke, teller jo ikke, he, he).
Jeg jobbet 10 år på natt og la ikke på meg mye, men gikk heller ikke ned uansett hvor mye jeg prøvde.
Flere av de jeg har jobbet sammen med, har slitt med overvekt. Flere enn de som kun jobbet dagtid!
En av dem sluttet på natt, og det tok ikke lang tid før hun hadde gått ned de kiloenen hun hadde slitt med i mange år!
Gammel tråd, men likevel.. Forbrenningen går ned om natten hos de fleste mennesker, også hos dagaktive dyr. De som har alvorlige søvnforstyrrelser kan ha nedsatt forbrenning hele døgnet, dette fordi de aldri er uthvilte.. Så jo, endel av oss vil ha problemer med å slanke seg, kombinert med nattevaktsjobbing. Og det selv om man "rører på seg". Kroppen går på halv speed HELE døgnet, blir på en måte forvirret, og da kan forbrenningen bli halvert. Det er derfor et "stalltips" til nattevakter å innta så mye som mulig av døgnets måltider iløpet av dagen, og så få som mulig om natten. Alt dette styres av hormoner, f.eks. serotonin gjør oss søvnige, samtidig som prosessene i kroppen slakker på farten. Serotonin-produksjonen styres av lys, så et annet "tricks" er dagslyslampe på jobb. Stresshormonene kan øke hos de som jobber natt, fordi enkelte reagerer på at man jobber "på tvers" av det kroppen signaliserer. OG stress vet dere, minst like godt som meg, gjør det vanskelig å gå ned i vekt.
Er fra den aller nordligste biten av dette landet, og slet vanvittig med søvnen, antagelig fra fødselen (iflg opphavet) og helt til jeg flyttet sør. Sov sikkert 10-12 timer i døgnet på vinteren, 5-6 om sommeren. Følte meg våken om sommeren, alltid trøtt om vinteren. La jeg på meg av det? Aner ikke, tror nok årsakene er mere komplekse enn som så. Men, nå sover jeg 7,5-8,5 timer i døgnet, våkner av meg selv, og føler meg faktisk UTHVILT. Deilig, det.. Legger meg til nogenlunde samme tid, stort sett hver kveld, står opp til samme tid, uansett når jeg la meg :o Skal ALDRI jobbe aktiv natt igjen, er bare stress for meg, har stor respekt for de som klarer det over tid, tre år var mer enn nok for meg..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.