Utrolig deilig lasagne jeg lager veldig mye - også i Atkins induksjonsfase.
Serverte den til mann og barn som ikke skjønte at det ikke var pastaplater i den først ;) Lag den gjerne stor og ta med som lunch dagen etter.
Lavkarbo lasagne: 1 squash (2.2 gr karb pr 100 gr.) 400-500 gr karbonadedeig 1 boks opphakkede hermetiske tomater (3 gr karb. pr 100 gr) hvitløk, tørket oregano, basilikum, salt + pepper (eller det du syns der godt) 1.5 dl fløte (Matfløte: 3.8 gr karb pr 100 gr. Kremfløte: 2.9 gr karb pr 100 gr) masse ost
Her kan du også supplere med løk og sjampinong f.eks. VELDIG godt!
Du bruker squashen som lasagneplater som du skjærer i tynne skiver med ostehøvel.
Legg de gjerne på litt tørkepapir og dryss salt over for å få ut noe av fuktigheten.
Stek karbonadedeig med salt + pepper
Hell i en boks med hakkede tomater + hvitløk, basilikum, oregano.
La det stå på lav varme og småputre i 10 minutter.
Legg et lag med squash i bunnen av en ildfast form, så et lag med kjøttblanding - squash - kjøtt osv. Avslutt med kjøttblandingen.
Hell så over 1.5 dl fløte og dryss masse ost over.
Inn i midten av ovnen på 200 c i 30 minutter. :D
Mmmm, denne hade jeg i går kveld og det er jammen meg dagens lunsj på jobb også ;)
Jeg byttet ut squashen med noen få lasagneplater fra dreamfields. Sinnsykt go lasagne. Har på følelsen at dette blir en slager :D:D
Denne var kjempegod! Mye bedre enn vanlig lasagne! Hvor mye karbo blir det i en sånn? Renga litt på det, men fikk det til å bli ca.15 og det kan da ikke stemme. (Glemte hvitløken og fant Landlord hakka tomater med 1,5g karbo per 100).
Lager denne nå, og ikke før jeg hadde 3 cm igjen av en squash-stump tenkte jeg på at jeg kunne delt den på langs... Jaja, håper resultatet blir bra selvom!
Denne er fantastisk! Men jeg gjør det med en liten vri;
sammen med kjøøtdeigen, krydderet og tomatene tilsetter jeg 1 teskje hvitløkspasta fra glass, og en halv ts chili fra glass. NYDELIG, og litt mer smak :)
Denne laga eg i dag, med litt løk og sjampinjong i tillegg. Berre seriøst godt! Pastafanmannen eg bur i lag med saknar framleis litt pastaen, men han syntes det var kjempegodt! Takk for tipset! :)
Denne er bare helt fantastisk god:sikle:
Har laget denne mange ganger, til og med hjemme hos mor og far i julen, og den falt i smak hos de og. Synes denne er bedre enn vanlig lasagne eg:)
Blir jentekveld med lavkarbolasagne og venninnebesøk i dag. Koselig:D
Nå spør jeg sikkert dumt, men skjærer du squashen på langs eller på tvers (i små runde biter)? Og hvis du skjærer den på langs, "skreller" du den først?
Skjer den med ostehøvel, slik at det blir laaange, breie, tynne skiver. (Ikkje mange små rundingar) Eg skrellar den ikkje. Men brukar "endebitane" til slutt dersom eg treng dei.
Minner om en gammel klassiker her på forumet, ostelasagne. Jeg har også brukt aubergine i stedet for pastaplater med stort hell.
Men, den passer dessverre ikke særlig godt på induksjonen. For mye fløte og ost :o
Du kan sile av aubergine (skjære i skvier, salte dem lett, og legge dem en finmasket klut over en bolle, eller bare på kjøkkenpapir), og steke det litt først, så blir de tørrere. Jeg har ikke prøvd med andre grønnsaker som lasagneplate-erstatning.
Eg byrjar som regel med å skjere opp squashen med ostehøvel, legg den på tørkepapir med litt salt på, og lagar deretter kjøtsausen. Når sausen er ferdig, så skyller eg av saltet og klappar squashen tørr.
Laget denne i går og den var overraskende god. Jeg hadde i et halvt beger med kremost (blanda inn i kjøttsausen) og litt søt chilisaus. Jeg smakte ikke noe særlig til squashen og kunne sikkert hatt mer squash i. Men konsistensen var veldig bra - ostelasagnen rant mye mer utover og skilte seg....
Blir nok laget flere ganger ja.....Tusen takk for oppskrift!
Jeg har også lagd denne. Den var god, men jeg fikk den ikke til å smake lasagne. Ble mer en kjøtt og grønnsaksgryte. Squashen tørket jeg, men den ble fremdeles helt bløt og minte ikke om lasagneplater :P
Har prøvd denne oppskriften... Kjempe godt! Men favoritten forblir moussaka, smakte ikke noe forskjell i lavkarbo-versjonen og det er jo bra! Lasagne vil jeg alltid savne lasagneplatene...sukk
Squash må saltes godt før den brukes i lasagnaen. Jeg lager lasagnaen med squash, setter formen ØVERST i ovnen under grill og vips ferdig på noen få minutter. Squashen har da fremdeles tyggemotstand og blir knallgod!
Jeg bruker ikke salt på squashen, men lar den ligge ganske lenge på tørkepapir før jeg bruker den. Har den på vanlig over-undervarme i ovnen, midt i.
Squashen minner ikke om lasagneplater, men det er jeg glad for siden jeg ikke er så glad i dem ;)
Lagde denne til middag i dag, synes den smakte utrolig godt! Men litt bløt og rennende ble den, for jeg verken saltet eller tørket squashen. Får prøve det neste gang ;)
Denne lagde jeg idag, men brukte ikke fløte da jeg ikke hadde det her.. Brukte melk, og litt philadelfia ost også.. den ble jo himmelsk:P :sikle:
Brukte Landlord sin opphakkede tomater med oregano og bassilikum..
Denne hadde vi i dag, hadde i en løk i tillegg. Den ble litt tyntflytende, men veldig god! Hadde masse salat til vi da. :) Det ble igjen en god slant og etter at jeg hadde lagt den over i en mindre form (frokost i morgen!) skulle gubben vaske forma og han skrapte ut av den og mumset i seg restene! :D
Vi hadde denne i dag, og den var god. Hadde champignon i i tillegg. Jeg syntes det var litt uvant uten lasagneplater, men det smakte jo godt, så jeg kommer nok over det..
Jentene mine elsket den da, og resten, som egentlig skulle bli min matpakke i morgen, ville de ha til middag i morgen.. Så da så! :)
Jeg har droppet fløten, men tatt 1/3 boks Creme Fraiche og hatt litt muskat i. Blandet en god neve revet ost i og så har jeg hatt denne "ostesausen" oppå squashen mellom lagene. Kanongodt!
Hva med at du lager den til mor :rolleyes:
Har laget denne selv med en ostsaus blandet inn, og min mor som (aldri har likt lasange) kom og spurte om mer.
Tusen takk for deilig oppskrift på lasagne :D
Har akkurat prøvd den. Men hadde ikkje squash, så det blei uten.
Men det gjorde ingenting. Både mann og barn syns den var fantastisk god :)
Men eg tok ein liten vri, og lot kjøttsausen surre i fløten til alt vart litt tjukt.
Smakte fortreffelig. Havna på 16,2 karber på hele posjonen.
Det tilsvarer 2,3 per pers :D
Heilt fantastisk godt med squash i lasagnen. Første gang eg skullelage hvit saus til denne typen lasagne, så var jeg litt i villrede. Slang sammen ein boks creme fraish og en tine kremost med kryddersmak. Hadde i litt fløte slik at det var lettere å fordele den utover. Det var ein hit her igården :)
Denne høres veldig god ut, den er i ovnen nå, så det blir spennende!! Magen gleder seg VELDIG :)
Og nå, når den er ferdig hadde jeg tenkt til å legge ut bilde...hjelp...hvordan gjør jeg dette? Finner ikke url adressen til bildet når den er på pc`en min jeg...akk og ve!!
Men når jeg skulle legge inn dagens måltider på diett.no står det der at det er 6,41 karber i en porsjon på en "serving" (som sikkert er en porsjon på 349 g). Stemmer dette?
Jeg valgte den oppskriften som var mest lik den i denne tråden, lagde lasagnen med karbonadedeig om det har noe å si.
Lavkarbo lasagne er knallgodt ! Har lagd den flere ganger.
Men jeg jukser litt, jeg lager kjøttsausen, har oppi squash i biter og tilslutt fløte og smøreost og lar det koke inn.
Så tar jeg det oppi en ildfastform og strør ost over og inn i ovnen.
Syns den er "enklere" å spise når squashen er ferdig oppdelt :)
og så blir det litt mindre oppvask med alt-i-ett ;)
Jeg laget denne for første gang i går. Jeg hadde fløten rett oppi kjøttdeigsausen, men ellers fulgte jeg oppskriften - og den ble utrolig god. Til og med min samboer, som ikke liker squash, likte denne. :D
Sist jeg lagde den brukte jeg Taffelost (tomat) som lasagneplater. Synes det var kjempegodt!
Jeg hadde også squash i, men kuttet den i kjempesmå biter, og stekte den sammen med løk og kjøttdeig. Kjente ikke noe til den når vi spiste lasagnen :)
Jeg holder på å lage lasagnen nå, men jeg kommer til 30 karbo på hele formen. Det høres jo mye ut da. Da har jeg en squash (400 g) og det blir jo noen karbo. Fløten blir jo også det. Ellers har jeg 250 g hakkede tomater på 3,4 karbo per 100 og 50 gram løk. Litt hvitløk også.
Men det blir kanskje ikke så mye per porsjon? Jeg ser egentlig for meg at jeg brått får i meg mellom 5 og 10 karbo + salat jeg da..
Altså, det er mulig jeg spør helt høl i hue nå, men hvordan regner dere ut hva dere da får i dere om dere lager en form? Veier dere alt og legger inn på feks diett.no? Om jeg lager en form så skjønner jeg liksom aldri hvor mye jeg får i meg.
Du må regne ut hva alt veier og hvor mange karber det er. Tilslutt legger du sammen alt, vekt og karber, og finner ut hvor mange karber det er pr 100g.
Når du skal spise, veier du din porsjon, og finner dermed ut hvor mange karber du får i deg!:)
Eller om du ikke er så nøye på det kan du regne ut hvor mange KH det er i hele sulamitten og anslå cirka hvor mye du spiser av den (f.eks. 1/4) og gange med det :)
Snille dere er mot oss Lavkarbo-noviser :blomster:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.