< Tilbake til oversikten

LCHF - et par spørsmål ang måltider

Mom81 sa for siden:

Jeg lurer litt om dere har noen tips, spesielt til frokost? Lunsj? Og kvelds...?
Jeg har lest hva jeg kan ha og ikke kan ha osv, men er så veldig lite kreativ med tanke på hvordan jeg skal sette dette sammen. Det tar vel litt tid å legge fra seg alt det "gamle" man har lært om lite fett osv.
Jeg er vant til ganske mye brød og knekkebrød i kosten... Bare pålegg gjør at jeg nesten brekker meg;) Rein skinke f.eks.... :eek:

Så hvis noen har linker eller tips, så tar jeg de i mot med stor glede :D

Leste forresten noe jeg fant av Dahlqvist, der hun skriver at til f.eks. frokost så kunen man ha: Filmjølk + 1 msk linfron. Forstark den gjerna med ett par matskedar keso och gradde alternativt egg, bacon eller skinka.
Er filmjølk det samme som H-melk? Hva er keso? og hva betyr gradde?

Hehe, litt blond her ja :o Men skjønte det bare ikke helt noen av ordene her:confused:

På forhånd takk! :D

arnakristin sa for siden:

Hei,
Litt svorsk opplæring:
Grädde = fløte
Keso = cottage cheese
Filmjølk = surmelk

Her finner du forresten en online ordbok, www.ordbok.com/svensk-no/se-no-se.html

På hjemmesidene til LCHF i Norge kan du laste ned en liten brosjyre vedrørende LCHF og du finner også en kjapp info folder vedrørende Dahlqvist’s kostprogram, www.lchfnorge.no/kostprogram.html

Her inne på forumet finner du et vell av oppskrifter i oppskiftsforumet. Du behøver ikke å tenke tradisjonelt frokost/lunsj/middag på LCHF det går fint an å spise ”middagsmat” til alle måltider.

Håper du finner litt inspirasjon her:
Oppskrifter: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45
Her er en samling av lavkarbo oppskrifter, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503

Dersom hensikten med kostholdsendringen er å få en god progresjon i vektnedgang så vil jeg anbefale deg at du leser deg opp på de ulike filosofiene og velger deg en du kan leve med. Les, lær og følg den valgte filosofien, ikke at det er noe tvang altså men det er så mange fallgruver for en nybegynner på lavkarbo og man ønsker jo ikke at noen skal snuble og miste motivasjonen. I tillegg er det mye enklere for alle ekspertene her inne å gi råd og veiledning. Bøker får du eventuelt låne på biblioteket og supplementer med informasjon her på forumet.

Cornelia sa for siden:

Jeg spiser mye forskjellig, bacon og omelett er en god frokost.
Av tilbehør liker jeg veldig godt blomkålmos og coleslaw.
En annen frokostfavoritt som er veldig lett å lage er fløtegrøt, :D
bruker også dette brødet nå, veldig godt.
Jeg ville bare tipse deg om denne boken, den har lettlagde oppskrifter (på svensk) og jeg synes de er utrolig gode. Fin hverdagsmat.
Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok

LenaBeatrice sa for siden:

I det siste har jeg hatt dilla på pannekaker!
Jeg steker 2-3 tynne pannekaker av 2 egg og 1/2 dl fløte.
Så fyller jeg pannekakene med det jeg har lyst på: skinke, ost, tomat, rømme, litt løk.....hva du vil.
Disse pannekakene funker oogså fint å fylle med pisket krem og bær, kjempegodt!
(hvis man kan spise bær da ;-))

grotingeling sa for siden:

Å ja - panekaker!!!! Nå blir samboeren fornøyd, for nå kan han få pannekaker igjen (har vært bannlyst i 6 mnd):D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.