Trenger lege til venninna mi.. skal få sjekket ut en klump hun har funnet i brystet. Vet man skal sjekke sånt med en gang. Vet lite om sånt her, men lurer nå på om det går an å gå som engelsk statsborger til lege i norge (hun er engelsk og bor i england men er i norge og bor med meg for en stund grunnet situasjon hjemme)? Hvilken lege kan hun gå til? Vi bor i Oslo, og jeg tenker i retning oslo city lege el.
Skal ringe oslo city lege i morgen tidlig, men dette er litt kjipe greier så lurer på om hvis noen sitter der ute nå, med svar, så hadde vi satt pris på det så slipper vi å vente til det åpner.
Og vil det funke å dra til legevakten kanskje? Oslo legevakt tenker jeg.
Både oslo city legesenter og byporten er vel private? kan fort koste 1000 kr for en time.
Jeg hadde ringt legevakta og sjekket hva de mener, og om hun kan komme direkte dit.
Når nordmenn reiser i Europa, er vi dekket av en avtale landene mellom som sikrer alle legehjelp der man er.
Må da virke begge veier, den avtalen.
Koster litt mer for en legetime, men det gjør det jo for oss også om vi går til en annen enn fastlegen!
Hei,
Da jeg studerte i England i 1999/2001 trengte man bare å ha med passet da Norge/England hadde en egen spesialavtale i tillegg til den Europeiske. Mener å huske at vi nå trenger å ha med helsetrygdekortet også til England. Regner med at de har et tilsvarende system med helsetrygdekort i England, så dersom hun har det så bør det tas med, i tillegg til passet.
Hvis en nordmann reiser til et EU-land (eller havner i et annet EØS-land ;)) så skal du strengt tatt ha med seg helsetrygdekortet (E-111 hvis jeg ikke husker feil) og annen ID.
Dete står på kortet:
Kortet bekrefter at kortinnehaveren har rett til helsetjenester som blir nødvendige under et opphold i et annet EØS-land. Dekningen gis etter reglene i oppholdslandet.
Tusen takk for alle svarene.. endte med å gå til legevakten hvor vi ventet i 5 timer på hjelp.. men det gikk bra, kjeeempekoselig lege der. sannsynligvis er alt i orden også, vi får se på røntgenbildene hun skal ta om noen dager.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.