< Tilbake til oversikten

For mye for lite karbohydrater?

Rangelet sa for siden:

Jeg spiser som regel 2 måltider hver dag. Rundt 3 mellomstore poteter (150-200g), 500 g kjøtt, og endel grønnsaker som gulrot/brokolli/oliven/tomat. Ellers bruker jeg litt Heinz ketchup (som inneholder 23g karb per 100g).

Jeg lager potetmos av de kokte potetene (har i solsikkeolje, salt og pepper). Kjøttet steker jeg i endel solsikkeolje, med små mengder opphakket chilli og presset hvitløk).

I det siste har jeg brukt å steke kjøttdeig og nakkekoteletter. Innimellom blir det biff (men det er så dyrt i forhold, og smaken kompenserer ikke for prisen). Spiser lite fisk, men har tenkt å få mer av det inn i kostholdet.

Her er hvordan gårsdagens middag så ut: (2 poteter, kjøttdeig, nakkekotelett, grønnsaker)

Lurer på om det blir for mye karbos med 3 poteter per dag + evt ketchup :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Poteter og gulrot på lavkarbo?:confused:

Rangelet sa for siden:

Ja, jeg prøver å begrense meg da. Men er vanskelig å spise bare kjøtt med grønnsaker. Blir så kvalm. Noen tips? :confused:

Kitt sa for siden:

Blomkålmos!:sikle: (Var den linken jeg fant i farten)
Er en glimrende erstatning for potetmos og kan varieres i det uendelige.
Med bare smør, salt og pepper, eller med litt fløte, eller litt ost, chili......

Du kan putte oppi løk, broccoli eller andre lovlige grønnsaker. Bare mos det godt, gjerne med stavmikser, etter koking(hell av vann).

Ellers er jukseris en slager!

Kålstuing!

Det var noen forslag! Finnes et tonn inne på oppskrifter, eller hos Gerd!
(Klikk på bildene som kommer oppskriftene)

Lykke til!

Rangelet sa for siden:

Takk for tips Kitt. Den blomkålmosen kan virkelig funke sammen med kjøtt/fisk. Gleder meg til å eksperimentere med ulike varianter av den :)

Ellers bør jeg kanskje erstatte gulrot med noe annet da. Var ikke klar over at gulrot inneholdt 6-7g karbos per 100g. (så det i matvaretabellen) Da kunne jeg like godt byttet ut gulrot med jordbær :p

Thanx

Gracella sa for siden:

He, he, ser for meg pølser med jordbærsyltetøy :p

Rangelet sa for siden:

Ya ofc! God ide, alt må jo prøves! hmmm.. kanskje ikke :eek:

..vel tror d blir jordbær til dessert istede :o

Alkazelters sa for siden:

Tre mellomstore poteter høres jo ganske mye ut. Vil tippe det er bortimot 60-80 gram karbohydrat. Med mindre du driver "minilavkarbo for vektoppgang" (ser jo at du kaller det for et rangel), ville jeg kuttet litt ned på stivelsen og økt grønnsakene. Om du kun tenker helse så kan du fint spise litt potet og slikt, men forsøk å holde ditt totale karbohydratinntaket på under 70 gram i døgnet.

BitTorres sa for siden:

Jeg vil nok, bortsett fra å kutte potetene helt ut (egentlig bare velsmakende vomfyll) spise litt oftere en 2 ganger om dagen. Det blir en tøff belastning de gangene magen får mat, jeg så bildet av en fullstappet tallerken. Husk at du skal egentlig bare være litt sulten når du spiser og behaglig mett når du er ferdig.

Rangelet sa for siden:

Takker for all innspill!

Jeg har lagt om kosten noe de siste dagene. Har kuttet ut poteter, økt grønnsaker betraktelig, og økt antall måltider per dag. Det ser ut som det går rimelig bra, selv om jeg savner potetene litt. Blomkålmosen er grei nok erstatning, men jeg kan bli litt lei den.

Jeg skal muligens kutte ut alt sukker fremover. Noen som vet hvor usunt vanilje/vaniljeessens er iforhold til hvitt rafinert sukker? Jeg er ikke så utrolig keen på kunstig søtning. Har hørt mye dårlig om stoffer som aspertam for eksempel.

Livet er bra, det er jo det som teller! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.