Jannicke sa for siden:
Sliter litt med å få sauser tykke, noen skriver at fløten må kokes inn så den tykner, hva menes med det?
Og må man ikke ha enorme mengder kvitost i dersom denne skal tykne sausen?
Savner maisennanen min :rolleyes:
Jannicke sa for siden:
Sliter litt med å få sauser tykke, noen skriver at fløten må kokes inn så den tykner, hva menes med det?
Og må man ikke ha enorme mengder kvitost i dersom denne skal tykne sausen?
Savner maisennanen min :rolleyes:
Fungirl sa for siden:
Bruke JKB som kan kjøpes på apoteket.
Fløte kokes inn, betyr rett og slett at fløten koker til den tykner :)
Carisma sa for siden:
Hvis det er hvit saus eller ostesaus kan du med fordel bruke tines kremost å tykne med :ja:
Kitt sa for siden:
Jeg bruker ikke JBKM, klarer ikke den glatte konsistensen den lager. Noen merker det ikke, men jeg måtte slutte å ha JBKM i saus. Ingen her som ville spise det, selv om svoger og svigerfar ikke merket noenting!
Jeg bruker ost, gjerne Philadelphia, eller lar sausen koke såpass lenge at fløten tykner!
Carisma sa for siden:
Jeg klarer heller ikke den lenger :nei: Har begynt å merke den over alt nå, selv i bakverk og ting med mye krydder. Bruker litt fiberhusk, men den må man være forsiktig med i suaser. Blir fort gummi! :D
Jannicke sa for siden:
Nettopp pga konsistens at jbkm ikke er suksess her.
Fløten kokes til den tykner...javel, men HVOR lenge er det da?
Synes jeg forleden dag sto og rørte i den sausen i eeevigheter jeg......
Kremost....så saus tykner med det....hmmm, jaha, hvor mye kremost snakker vi om da da på en normal sausmengde??
Beklager dumme spørsmål
Carisma sa for siden:
Det kommer helt an på hva en normal sausemengde er... ;)
Kitt sa for siden:
Du må beregne litt tid på å koke inn fløte, ja!
Bedre å putte oppi et par spiseskjeer med smøreost og slippe så mye koking!
Jannicke sa for siden:
Lol, ja så klart.
Men det er vel 2-3 dl veel?
Tenker når jeg lager feks saus til svinesteik, strimlet svinekjøtt, kyllingsnadder ol....
Kitt sa for siden:
Jeg lager mat til 4 og har som sagt oppi ca 2 spiseskjeer ost!
Carisma sa for siden:
Har ikke forsøkt det i brun saus, bare når jeg lager saus til gratinert blomkål o.l. Et par ganger til vanlig hvit saus. Heiv oppi en hel pakke jeg :o
Gerd sa for siden:
For å variere sausene, til f.eks fisk, kylling og biff, anbefaler jeg både bearnesausen, sjampinjongsausen, holandaisesausen og sandefjordmøret som er oppskrift på i boka :ja:
Og har du stekt kjøtt i panna så er det flott å tilsette fløte eller creme fraiche i panna og la det koke litt sammen. Det blir en super saus :D
SunnhetMedSirrup sa for siden:
gelatin plater, funker det egentlig? :) eller blir det heeeelt gummi?
Fungirl sa for siden:
Hos meg tar det kun ett par minutter. Spørs hvor store mengder fløte du har. Eg bruker ca 100 g fløte og da går det raskt.
Bruker heller ikke så mye JKB, men er ett alternativ iallefall.
Cornelia sa for siden:
Man kan tykne sauser med eggeplomme også. Tror man beregner ca 1 eggeplomme pr. dl saus/væske. Jeg leste om dette i en av Skaldeman sine bøker, det blir veldig godt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.