sakt enda en LÆRER at lærerboka ikke er helt riktig(som sier ungå alt mettet fett og kolesterol,m.m.) jeg kan skryte på meg at jeg har lest mye om det, og vet en god del om dette, og hvorfor det er så bra, men kan noen engasjere seg og finne gode ord til en kjapp snakk?
som ikke er så lang, men det en sier skal få en til og tenke..
ikke nok med og bare si "mettet fett er sunt!, det er rene beste og brenselet for hjertet!"
da tror jeg hun blir gal ! :D:o
hater de lærerbøkene."spis 60% karbohydrater dagen!, ligg unna smør! spis margarin! " :mad::mad:
Står vel ikke så mye direkte om mettet dett, men det står i hvert fall:
Fortere mett
Når man erstatter karbohydrater med fett og protein holder man seg mett lenger og man har ikke behov for å spise mellom måltidene. Lutz mener det ikke finnes noen vitenskapelig grunnlag for at et fettfattig kosthold er sunt. Derimot kan han dokumentere at mennesket i uminnelige tider har oppnått god helse med et kosthold dominert av fett (mettet fett). Et fettrikt kosthold gjør det lettere å holde seg slank, det virker mettende og fjerner suget etter søtsaker og småspising.
men takk! :)
selvom jeg sa aat det ikke fantes noen studier på at mettet fett skader, men derimot en på 6000mennesker som spiste mettet fett og kolesterol over lang tid(husker ikke akuratt nÅ), og fikk bedre hjerte! trodde hun ikke på meg! ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.