< Tilbake til oversikten

Temperatur i kjøleskapet

Gracella sa for siden:

De fleste nordmenn mener at 4-5 grader i kjøleskapet er ideell temperatur. Men temperaturer over 4 grader reduserer holdbarheten til flere natvarer dramatisk.
Et kjøleskap som åpnes ofte (eller er av dårlig kvalitet) kan ha opp til 10 grader i de øverste hyllene.
Svinejøtt, kjøttpålegg,fisk og kylling er særlig utsatt hvis temperaturen er fem grader eller mer.
[color=navy][/color]
Kilde:
Lars Hoel i Lefdal og undersøkelser gjort av Electrolux,
Tara nr 9, side 40
[color=#000080][/color]
Hmm, dette var faktisk nytt for meg, jeg trodde at fire grader var helt ok.
Kanskje jeg skal senke tempen nå som vi har så mye kjøttvarer i kjøleskapet??

Gerd sa for siden:

Vi har kjøleskapet på 3 grader :ja:

Paris sa for siden:

Jeg har 4 grader... syns det blir for kaldt med lavere. Nå er det ganske nytt og er blitt veldig imponert over hvor godt maten holder seg i forhold til det gamle.

arkine sa for siden:

mattilsynet sier ikke over 4gr.

Carisma sa for siden:

:eek: All maten innerst fryser jo når jeg har mellom 4 og 5 grader, så noe kaldere kan jeg definitivt ikke ha :nei:

nonta sa for siden:

Et lite tips er å plassere de varene som er lettest utsatt der det er jevnt kjøligst.. Melk og meieri produkter bør ikke stå i døra, f. eks. Hvis du er usikker kan du ta temperatur stikkprøver med et termometer både på forskjellige plasser i kjøleskapet og i selve varene som er lettest utsatt for forderving. Du kan også bruke metall lagrings utstyr som leder kulde,de er med på å holde varene kalde. Det er størst grobunn for mikro organismene mellom 10 og 60 grader hvis jeg husker rett,så i følge mattilsynet skal nedkjøling mellom disse temperaturene ikke ta mer enn to timer. Det er jo viktig å ikke sette varme/ lunka varer i kjøleskapet, for da heves jo temperaturen straks i kjøleskapet.. :-)

Viclin sa for siden:

Her også. Hadde laget opp bokser med salat, agurk, tomat og løk og skulle ta de ut i går. Da var de frosset, siden de hadde stått innerst. Da senka vi temperaturen litt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.