Fyll:
150 g finmalte mandler
150g (lr etter smak) sukrin
3eggehviter
1-2 ts kardemomme
1/2 dl smeltet smør
visp egg,eggeplommer og søtt lett og luftig.
Bland i det tørre og fløte/smør
Smør en springform godt.Fordel 2/3 av deigen i forma.
Rør sammen fyllet.
Fordel makronfyllet over. Og klatt resten av deigen på toppen.
Evnt kan du bruke sprøytepose og lage et gittermønster.
Skal prøve å få ut fingern å få tatt bilder..
Til å være første gangen jeg prøvde denne ideen så er jeg
ganske så fornøyd. Fyllet ble kansje litt tørt?
men det er sikkert smak og behag.
Det går sikkert ann å bruke hva slags søtstoff du vill her og jo, kaken ble ganske lik på fyrstekake:)
jeg hadde ikke fiberhusk, så jeg prøvde meg med litt malt havregryn og soyamel, bare for å få en litt mer fyldig konsistens på bunnen..
det ble ikke akkurat fyrstekakekonsistens da.. men det smakte veeeelidg godt :love:
gleder emg til å prøve med fiberhusk :ja: og så hadde jeg splenda som søtningsmiddel da.. smakte til så fyllet ble sånn passe søtt :sikle:
jeg hadde ikke kokosmel, så jeg malte kokos... kanskje det var det som gjorde at min deig ikke ble så tykk.. får prøve ordentlig kokosmel neste gang :ja:
Hvor i all verden får man kjøpt det??? Trodde man måtte male kokosmasse selv på mandelkvern eller noe, jeg:o). Har ikke fått kjøpt mandelkvern ennå, men står HØYYYT på ønskelista:o)
Denne hørtes kjempegod ut Nannah!!
Skal prøve den :D
Er helt enig i at kokosmelet er helt supert å bake med, blir liksom mer "ordentlig" deig av det.
Tror ikke kokosmel går ann å male selv. Det er behandlet på en eller annen måte for å bli mer egnet til baking.
Så jeg tror det er best å kjøpe ferdig mel...
Ser at du bruker mye fiberhusk i oppskriftene dine. Jeg var å skulle kjøpe det på helsekosten men der hadde de flere typer. En som var veldig finmalt og kjempedyr også var det vel det de også kalte psylliumfrø i forskjellige grader av finmalt. Hvilken bruker du? Og er det riktig at psyllium er det samme som fiberhusk :)
psyllium er det samme som fiberhusk. Kjøper den mest finmalte typen i 300g poser.
De er veldig drøye. Vet at enkelte butikker selger 100g poser som er rådyre!!
Mer grovmalte sorter har jeg ikke prøvd, men de er sikkert ok til sitt bruk.
Selv tar jeg hel psyllium utrørt i vann hver dag for magen:)
Hjelper mot løs mage :ja:
svarer jeg ;) brukte splenda jeg og.. og smakte meg frem.. det ble kjempebra resultat.. :klem: men kaka di er vel ferdig bakt og spist for lenge siden tenker jeg ;)
Det står kokosmel på de vanlige kokosposene man kjøper i butikken også...men sjekk karb.innholdet, for det er VELDIG forskjellig. Dessuten var jeg på helsekosten og spurte etter kokosmel, og det var nøyaktig lik vanlig kokosmasse. Den på helsekosten hadde 20 g karbs pr 100 g, men den fra Ica og Coop hadde bare 6,5 g karbs pr 100 g.
Men når det gjelder Splenda...er ikke det ganske mange karbs i den? Bruker sukrin eller Natreen jeg..
Kan det tenkes at denne blir enda bedre med mandelmel? Og kanskje tagatesse/sukrin gold, ettersom det karamelliseres og kanskje gjør den seigere, som fyrstekaker ofte er? Funderer på kake til bursdagen min
Tror jeg må prøve denne i helga, men med rabarbrafyll :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.