Har du savnet loff? Det har jeg :rolleyes:
Nå har jeg eksperimentert videre med kokosmelet og kommet frem til denne flotte oppskriften som gir et nydelig bröd som er veldig likt loff.
Cornelias lavkarboloff
6 egg
100 g smeltet smør
2 ss Sukrin
1/2 ts salt
90 g kokosmel
1 ts bakepulver
2 ts fiberhusk
Bland alt sammen til en "potetstappe-aktig" deig.:o
Stek i brödform på 180 grader i ca. 50 min.
Nyt med ditt yndlingspålegg, som vitlöksbröd eller til reker etc.
Nei, det blir ikke det. Veldig svak kokossmak, jeg tenker ikke over det engang. Melet er veldig annerledes i smaken fra kokosmelk og vanlig kokosrasp. Men alle liker jo forskjellige ting såklart så det beste er rett og slett å gi det et forsøk!
Jeg personlig liker egentlig ikke kokossmak noe særlig, men jeg synes alle ting jeg har bakt har vært kjempegode, nettop fordi smaken er så mild.
Lurer på, er det 4 gram pr 100 gram eller pr matskje?
Dette sto på den siden du linket til, men det står kanskje noe annet på posen ? Eller er det noe jeg ikke helt har fått med meg? Det hender det nemlig :rolleyes:
4 % er vel 4 gram av 100 det ?:D Så da blilr det jo det samme. Vet ikke hva en matskjed (spiseskjed) veier med i følge det du skriver er det altså 4% av det.
Så et sted på nettet at den ss hvetemel veier 10 gram , kokosmelet er nok lettere så si ca. 8 gram da. Det tilsier 0,32 (4%) gram karbo pr. ss.
Hm, rart. Eller kan man kanskje trekke fra kostfiber?
Da lønner det seg å kjøpe et annet merke rett og slett!
[LEFT]Det jeg har er det som sagt bare 4 gram i. Uansett er det i et helt brød så er ikke sikkert det blir så mye pr. brødskive men jeg hadde nok kjøpt et annet merke i såfall. [/LEFT]
Jeg har bakt brødet nå, men det ble ikke like høyt som ditt? Mitt ble ca 3-4 ca høyt.... Jeg prøvde meg med stevia isteden, tror kanskje jeg hadde i litt mye for det ble søtt og mer kokoskake :D
Syns det var mye kokossmak, men det kan vel kanskje ha noe med melet å gjøre. Jeg bruker Red Mill fra USA.
Jeg skal prøve igjen, men denne gangen uten stevia eller noe søtt. Tror at melet er søtt nok i seg selv.
Smakte godt da!!! :D
Ja, tror det er veldig forskjell på melet. Noen typer er ganske søte og derfor har de mere karber, mitt har veldig lite kokossmak.
Jeg fyller ikke hele brødformen, smörer det bare ut til litt over halvparten, da blir brødet høyere. Siden deigen er så pass fast så renner det jo ikke ut uansett. Tror det er en god ide å ta uten sötstoff hvis man har kokosmel med mer enn 4 karber.
Jeg var også inne på tanke å lage små boller/ rundstykker av denne deigen også for den var jo så fast å fin :)
Prøver det neste gang.... Skal sjekke opp det med antall karber på det melet mitt også tror jeg sånn at jeg ikke får i meg for mye... :D
Litt OT:
Jeg kjøpte det anbefalte kokosmelet fra iherb, bestilte og betalte på fredag ettermiddag, 13 dollar i frakt for to poser kokosmel, to Stevia og en pose mandelmel, og for en time siden kom varene.
Altså mindre enn 4 dager leveringstid og så billig - det er imponerende!
Supert!
Iherb er helt genialt, jeg bestiller masse derifra. Mandelmel, vaniljeekstrakt, vitaminer, proteinpulver etc. Utrolig billig frakt!
Kokosmelet der har jeg ikke prøvd for jeg bruker et som heter Aman Prana. Fås kjøpt i Norge på Super-Nature eller på helsekost i Sverige.
Men det er andre her som har prøvd Red Mills vet jeg, mulig det smaker litt mer kokos! :)
Opsideisi!
Det kokosnøttmelet jeg bestilte var ikke så lurt.
Red Mill inneholder 28,6 g karbohydrater pr 100 g, og da er det ikke fullt så lavkarbo lenger.
Jeg vet jo at man skal være oppmerksom på det med porsjoner når man leser amerikanske innholdsdeklarasjoner, men jeg glemte det litt i farten. Så det står at melet inneholder 4 g nettokarber, men det er pr porsjon, altså 14 g.
:(
Så nå skal jeg sjekke Aman Prana veldig godt før jeg bestiller - har sendt mail :)
Oj det var mye, men tenk at det blir ikke så veldig mye pr. brødskive alikevel. Så hadde nok brukt det uansett jeg asså. Men det smaker nok mere kokos enn det andre. På Aman Prana sin hjemmeside står det : "kolhydrater (4%)" så da skal det være 4 gram pr. 100. Det står det og på min pose. men greit å dobbeltsjekke. Si fra hva de svarer. Men synes du bør bruke ditt uansett jeg :-) Er som regel små mengder i oppskriftene.
Hvis det står 4 % skulle det jo være ganske klart. Det er tall det ikke går an å tulle med, liksom :)
Jeg testet melet på Drop Biscuits, og det smaker litt kokos, så jeg tenker Red Mill blir reservert for søt bakst. Det passer litt bedre med kokossmak da. Og så gjør det ikke så mye om det er litt mer karber i søte ting siden de ikke utgjør hele måltider, men bare kos utenom. Ah, problem solved! :D
mulig jeg må prøve å bake dette brødet... forige lavkarbo loff jeg prøvde meg på smakte bare bløtkakebunn og jeg HATER bløtkakebunn... savner brød som smaker brød og ikke kake eller frø... skal prøve dette i kveld tror jeg :D
Er redd dette kan gi litt kake konsistens. Kokosmel er ganske søtt. Blir ganske kompakt dette
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.