< Tilbake til oversikten

Operasjon, ketolyse, og måte å være utav ketosen på?

nattinatt sa for siden:

Eg har spurt om dette med operasjon før,men eg spør nett igjen for i brevet før op så står det jo at ein skal ete proteinrik mat seks timer før op. Men uansett må eg vel være utav ketosen under op? Men holder det om eg går utav eitpar dager før? Og så lurer eg på om ein grei måte å gjere det på,er å ete litt meir grønsaker,pluss frukt,og på den måten gå utav ketosen? Men mengde fett?? Minke på det vel?? Uff,er såå mykje enklere å være i ketose:):) Men etterpå op er det vel berre å hive seg inn igjen ?:rolleyes:

Kitt sa for siden:

Det kommer jo helt an på størrelsen på operasjonen.
Er det en større operasjon som varer over timer og hvor rekovalenstiden regnes som lang, er det best å gå ut av ketose en uke før og holde seg ute en uke etter (sa guru dr. Torkil til meg).
Et mindre inngrep i feks lokalbedøvelse i dagkirurgi, trenger man ikke gå ut av ketose for!

Øke på karber, litt frukt feks, og kutte ned på fettet, og så er det på igjen etter at man er på beina igjen!

Spise 6 timer før operasjonen???:confused:
Skal du ikke være fastende???:confused:

nattinatt sa for siden:

Nei, det er eit mindre kosmetisk inngrep, så gjerne det ikkje er nødvendig å gå ut av ketose då? Evt berre ete litt frukt, og mindre fett den dagen. Ja, der har det vært slik før ,mat seks timer før.Gått fint det :DSkal heim rett etterpå denne gangen,så eg kan sikkert berre halde meg i ketose egentlig

Kitt sa for siden:

Jeg hadde et sånt inngrep i fjor. Gikk ut av ketose, men bare så vidt. Hadde nok ikke trengt det, men var litt redd for dårlig sårtilheling!

Masse lykke til!:klem:

nattinatt sa for siden:

Ja,kanskje det er litt lurt å gå utav litt då. Kjem egentlig fort inn igjen i ketose har eg merka, så det går nok greitt. Takk skal du ha!!:)

Fungirl sa for siden:

Selv fjerna eg mandlene i fjor som da blir regnet som dagkirurgi og fikk da beskjed av Dr. Torkil om å gå ut av ketose noen dager før grunnet narkosen eg fikk som inneholder sukker, spiste litt frukt og mer grønnsaker i dagene før og etter operasjonen var det jo ikke mulig å få i seg mat :)

blondym8 sa for siden:

nå skjønner jeg ingen ting her, er det slik att man ikke kan oppereres om man er i ketose, hva da om man blir utsatt for noe akutt og må opperer på dagen i ketosetilstand, hva skjer da ??
Hilsen BLondyM8

Fungirl sa for siden:

Når man skal i narkose er dette sukker i så vidt jeg har fått med meg og kroppen kan da få sjokk nenmlig, så om man kan unngå det er vist det det beste, derfor blir det ikke anbefalt å være i ketose under opersjon så lenge man styrer dette selv :

Kitt sa for siden:

Nå vet ikke jeg hva du mener med sukker i narkose!

Regner med at du mener den intravenøse væsken man kan få under et større inngrep.
Men det er ikke glukose som er første valget under en operasjon, så jeg er i tvil om hva du mener.

Det står en del i denne tråden!

Fungirl sa for siden:

Eg skriver bare det som Torkil skrev til meg og det som eg ble fortalt på sykehuset når eg fortalte at eg var i ketose og om det var lurt å gå ut av ketosen pga opersjonen. Nå husker eg ikke om Torkil skrev glukose til meg, men på sykehuset sa de sukker. Så det er vel det man får intravenøst da vil eg tro.

Kitt sa for siden:

Glukose er jo sukker!
Men som sagt, det er ikke det som er første valget når man skal opereres, om det nå er i narkose, epidural eller lokalbedøvelse.
Skal man ha et lite inngrep er det ingen grunn til å gå ut av ketose.

For større inngrep er det nok det mest fornuftige å ta en ketose- pause før og etter, uansett intravenøs væske eller ikke!:)

Mercudia sa for siden:

Hei. Jeg ble selv opereret for to mndr siden. Jeg spurte spesifikt om dette med kosten, ketose, lavkarbo etc.

Jeg hadde et forholdsvis stort inngrep med full narkose for vel 2 mndr siden. (3 timers operasjon) Jeg var sykemeldt i mer enn 4 uker. Jeg spiste helt som vanlig både før, og etter operasjonen. Og var i ketose hele tiden vil jeg tro.

Ifølge kirurgen som opererte meg var det ingen grunn til at jeg skulle legge om kostholdet i forb. med operasjonen.

Mercudia sa for siden:

Som jeg skriver i svaret mitt her ovenfor så hadde det ingen negativ innvirkning på min operasjon eller tiden etter. :)

Kitt sa for siden:

Er det akutt, så er det akutt!
Men man trenger jo ikke spise lavkarbo første tiden etter inngrepet uansett, da!

Det er ikke det at man ikke kan opereres i ketose, heller det at man kanskje burde prøve å unngå det.

Fungirl sa for siden:

Var det og mente, men eg misforsto nok det du skrev, begynte liksom å lure på om eg hadde gått glipp av noe i sukkerverden :lol:

Men det hadde nok gått fint å være i ketose under operasjonen også, men var iallefall det eg fikk anbefalt :)

Mercudia sa for siden:

Kitt: Du skriver: "Det er ikke det at man ikke kan opereres i ketose, heller det at man kanskje burde prøve å unngå det."

Har du noen linker eller dokumentasjon på dette? Ifølge kirurgen som opererte meg var det overhodet ikke nødvendig å gjøre noe endringer i kostholdet mitt før operasjonen. Sa han dette mot bedre vitende? Takknemig for svar :)

gamlasnyeliv sa for siden:

Dette lurer jeg også på- skal opereres i oktober ,og har ikke lyst å gå ut av ketose om jeg ikke må.......

Fungirl sa for siden:

Kan ikke svare for Kitt, men selv fikk jeg beskjed når jeg skulle fjerne mandlene mine i fjor høst å være ute av ketose, både av Dr. Torkil og helsepersonell på sykehuset der jeg ble operert.
Dette fordi jeg skulle få glukose intravenøst og når man da ikke har karbs i kroppen så kan man få sjokk vistnok.
Det er hva jeg har fått info om :)

Sunfrid sa for siden:

Kjenner jeg blir litt skremt nå.... Jeg ble operert på torsdag, spist normal lavkarbo og var mest sannsynlig i ketose før operasjon. Møtte fastende osv. (fikk spinal bedøvelse, ikke narkose) Før, under og etter operasjon fikk jeg saltvann intravanøst, og etter opperasjonen fikk jeg også 2 poser med glukose... Jeg fikk ikke sjokk men..............

Fungirl sa for siden:

Er vel det at kroppen kan få sjokk, ikke vet jeg altså. Har bare hørt på hva som har blitt fortalt meg :)

Kitt sa for siden:

Har lagt ut link til hva "vår" lege, dr. Torkil P. Andersen, fortfatter av "Slank med ketolyse" sier, med kommentarer fra andre som burde ha litt peil!
Se lengre opp i tråden!

Er nok ikke akkurat mye forsket på, dette, så det blir nok litt mye synsing og personlige meninger, tror jeg.

Vanskelig dette :) Ringte akkurat til kirurgen som skal operere meg, og han mente at jeg kunne fortsette med ketogen kost.....

Kitt sa for siden:

Da burde det jo ikke være noe problem. Du har sagt i fra og han har sagt at du bare kan fortsette!
Så da gjør du det!:)

Ja tror jeg kommer til å gjøre det. Har lite lyst til å skli ut av ketose og gå opp.....

Fungirl sa for siden:

Er ikke dermed sagt du går opp hvis du går ut av ketose, kan jo leve lavkarbo helt ned til ketosegrensen din :)
Men siden du har fått beskjed om at du kan være i ketose så er det bare å kjøre på ;)
Lykke til :)

Tusen takk :klem:
Gleder meg ikke akkurat......

Mercudia sa for siden:

Takk for svar Kitt og Fungirl :) (tror nok det stemmer at det blir en del synsing her)

sunfrid: tror du kan ta det helt med ro.

Og til slutt: masse lykke til med operasjonene gamlasnyeliv :) kommer til å gå så bra så ;)

Sunfrid sa for siden:

Takk for det , jeg er rolig nå. Operasjonen gikk greit og jeg fikk ikke sjokk til tross for glukosen. :stuart::klem:Lykke til til de som står for tur til operasjon...

takk :klem:

Vel overstått operasjon, sunfrid

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.