SunnhetMedSirrup sa for siden:
der sier de nemlig at en god matpakke for barn skal bestå av melk,brød, og frukt..
og de nevner brød er VIKTIG flere ganger! herregud,som om barna skulle dø uten! :mad: flere som har sett den?
der sier de nemlig at en god matpakke for barn skal bestå av melk,brød, og frukt..
og de nevner brød er VIKTIG flere ganger! herregud,som om barna skulle dø uten! :mad: flere som har sett den?
Yonah sa for siden:
Ja, har sett den. Og så lenge staten anbefaler slik mat, så kan ikke Tine anbefale noe annet. Så jeg skjønner Tine. Men de hadde jo ikke trengt å nevne det med brødet, man får jo like m*e næring fra kjøtt..
Viclin sa for siden:
Ja, har sett den, og den irriterer meg.
Paris sa for siden:
Ja har sett den og tenker at det ikke er rart vi ikke får rett inforamsjon når myndighetene også står bak en så håpløs anbefaling.
ikke bare er den litt små-iriterende, men den er ufyslig lang!
Photobscura sa for siden:
Jeg ser i grunn ikke på teve, og dette bekrefter vel bare at jeg ikke går glipp av noe :p
du trenger ikke se mye på tv for og se den, for når den først kommer så er den der lenge.. :lol:
LenaBeatrice sa for siden:
Ungene mine er drittlei brød, så rekalme biter ikke på dem, dessuten blir de tutet ørene fulle om LCHF dagen lang, så de vet hva som er bra å spise ;)
men når uerfarende mennesker som vil levere sunne matbokser til ungene hører ord som "protein", "kalsium" , og " sunn" , nevnt i en reklame, er jo brød-matpakka et forbilde for dem..
ukjente ord for mange, kan være triggende til og prøve.
det er som de mest "greske" fakta for oss, det! :)
BigO sa for siden:
Jeg så et innslag på tv i dag om at Bodø Bakeri har lagd et barnehagebrød som heter "Alt for ungan" masse fiber og ingen frø. Her klarte bakeren å si at det var bra for oppveksten? Eneste smarte i det innslaget er ungen som på slutten blir spurt om hun trodde brødet var sunt? NEI svarte hun:)
Karbosara sa for siden:
:lol: vettug unge!Min datter på 10 lager matpakken sin selv, og hun velger å spise bl.a omeletter, kyllingsalat, paprikabiter gulrot og agurk med dip til (norzoladip:sikle:)osv
Hun velger mer og mer å sløyfe brødet. Skolemelken vil hun ikke ha, for de tilbyr ikke H-melk, bare lettmelk og magrere. Skolefrukten er hun enig i at vi sier nei til, for hun foretrekker den frukten vi tilbyr(i begrensede former)hjemme.
Min gutt på 7 foretrekker helst vann til skolematen, for han er redd for å bli lei av å måtte drikke melk hver dag. Alternativer skolemelkordningen tilbyr er juice, og det er jammen ikke bedre.
Er faktisk veldig fornøyd med at ungene har tatt slike valg uten at jeg har vært nødt for å tvinge dem.
Det eneste er Snuppa på 10 som stadig vekk får høre det av (misunnelige) skolevenner at hun spiser å rar mat...hehe...men de sikler over salaten og vil gjerne ha. Noen lærere har sagt til henne direkte at hun bør ha brød i matpakka på skolen...og jeg har lært henne at hun bare kan si "å ja"...hehe...hun orker ikke argumentere, men er kjempfornøyd med at hun slipper å ha brød.
Karbohydrater får hun da nok av uansett...
Den tv-reklamen irriterer meg, og hele skolemelk/frukt- ordningen irriterer meg...skjønner liksom ikke at noen snart kan ta til orde for lavkarbo...men det kommer vel til slutt...nå som Sponheim har kuttet karber og gått ned 12kg...:p
oi, herlige barn!:lol:
men hvartfall jeg mener ikke at de skal skrike ut på tv SLUTT OG SPIS BRØD og si: FETT ER SUNT!
for da blir jo alle mennesker i hele landet forvirret.. ( undtatt oss:lol:)
Nuppe sa for siden:
Min minste vil ikke ha brød han. Han brekker seg og grøsser, han har aldri spist en brødskibe i hele sitt liv, ikke om jeg så har forsøkt å lure han med sjokoladepålegg (!!) ( ja jeg vet ) Så matpakka hans er en banan, og fruktmosglass,youghur,grøtblanding eller lignende. I dag sa "tanta" i barnehagen at jeg måtte lære han å spise brød så han ikke utviklet allergier mot frukt. Jeg vet ikke jeg, men han spiser jo bare frukt i barneagen, frokost, middag og kvelds spiser han hjemme, og da er det grøt og vanlig mat.
Får sendemed kavring eller noe da... HImmel, som de roper etter brød, ja
Fungirl sa for siden:
Det eg synes er ekstra merkelig i den reklamen er at den påstår at det er masse godt protein i brød, mulig eg misforstår reklamen altså, men de sier noe som at i melk og brød er det masse proteiner. Noe eg har gått glipp av på brødfronten?
Photobscura sa for siden:
Måtte sjekke på mat på data. En skive brød laga med 100% sammalt hvete inneholder knapt 4 gram protein. Til sammenligning, tilsvarende mengde svinekjøtt fra en nakkekotelett har nesten 11 :rolleyes:
sykavsukker sa for siden:
Den irriterer meg for det førte til krig her hjemme ang, melk og jeg måtte la ham få melk på skolen pga. de brukte dustereklamen mot meg. Jeg er jo ikke fagperson... Etter noen uker med melk på skolen er gutten gåen i magen og vi måtte stoppe den rett etter å ha betalt regningen. Hvorfor hører ingen på meg? melk er for kuer!
Brød er for fugler :D
ja! brød har jo såvidt proteiner jo!
men bra barna får maaaasse kalsium og proteiner..
ost har 7-9ganger mere kalsium. spørs hvor fet.
tror noen av dere at de barna en gang vil ha glykogen i blodet?
så nå vil de vokse seg store! ...uten veksthormoner...
BitTorres sa for siden:
Tror at det de mener er at om vi kombinerer melk og brød, får vi i oss enten alle 8( eller nesten alle) essensielle aminosyrer vi trenger for å bygge celler. De nevner ikke at om vi spiser et egg får vi i oss alt vi trenger av essensielle aminosyrer, omega 3, vitaminer, karbohydrater, og det stresser ikke hormonsystemet vårt, men harmoniserer med det.
Fungirl sa for siden:
Helt sikkert det, men følte det var veldig klønete formulert i reklamen :)
Carisma sa for siden:
De tenker nok sikkert på at det er i pålegget, og man kan jo ikke spise pålegg uten noe tørt sponaktig under må vite... :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.