< Tilbake til oversikten

En nybegynner som har noen spørsmål

Smulamor sa for siden:

Hei hei. jeg har vært en snikleser her i et par uker. jeg begynte for to uker siden på lavkarbo. Takket være dere her inne så fikk jeg motet til å kjøpe inn masse råvarer til å overleve denne dietten. Har alt fra johannesbrødkjernemel til heistad gele i skapet. Gerds ostekake står i kjøleskapet her også :-) Og jeg baker et brød som jeg har fått oppskriften på her inne, som jeg tar noen skiver av hver dag med masse godt pålegg på.

Nå er det sånn, at første uka, da trimma jeg masse, nesten hver dag. Var helt konsekvent på under 15 karber pr dag. De første dagene var jeg slapp og helt utslått. OG helt desperat etter snop. men det gav seg etter nesten en uke. Første veiedag er overstått, og vekta viste nøyaktig minus to kilo!! jeg var kjempeglad og veldig veldig stolt av meg selv.
Uke 2 ble det lite trim. Jeg har mye vondt i leddene dessverre, og den uka ble jeg både slapp og mye smerter hadde jeg også. Men tillot meg fremdeles ikke å sprekke, bortsett fra på lørdagen, da jeg spiste litt snop bare, ellers holdt meg til dietten.
Så da andre veiedag kom, var jeg ikke gått ned et gram. Var skikkelig skuffa, for selv om jeg hadde fått lite trim, så hadde jeg jo spist dietten og holdt meg under de 15 karbene til dagen!
Nå er jeg på uke 3. har skjønt at jeg må ha en del fett. Men jeg har vanskelig for å forstå det! man legger da på seg når man spiser fett??? Men jeg har nå iallfall begynt med smør på skiva, og har spist fettranden på spekeskinka. Har også spist litt ost.
Denne uka blir det også lite trim, fordi det er rene stormen ute og det regner hele tiden, og jeg har ei lita ei på 2 år som har fått ny vogn men vi mangler regntrekk. Det skal vi ut å skaffe i helga. Men vil jeg alså da ha større sjanse denne uka til å a gått ned noen gram, fordi jeg har spist mere fett? og HVORFOR? Jeg sliter litt med å forstå det da:confused:men ettersom jeg leser her så er det sånn. Uforståelig. Trenger en forklaring på dette på NORSK og med TESKJE hehe.. om noen kan forklare meg.

Kitt sa for siden:

Du kan jo lese litt i denne tråden om hvorfor vi trenger fett for å forbrenne fett!;)

Carisma sa for siden:

Der var du raskere enn meg Kitt :D

Forøvrig må det karbohyddrater til for å lagre fett, det er de som starter fettlagringsprosessen. Så spoer du mye karbo OG mye fett, så stemmer teorien :ja:

Fungirl sa for siden:

Men hvorfor spiser du under 15 g karbs? Det har absolutt ingen hensikt, hold deg mellom 15-20 g og at du har vondt i leddene og slik som kan være en betennelse i kroppen gjør gjerne at kroppen holder på all vekta uten å gi slipp.

Smulamor sa for siden:

Åh takk for info! syntes bare jeg hadde lest et sted at man måtte holde seg under 15 karber for å være i ketose.
Det at jeg har vondt i leddene tror jeg ikke er en betennelse for jeg har vel fått utelukket dette hos lege og sykehus. Men jeg gikk jo ned to kilo første uka da. Så jeg må nok kanskje trimme litt mere?

Smulamor sa for siden:

Denne forstod jeg ikke... hmm...

Smulamor sa for siden:

Jeg har lest innlegget til Pål. Jeg syns det blir for høytravende for meg rett og slett. Jeg trenger dette pakket ned til noen få setninger for å forstå det og for å kunne forklare det videre når jeg skal fortelle mine venner og foreldre om hva jeg går på. jeg har behov for å forstå at man faktisk ikke legger på seg av fett!! For det er slettes ingen god følelse å spise godt smør og majones!:o

Photobscura sa for siden:

Smulamor!
De første kg man går ned er gjerne vann. De fleste går rundt med noen liter vann på kroppen som slipper når man begynner å spise ren, naturlig mat.

Jeg kan prøve å forklare prosessen som gjør at man lagrer fett enkelt:
Når du du spiser raske karbohydrater (særlig rene melvarer og matvarer med sukker i) så får du en blodsukkerstigning. For at blodet skal kunne ryddes for blodsukker og transporteres ut i cellene så trengs hormonet insulin. Insulin er et fettlagrende hormon.
Dess høyere blodsukkeret er, dess større insulinproduksjon for å holde tritt og dess mer fettlagring.
Dersom du spiser langsomme karbohydrater (f.eks grønnsaker som vokser over jorden) og naturlig fet mat så vil ikke blodsukkeret ditt stige like mye, det vil ikke produseres like mye insulin, og fettlagringen vil opphøre.
Når du spiser lavkarbokosthold, og er i ketose, har du potensielt sett den ultimate fettforbrenningen, da fettlagringen opphører, og kroppen kan begynne å frigi fett. Grunnen til at den frigir fett er fordi den trenger det som energi. På et kosthold med mye brød, pasta og sukkerholdig mat er energien glukose som er et biprodukt av raske karbohydrater. På et kosthold hvor du er i ketose, så er energien din ketoner som er et biprodukt av fett.
Det finnes mange grunner til å spise fett. Det er mettende, det holder blodsukkeret ditt stabilt, de mest essensielle vitaminene er fettløselige, og det smører kroppen fra innsiden og er gunstig for hår, hud og ledd.

Håper dette var forklarende :)

Smulamor sa for siden:

Photobscura: For en avdanket legesekretær og hjelpepleier så appellerte dette mere til mine gamle kunnskaper ja! Tusen takk. Jeg trenger det også for å forklare det for min "gamle" mor og far som ikke klarer å forstå dette. Mamma vil også slanke seg men hun forstår det ikke.

NÅ har jeg siste uke innført mere fett i kosten min men ikke fått trimmet så mye mere, fordi jeg har hatt mye smerter. Resultat: Ketose ja, men vektnedgang NOPE.

Så da om jeg klarer å trimme samtidig med dette kostholdet så vil jeg ha større mulighet for å gå ned i vekt?Det må jo være eneste mulighet? Min typiske kost er lavkarbobrød som jeg fant oppskriften på her inne, jeg spiser smør, litt ost, en del kjøttpålegg, mye egg, kokt, stekt, omelett, med løk, broccoli, blomkål, paprika, jeg spiser kålrot eller mandler/valnøtter mellom måltidene, jeg spiser mye kylling og fisk, til middag, tar mye fiber som kruskakli, spiser ikke frukt. Er jeg helt desperat etter sjokolade så spiser jeg noen biter med sukkerfri sin sjokolade.
Av drikke så går det på vann, kaffi og sukkerfri te, jeg har mye tomater i kosten, spekeskinke med fettrand, wienerpølser (lett) de har ikke karbohydrater i seg.

Jeg har hatt LITE sprekker i helgene. Den største sprekken jeg hadde på lørdag var en halv "melkedrøm" med karamell og valnøtt (nam) og et stykke marsipankake og et stykke sjokoladekake i bursdagsselskap. Så var det stopp. Fortsatte med dietten min.

Da vil det jo si at jeg må bare trimme litt mere så vil jeg gå ned i vekt. Noen andre meninger?

Carisma sa for siden:

Hvilket merke er det?

Kitt sa for siden:

Kålrot er vel ikke akkurat lavkarbo!
Mange opplever tomater som brems for vektnedgang, det samme gjelder kunstig søtstoff.

Areola sa for siden:

Det virker som at det sitter mye lavkalori i deg ennå. Det beste er å unngå brød, ihvertfall i starten. Det stopper vekta på mange. Du skal ikke behøve å spise noe mellom måltidene, er du sulten eller bare fysen? Spis deg mett til måltidene istedet. Kylling og (mye) fisk er magert. Bruker du mer fett til slike måltider? Spiser du kjøtt? Dropp kruskakli og fiber. De fleste får nok av grønnsakene. Du kan føle deg forstoppet de første ukene, men det går over. Du får også mindre og annerledes avføring på et lavkarbo-kosthold.
Ikke spis godteri selv om det er sukkerfritt. Jeg lurer veldig på hvilke wienerpølser som ikke har noen karber i seg? Pølser er generelt spedd ut med for mye mel og andre karbe-ting. Spis heller rent kjøtt. Tomater har ganske mye karber i seg. Teller du antall karber du får i deg?

Når du begynner på lavkarbo mister man som oftest mye vann og mange får stor vektnedgang den første uka. Om man "sprekker"/spiser høykarbo kommer ofte disse vannkiloene tilbake igjen. En sprekk på lavkarbo kan ikke sammenlignes med sprekker på lavkalori. Du kan ikke bare spise mindre til neste måltid, du påvirker kroppen mye mer når spiser høykarbo. Det du spiste på lørdag bør unngåes til aller største grad om du vil gå ned i vekt.

Hvor mye har du lest om lavkarbo før du begynte? Kunnskap er makt og nøkkelen til suksess :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ser at du har egenkomponert som kostholdsfilososfi og da er det jo du som er eksperten og vanskelig for andre å komme med gode råd.
Dersom du ønsker en god progresjon i vektnedgangen anbefaler jeg deg å lese deg opp på de ulike filosofiene og velge deg en du kan leve med. Les. Lær og følg den, det er ikke det at vi vil tvinge på deg noen filosofi men det er så mange fallgruver for en nybegynner på lavkarbo of vi vil jo nødig se noen snuble å miste motivasjonen. I tillegg er det lettere for alle guruene her inne å gi råd når man følger et bestemt opplegg. Bøker får du lånt på biblioteket og supplementer med informasjon fra forumet.
Som nevnt av de andre så ville jeg droppet kålrabien. Vanlige ting som kan stoppe vektnedgang er søtningsmidler, tomater, nøtter, meieriprodukter foruten smør, stress og dårlig søvnkvalitet. Husk at smerter er en stressfaktor for kroppen og kan være med på å hindre vektnedgang.
Husk også at saltmat binder vann i kroppen. Dersom du får i deg nok fett i løpet av dagen så pleier søtsuget å gi seg rimelig raskt.

Løvetann sa for siden:

Du har "egenkomponert" lavkarbo som filosofi. Men så vidt jeg forstår er det ketogen lavkarbo du vil følge?

Hvis du skal gå ned i vekt med ketogen kost, kan du ikke regelmessig skeie ut i helgene! Når du skeier ut tar det tid (kanskje et par dager) før du er tilbake i ketose. Det er lite effektivt.

Det er nok vanskelig for en nybegynner å gå ned i vekt på egenkomponert kosthold. Skal en sette sammen kostholdet selv, må en jo vite ganske mye. Jeg tillater meg å foreslå at du kjøper (eller låner på biblioteket) noen bøker om ketogene dietter. Det kan f.eks. være Torkil P. Andersens bok "Slank med ketolysekuren", en av Skaldemans eller Atkins' bøker (kan noen komme med tips her?) Her vil du finne bruksanvisninger og råd som gjør det lettere for deg å komme på rett spor.

Når det gjelder søtsuget ditt, holder du det ved like ved at du av og til spiser søtt og produkter med søtningsstoffer. Du vil gjøre jobben enklere for deg selv ved å kutte dette helt ut. Et tilskudd av krom kan minske søtsuget ditt. (Velger du ketolysekuren ([url]www.ketolyse.no[/url]) kan du kjøpe kosttilskudd som er spesielt tilpasset ketogen diett og som bidrar til å minske søtsuget, øke forbrenningen, motvirke kramper som kan oppstå på ketogen diett etc).

Du spør om trimmen: Det er flere som hevder at maten står for 80% av vekttapet og trimmen står for 20%. Det kan vel være litt forskjellig fra person til person hvor mye faktorene påvirker vekten.

:goodluck:

Smulamor sa for siden:

Jeg skal prøve å finne ut av det

Åh takk for tips det visste jeg ikke! alslå, ikke tomater, og ikke kålrot alså.

Jeg sitter å nileser inne her hver dag, men det er MYE så jeg har enda mye å lære, men bruker det også som oppslagsverk når det er noen matvarer som jeg ikke er helt sikker på. Tusen takk for hjelp!

Kostholdsfilosofien min er egenkomponert?Jeg eksperten? er det det det heter jeg trodde jeg gikk på lavkarbo jeg?Jeg bestemte meg for å gå på ketose/lavkarbo og meldte meg inn her fordi jeg ble anbefalt det. Jeg er her inne for å lære. Jeg har absolutt ikke komponert noe selv jeg og har aldri sagt noe om det? jeg tror jeg er litt nybegynner her ja hehe.. er det det som dere har skrevet nederst der på profilen deres? jeg ønsker å gå på lavkarbo men det er alså noe filosofier innen lavkarbo? jeg vil bare ned i vekt jeg.. og legen min anbefalte meg lavkarbo . Og da tenkte jeg KETOSE. Svigerinnen min går på dette og jeg syns det høres bra ut. og det er liksom det jeg prøver på da. Ketose. Det er det jeg prøver på. Og da har jeg fått med meg at ikke mere enn 15 karber til dagen. Spise litt fett som smør blandt annet. Jeg er IKKE noe glad i kjøtt. Men jeg kan få i meg fisk og kylling går det bra?
Jeg baker det lavkarbo brødet som jeg fant oppskriften på her inne, det inneholder totalt 11 karber hele brødet, og av det så spiser jeg vel en 2 skiver av det til dagen.
Jeg har spist noe av den sukkerfrie sjokoladen da jeg leste her at man kunne ta den om man måtte ha noe. har spist nøtter i mellom måltidene men det skal det bli stopp på nå! jeg ble litt paff da kålrabi og tomater var litt fy, huff huff. Jeg tror jeg må få hjelp til å legge opp en kost plan for en hel uke om jeg skal klare dette. Hvor finner jeg en sånn? ligger det noen ute en plass? og tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg og hjelpe meg.Det setter jeg kjempepris på ( Jeg føler jeg virkelig har gått på en smell her. Har virkeli jobba hardt i de siste to ukene med dette og så viser det seg at jeg har bare gjort feil selv om jeg tilsynelatende har lagt sjela mi i dette hehe.. huff... )

Huff fokus igjen her på egenkomponert. Har jeg krysset av for noe i min profil eller noe? eller er jeg bare litt forvirra her. jeg vil som sagt slanke meg på lavkarbo. Syns ketose høres lurt ut. Men jeg har ikke "valgt" noen annen filosofi. Jeg kan ikke komponere noe selv derfor jeg er her da for å finne ut av dette :)Er det flere forskjellige filosofier her inne? er ikke alle lavkarbo da? om det er det, så kunne jeg tenke meg en diett som ikke er så streng at man blir dårlig av den og at jeg kunne trimme litt ved siden av. Jeg føler nå det har blitt så mye fokusert på riktig sammensetning og det er så mye jeg ikke kan spise at jeg har nå gått tom for ideer hva jeg kan lage meg av mat. Og hvis jeg ikke kan spise det lavkarbo brødet jeg baker heller så mister jeg nok litt motet her nå:(

Sukk... og jeg som trodde jeg var så "flink"

Smulamor sa for siden:

Nå fant jeg ut at det stod oppført som egenkomponert inne på mine detaljer. Dette er tydeligvis noe som kommer AUTOMATISK inn på profilen om man ikke gjør noe med profilen når man er nybegynner. Har endra den nå. :D

Kitt sa for siden:

Det er så mye enklere å hjelpe deg med ting når vi vet hvilken filosofi du følger. Er nemlig ganske stor forskjell innen de forskjellige lavkarboretningene!

Vil du følge ketolyse, er det lurt å starte med å lese boka "Slank med ketolyse". Den kan lånes på biblioteket, eller kjøpes i mange Meny- butikker eller over nett. (ketolyse.no)

Oppskrifter er det masse av her inne, og du kan jo starte med å ta en titt på disse! Alle svært ketolyse- vennelige!:D

Lykke til!

Fungirl sa for siden:

Står fremdeles lavkarbo/ketose i kostholdsfilosofien din og det er ingenting som heter akkurat det, enten følger du en kur som ketolyse, skaldeman, atkins eller Fedon (tillater mer karbs) ellers så mikser du elementer fra disse og får da en slags egenkomponert kur.
Anbefaler deg på det sterkeste finne ut hvilken kur som passer for deg og så lese litteraturen som er utgitt, da forstår du har som skjer med kroppen din og hva du kan spiser.
Selv går eg på ketolyse og kan igrunn kun kommer med råd basert på den.
På ketolyse skal du spise 15-20 g karbs for dag, ikke under 15, dette har ingen hensikt. Du kan ikke spise litt fett, du må spise mye fett for å holde oppe fettforbrenninga di og siden du ikke spiser vanlig rødt kjøtt må du spise mer fett på andre måter da fisk og kylling er magert.
Du skal spise grønnsaker som vokser over jorda, i tillegg kan du spise løk.
Men kålrot, gulrot, poteter og mais inneholder masse stivelse og ikke bra for de som går på en ketogen diett. Drikk mye vann og hold deg unna kunstig søtning de første ukene.
Selv kan eg ikke lage brød. selv om det er er lavkarbo, fordi jeg går opp i vekt av det.

arnakristin sa for siden:

Du hadde egenkomponert i kostholdsfilosofien din. Lavkarbo er et samlebegrep for alle karboreduserte dietter som du finner bl.a. her inne på forumet, alt under 150 kh pr dag regnes som lavkarbo, så betegnelsen lavkarbo spenner vidt. Ketose er en lavkarbo retning men lavkarbo er ikke bare ketose.
Som nybegynner anbefaler vi at man velger en kostholdsfilosofi man kan leve med og følger den. Ikke noe tvang altså, men det er lettere å lykkes med vektnedgangen på den måten og lettere å kunne få råd og veiledning fra ekspertene her inne på forumet. Kjører du din egen variant er det du som er eksperten og vanskelig for andre å gi veiledning, sånn er det bare.
Lykke til…

Kula sa for siden:

Kjære, vene da! Dere med mye erfaring har vel nå fått med dere at hun ønsker å følge et ketogent lavkarbokosthold. Hvor vanskelig kan det da være å gi et par gode råd om kostholdet?

Ikke gjør dette vanskeligere og mer mystisk enn det det behøver å være.

Her er nyttig info: www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

...samt hovedsiden: www.lchfnorge.no

Fungirl sa for siden:

Var da vitterlig for at hun ikke skal oppleve at folk ikke vet hvilken filosofi hun ønsker å følge, var overhodet ikke for å være vanskelig.

Dessuten har hun fått rådene om de forskjellige typene ketogene filosofiene før, så var kun med tanke på å hjelpe.

Kula sa for siden:

Er det en forutsetning at man velger "Ketolysekuren" eller "Atkins" eller "Fedon" eller "Skaldeman" eller hva som helst annet av kommersielle kurer for å få et par gode råd?

De fleste med erfaring her på forumet vet vel veldig godt hva et ketogent lavkarbokosthold innebærer?

Carisma sa for siden:

Jeg er litt enig med kula, selv om jeg ser poenget i å velge en kur med bok til :rolleyes:
Men sånn sett er den lavkarbo på 3 minutter brosjyren super å begynne med :ja:

Fungirl sa for siden:

Selvsagt er det ikke det, og det trenger overhodet ikke å være kommersielt å gå på noen av de overnevnte kurene, maten er ren og det eneste du i hovedsak trenger er å lese litteraturen for å sette deg best mulig inn i det du holder på med og disse kan fint lånes på biblioteket.
Grunnet til at eg og endel andre her anbefaler brukeren å velge en filosofi er for å slippe eventuelle fallgruver man kan støte på, kostholdsfilisofiene er ikke like selv om de er ketogene.
Men selv har eg gitt råd utifra den eg selv kan og mer kan eg dessverre ikek gjøre.

Kula sa for siden:

Jeg syns dette er en interessant diskusjon, som kanskje kan bevisstgjøre mange av oss med tanke på hva et lavkarbokosthold innebærer.

Derfor håper jeg du kan svare meg på:
Hvis man har lest og forstått denne lille folderen som som heter "Lavkarbo på 3 minutter" som jeg linket til i et innlegg lenger opp, hvilke fallgruver mener du man kan "støte på"?

Fungirl sa for siden:

Nå har eg akkurat lest den og det var en veldig bra link, (har kun vært innom den første linken din nå) nå er jo denne linken akkurat hva ketolyse går ut på og det jeg selv har gitt råd om. Hva man kan spise osv. Bortsett fra melkeproduktene og sausene man kan kjøpe, dette mener jeg er fallgruver mht til ketosen, man kan jo leve ketogent på endel karbs, flere er i ketose oppmot 50 g karbs (selv har jeg kun lest akkurat dette siden eg ikke har testet min egen ketosegrense), men ferdigprodukter som sauser kan jo være en mulig "ødeleggelse" hvis man må lavt ned for å komme i ketose.
Selv vil eg uansett ha valgt meg en filosofi der eg har klare regler, og godt mulig at mange mener at LCHF er noe som vil gå som en egen filisofi, men eg har sett på dette som en fellesbetegnelse på de lavkarbofilisofiene der ute. Så godt mulig eg tar feil.

(Beklager lang svarstid, men sitter på jobb og må jobbe innimellom ;))

Fungirl sa for siden:

Så utfra linken så kunne ketolyse/lchf vært akkuart samme sak liksom, ingen store forskjeller mellom dem så vidt eg kan se.
Mens Skaldeman og Atkins kjører en litt annen oppbygning. Skaldeman er jo stort sett uten karbs i det hele tatt og Atkins kjører vel en innføring av forskjellige matvarer?

Kula sa for siden:

"Fallgruve" og eventuell "partystopper" er vel ikke det samme? Folderen beskriver jo også meieriprodukter som potensiell partystopper. Uansett er vel ikke "partystoppere" det første man skal introdusere nybegynner for - det er nok annet å ta tak i.

Jeg er opptatt av at man ikke skal gjøre ting unødvendig komplisert. Når en nybegynner dukker opp på forumet og spør om råd, er det lite matnyttig å få vite at man først må velge seg en filosofi. Det blir litt "Hæ? Filososfi? Hvordan velger jeg det da? Hvilke har jeg å velge i og hvordan skaffer jeg meg informasjon?". Denne måten å anbefale et lavkarbokosthold på skaffer jo bare Grete Roede flere kunder. En enkel, generell, ikke-kommersiell informasjon er vel optimalt å begynne med?

Som en oppfølging er det jo en mengde litteratur som kan anbefales for dem som har interesse av å sette seg grundigere inn i menneskets metabolisme. F.eks. "Bedre uten brød", "Sukker - en snikende fare", "Good calories, bad calories", "Det store kolesterolbedraget", "Letter on Corpulence" er bare noen jeg kommer på i farten. Skaldemans bøker syns mange også at er artige å lese.

Det er i allefall ikke noe hyggelig å bli møtt med en litt spydig "når du har valgt egenkomponert filosofi er det du som er eksperten, og det er bare du som vet hva du kan spise..." Slike utsagn bidrar bare til at lavkarbokosthold forblir noe for sære otusidere.

Fungirl sa for siden:

Vil bare ha sagt at det ikke en jeg som har kommet med den kommentaren og jeg synes heller ikke den kommentaren er spydig, men det er jo opptil hvordan man tolker det.
Dessuten er LCHF satt sammen av atkins og GI, iallefall ihht til denne linken og ett av spørsmålene der:
www.expressen.se/1.1691301

Enig med deg at man ikke skal gjøre det unødvendig komplisert, men synes ikke det å velge en filiosfi fører til at det blir mer komplisert, tvertimot for min del. Og siden ingen av oss her inne er eksperter må vi nesten skrive utifra egne meninger og hva hvilke råd vi selv har fått som vi har satt pris på. Er ikke for å presse på noen noe som helst, alle må finne sin vei.

Og ja eg mener en fremdeles at ferdigposer av saus er fallgruver og ikke nødvendigvis bare en partystopper. Er lett å ty til sånne poser titt og ofte og da går man ikke etter det rene og naturlig som man absolutt, etter min mening, bør etterstrebe så godt man kan i begynnelsen av en omlegging av kosthold.

Men vi er vel alle enig at vi ønsker alle som er interessert i lavkarbokosthold, om det være seg ene eller andre veien man velger, velkommen hit og vi som er her inne prøver å hjelpe etter beste evne. Ingen er vel interessert i å sabotere for noen så vidt eg har fått med meg.

Kula sa for siden:

LCHF er ikke satt sammen av Atkins og GI, det er satt sammen av forbokstavene i ordene "low", "carbohydrate", "high" og "fat".

Kitt sa for siden:

Dersom det var en vits, burde du har satt en :lol: etter, ellers kunne man tro du bare var skikkelig trollete i dag!;)

Fungirl sa for siden:

Skriver bare det expressen sier eg, men ketolyse, atkins og alle er jo satt sammen av de fire ordene, det er jo det som er stikkordene for for alt som heter lavkarbo :)

Kula sa for siden:

Jeg har aldri fått dreisen på disse morsomme små ansiktene...

Kula sa for siden:

Fedon er vel ikke spesielt "high" på fett, er han vel?

Fungirl sa for siden:

Nei han er vel langt fra den mest "ekstreme", men han brenner jo for det sunne fettet og lavt på karbodydratene. Fedon blir vel regnet mer som en livsstil enn mange av de andre filisofiene som kanskje blir sett på som rene dietter?
Selv er planen å gå på Ketolyse til eg er ferdigslanka og deretter gå over på Fedon.

Haha, dere altså :p. Nå beveger vi vel oss litt ut av trådstarters opprinnelige tanke bak tråden.

Jeg synes det kan være litt både og. Det handler vel mest om den som spør sin presentasjon (nå snakker jeg generelt), om vedkommende virker til å være ute etter enkle løsninger, eller er genuint interessert i å legge om kostholdet med en viss dedikasjon.
Klart det er mye man kan gjøre selv før man spør om de helt essensielle tingene, et clue for å lykkes er jo avhengig av at man i det minst har litt forkunnskap og unngår feil samensetninger av næringsstoffene. Liberaliteten til fett som mange lavkarbo-retninger har er ukjent for mange, f.eks.
Jeg for min del startet vel egentlig bare med å eliminere litt her og der, kutte ned på brød, pasta og ris, og begynte der. Kom inn her på forumet, og leste og spurte og lærte. Jeg gikk ned mange kg i mellomtiden, men brukte vel sikkert et halvt år på å velge meg en filosofi, for da følte jeg at jeg hadde litt ryggrad til å tolke den riktig.
(Det var i hin tid Atkins).

Mens for andre igjen så er det det beste å velge en filosofi og nilese boka og så eventuelt fylle i blank'sa via f.eks forumet og etterhvert egne erfaringer.
Ved et eller annet tidspunkt så må man jo nødvendigvis justere dietten til hvordan ens egen kropp responderer på kostholdet.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg synes det er bra at folk spør når de lurer på noe, samtidig så må man ikke glemme at mange spørsmål har blitt stilt tidligere, og at det kan være en fordel å lære seg hvordan forumet fungerer, bruke søkefunksjonen for å få svar på gjentatte problemstilinger, og samle nok kunnskap til at man i hvert fall forstår essensen av en lavkarbodiett.

Så, Smulemor! Om du ønsker å ligge på ca 15 gr kh om dagen, så er det essensielt at du får i deg en del fett, fett fra kjøtt og fete fisketyper, egg, smør og andre fete meieriprodukter om du tåler det (seterømme, creme fraiche, ost, fløte). Av de grunner som jeg forklarte tidligere i tråden :)
Mellomåltider er ikke nødvendig på et så lavt karbohydratinntak. Du skal spise når du er sulten og stoppe når du er mett.
Klart, det hender man sprekker i blant, det har vel skjedd de fleste av oss, men hold det til et minimum. Det er stress for kroppen å skulle måtte snu om på forbrenninga si hele tiden. Det er ingen krise, og det er bare å begynne på nytt igjen etter en sprekk, men hold det til et minimum ;).
Mange kan spise tomater (jeg har ingen problemer med det). Det er noen som opplever at det forsinker vektnedgangen. Det samme med lavkarbobrød. Vet ikke helt hvorfor det er sånn.
Håper du får stell på dietten din, og masse lykke til :blomster:

Smulamor sa for siden:

Beklager Carisma at jeg sa at de pølsene var uten karbohydrater. De inneholder 6 karber. Gildes mager wienerpølser.

Tusen tusen takk !! :gave: Tusen takk til deg også for gode råd, det var dette jeg var ute etter! Selv om det finnes bøker så er dette forumet spekket med god informasjon.Men må innrømme at jeg syns det er vanskelig å finne på noe enkel og grei mat jeg kan bli mett av. Fantasien strekker ikke til og enkelte oppskrifter her inne er så kompliserte for en enkel sjel. Er mange feller i det ketogene kosthold, man tror at frukt og grønt er greit men så er det ikke det alikevel på enkelte produkter. Når jeg skrev lavkarbo/ketose så var det ment som at jeg går på lavkarbo i den form at jeg forsøker ketose varianten. Ketose går jo på lavkarbokosthold. Takk takk, Kula, det trenger ikke å være vanskelig. Tusen takk for brosjyrene :)Det er den slags info som jeg setter stoor pris på. Jeg tror nok at de fleste forstår filosofien min Men for ordens skyld så kan jeg jo rette på den. Men kan hende at kanskje jeg vakler litt mht filosofi, da, og jeg er mere enn åpen for tips og råd om endring av filosofi jeg også da. Jeg er en utenfra som har bare hørt om lavkarbo og ketose, at man kommer i ketose når man går på lavkarbo. Jeg vet ingenting om forskjellen på ketose/ketolyse/atkins osv.. Det jeg også trodde:) Og den skal jeg lese nå etterpå !!:) Meget godt sagt. Dette var igrunnen det jeg tenkte selv. Jeg ble både paff og litt snurt da jeg fikk den kommentaren. Jeg visste ikke engang at jeg måtte velge en filosofi. Jeg trodde også at de spørsmålene mine var mulig for de her inne på lavkarbo.no. Jeg må også innrømme at jeg har nok vært inne på tanken å kaste inn håndkle her fordi dette ble så fryktelig komplisert for meg. Og ja, Grete Roede fikk nesten en ny kunde ja *ler* For jeg har nok fått en følelse av at dette blir kun noe for spesielt intelligente personer. Det blir for mye å sette seg inn i rett og slett. Men jeg vil jo PRØVE da ... iallfall litt til.. Tusen tusen takk skal du ha! Godt å få et "jordnært" svar hehe... er du fra planeten jorden ? så gøy at det er to av oss her inne! hehe.. nå KØDDA jeg asså. håper ingen følte seg støtt av det:)

Men tilbake til lavkarbo kostholdet. Jeg føler at med ketose så er det så innmari mye fett man skal spise og det er så vanskelig å snu meg der jeg som har holdt meg unna fett så lenge. Jeg spiser aldri fett mat nesten, derfor så ville for eksempel aldri de slankepillene være noe for meg. Men at jeg egentlig ikke kan spise tomater, kålrot, mais, de beste grønnsakene liksom, det sliter jeg med. Og at også man legger på seg av det lavkarbo brødet var noe dritt.

Har vurdert å gjøre som jeg gjorde for noen år siden da levde jeg på fiberrik, fettfattig pålegg, frukt og grønt, og middager uten sauser og poteter, men brukte oljer istedet for. Ja jeg hadde lite fett og lite sukker i kosten og spiste ofte, med 3-4 timers mellomrom. Og jeg var ute å gikk hver dag en time minst. Vekta raste av meg.

Men når jeg faktisk ER i ketose og ikke går ned på to uker og har minimalt med sprekker, og får også høre at å sprekke en lørdag av og til er noe jeg IKKE må gjøre, for å gå ned i vekt, så klart jeg mister litt motet.
Da får jeg heller lyst til å bare gå for et sunt kosthold og mere trim. Det enkleste er ofte det beste eller noe sånn hehe..

Jeg skal lese litt på oppskrifter her inne, og se hva jeg kan finne av tips og ideer til hva jeg kan spise av til måltidene. OG prøve å lage meg en ukesplan på hva jeg skal spise. Utfordringene er store for meg å finne ut hva jeg skal spise og hva slags tilbehør jeg skal ha til middagen ..Ender ofte opp med å sitte å gnage på en kjøttbit mens de andre har saus og poteter og grønnsaker.

Takker masse for at dere har tatt dere tid til å svare meg, og om dere vet om det fins noen tråder her inne som omhandler det å velge riktig "filosofi" så tar jeg gjerne imot linker. Det burde kanskje vært en klistra tråd for alle nybegynnere her, der man kan finne sin "filosofi" der det er beskrevet alle "filosofiene" litt detaljert.

Kitt sa for siden:

Du kan lese om de forskjellige filosofiene her! Under kostholdsfilosofier!:D

Og du, det heter å gå på ketolyse! Og da kommer man i ketose, fordi man forbrenne fett og kroppen danner ketoner!;)
Og ketolyse er bare en av mange lavkarbo- dietter.

Er ikke så lett til å begynne med, men om du velger en filosofi og leser deg opp om den, er det slett ikke så vanskelig!:heia:
Jeg tror det å ligge å vake litt sånn mellom filosofiene, rett og slett er det som gjør det vanskelig for en nybegynner!

Mye av matlagingen er ikke mer komplisert enn man er vant til, bare uvant!:p
Akkurat som alt fettet!
Hvorfor er du her om et fettfattig kosthold gjorde at kiloene raste av deg?
Fordi det ikke virket i lengden?
Lavkarbo er like mye en livsstil som en slankekur!

Ja, jeg må bare beklage at det ble gjort litt komplisert for deg med den diskusjonen, vi er litt glade i diskutere her inne, og ting kan gjerne spore av litt :p, så som Kitt sier, det er i grunn ikke så vanskelig.
Den brosjyren som Kula linket til er helt genial, forresten :) Er så mye du kan spise! Og klart det er uvant dette med fettet, men det er jo ikke akkurat sånn at alt du spiser bør dryppe av fett, men det å slutte å fjerne fettrandene, velge fete kjøttyper, spise liberalt av egg, bruke smør når du steker, olje over salaten, det er faktisk ikke så mange tiltakene som skal til, men det er en ny tanke å venne seg til.
Jeg kan i alle fall snakke for meg selv, og fortelle at jeg føler meg SÅ mye bedre på et fettrikt kosthold, kroppslig sett -god metthetsfølelse, lite vondter, stabilt blodsukker etc.
Fedon Lindberg er også lavkarbo, og er nok liberal til fett i forhold til staens ernæringsråd, men det er langt mindre fett enn i de ketogene diettene.

Kula sa for siden:

Husk på at en total omlegging av kostholdet krever en solid innsats av deg selv. Det er ikke komplisert, men svært vanskelig allikevel fordi du må kaste nesten alt du har lært om sunn mat overbord.

Det er faktisk ikke sunt med brød, uansett hvor grovt det er. Noen tåler det godt, men andre ikke. Blir på samme måte som kaker. Kaker blir aldri sunne selv om mange kan spise dem uten problemer. Frukt er heller ikke sunt, det består stort sett av vann og sukker.

Hvis du gidder å gjøre en solid innsats, og sette deg grundig inn i hva et LCHF-kosthold innebærer vil du antakelig takke deg selv for god helse resten av livet.

Spør på forumet underveis, men det er du som må gjøre jobben!

Borealis sa for siden:

Jeg har før kommentert det, at disse "filosofiene" blir en (i mine øyne) kunstig konstruksjon.
En eller annen har laget en "fasit" for hvordan spise, det være seg ut fra GI eller ketose, eller bare begrensning av karbohydrater. Og ut fra sine tanker lager de "kjøreregler" for hva de mener er "Det Rette".
Mulig jeg virker litt kynisk nå, men er det slik at vi er for snar til å lage guruer? Klart det er mye kunnskap å hente i bøker, men må det være slik at vi henter alle våre retningslinjer fra EN bok/guru? Det er jo ikke 100% konsensus vedrørende fett/karbohydrater, mengder , grønnsaker, osv. Og ved å velge EN "guru" sier en jo bare at jeg stoler på akkurat denne personen(e).

Jeg vet ikke helt om jeg får fram hva jeg vil fram til...jeg synes bare at det virker som at det kan taes "patent" på hvordan leve lavkarbo. T.o.m med begrepet LCHF er "patentert" . Er det slik at enhver som utgir en bok, lekmann eller fagperson, tildeles en filosofi innen LK?
Konseptet LK - med x antall ulike "filosofier"- blir nok for avansert og sært for den gjengse Ola Nordmann, i hvertfall i startfasen. Jeg tror at om Ola Nordmann greier plukke vekk sukker, mel, og begrense mengden av poteter, er vi langt på vei.

Videre, så virker det som noen mener at ketose er en enten/eller ting. Slik jeg har lest, er dette en dynamisk prosess i kroppen, og nedbryting av fett/dannelse av ketonlegemer skjer daglig, men i større og mindre grad. Bl.a vil mange ha en god del ketoner på morgenen, etter en natts faste. Mulig jeg har misforstått, da. Jeg skjønner begrepet "være i ketose" betyr at man PRIMÆRT bruker ketonlegemer til energi, altså. Bare poengterer at jeg forstår det slik at ketonbruk i kroppen skjer i større eller mindre grad gjennom døgnet. Eller?

Paris sa for siden:

Jeg er ny selv her - har levd på lavkarbo i 4 uker. Kjenner meg litt igjen, for jeg gikk ned 2 kg på noen få dager, og deretter stoppet det fullstendig opp. Så har jeg gått litt mer ned og nå sist hadde jeg faktisk gått opp:o.

Jeg tror at i begynnelsen mista jeg mye vann, men noe skjedde i kroppen likevel, fordi magen ble mye mindre. Nå har alt bare stoppa opp, men jeg prøver å gå på med holdningen om at det bare ikke er alt jeg forstår, og gjør mitt beste.

I begynnelsen følgte jeg Fedon sin kokebok, og var nokså sikker på at dette var noe for meg. Men det ble fort for mange karbohydrater, og jeg gled mer og mer vekk fra hans filosofi. Men det kan godt hende at jeg kommer tilbake til Fedon som en livstil når jeg har stabilisert kroppen. Hvem vet;) Dessuten så er det mye enklere når du feks kan spise kjøttdeig og annet metta fett uten å ha dårlig samvittighet. Har ikke laga noe av kjøttdeig på mange mange år fordi det har vært så usunt. Har jeg trodd da...

Men her er mange gode oppskrifter her inne, og så går det ann å fikse sine egne favoritter utifra produkter som er anbefalt. Syns det er mye godt å lage - men er fortsatt usikker på meg selv om jeg gjør rett mhp hvor mye fett osv. Tror jeg har det litt for mye i blodet at man ikke skal spise så mye fett...;) Men begynner å komme seg nå.

Aner ikke om det ble noe fornuftig her, men ønsker bare å muntre deg opp til å fortsette litt til selv om det kan føles frustrerende:) Og HUSK: Det er mye trening du kan gjøre inne også. Ta på deg joggesko og "løp på stedet", step-trinn på en liten "barnekrakk", situps og annen styrketrening osv... Det hjelper mye med en del styrketrening, så kan du heller ta kondisjons-trening når du finner formen igjen (ihvertfall det som er min plan:)he he)

Masse lykke til!!

Smulamor sa for siden:

Ja hvorfor er jeg om et fettfattig kosthold gjorde at kiloene raste av meg? vel, det kan jeg svare på. Den gangen var jeg 23 år og nå er jeg 38. Det er store forskjeller på å slanke seg når man er ung og når man er "gammel" Og mange ting spiller inn som for eksempel at jeg har nylig fjernet livmoren pga kreft i livmorhals, men fjernet ikke eggstokkene, så jeg kommer ikke i overgangsalder, men alikevel så får man gjerne en vektoppgang. Den gangen så holdt jeg vekta faktisk etter at jeg gikk på denne kosten. Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan prøve noe annet og komme inn her og myse litt. Det som har endret seg siden sist er også det at jeg har mindre muligheter for trimme på den måten som jeg gjorde da, for jeg har blitt delvis invalid på grunn av en muskelsykdom, og har dermed mindre sjanse til å få trimma slik jeg gjorde på den slankekuren jeg hadde den gang. På ketolyse så er det ikke de strenge kravene til å trene selv om man alltid må trene/trimme når man vil slanke seg da;)

Når du snakker om mindre vondter.. jeg hoppa av hele karusellen for noen dager nå for alt ble så vanskelig for meg og komplisert så jeg mista hele fotfestet. Og gjett om smertene kom kasta på meg ganger ti! så det er virkelig noe positivt med den ketogene kosten. Eller hva det enn heter hehe..

Så det brødet man lager med egg og cottagecheese, glutenmel, johannesbrødmel, fiberhusk og sesamfrø er ikke "godkjent" i ketolysekuren? Jeg fant nå oppskriften her inne og brødet er jo kjempegodt, det har liksom vært det som har gjort det levelig for meg å gå på dette. Uten det så mister jeg litt fantastien da, men etter at jeg har fått lese den brosjyren så ble det jo selvfølgelig lettere! den var bare super!! OG tusen takk for engasjementet, jeg er kjempeglad for alle gode råd. Jeg vet det kreves en del av meg men samtidig så burde det være lett når man kom inn i det. Men kan være litt forvirrende når man bruker de oppskriftene man får her inne og etterpå så viser det seg at man ikke må bruke de. hmm... litt sånn rådvill blir jeg da. Det er vel det som gjør at jeg mista litt motet.

Du har rett, det blir veldig forvirrende. Jeg har jo bare tenkt at lavkarbo =ketose= fettforbrenning på høyt nivå. Og det var lett å forholde seg til.
Jeg kom faktisk i KONFLIKT med et menneske en dag pga disse tingene. Dette mennesket er en fantatiker av verste sort. Virket nærmest som om ketolyse var blitt en religion for han.

Tusen takk, for oppmuntringen! godt å høre at det er andre enn meg som sitter "fast". Jeg skal begynne på an igjen nå, men jeg holder på å planlegge barneselskap til minsta mi på 2 da, og det kan bli en utfordring hehe. Men jeg kan jo lage "gerds ostekake" til meg selv da. Den er kjempegod! (hvis ikke den har blitt fy fy da nå)
Sant det du sier med å gjøre trening på stedet. Jeg har faktisk både pilates video og strikk og kari jaqueson treningsdvd. Det er jo bare å skru på tv og finne fram ei matte. Eller sette på min nyinnkjøpte cd samling med 90 talls musikk og hoppe og danse det jeg orker. Gøy trim og god trim. LYKKE TIL til deg også, jeg får følge med litt på deg nå da som du også er ny, og så får vi muntre hverandre opp litt underveis :-)

Ja, det er mange som har blitt friske/bedre av forskjellige lidelser med lavkarbokosthold! :)
Jeg er selv kvitt migrene, og alle allergier (alt fra pollen til pels og nøtter og sitrus etc)., bedre søvnkvalitet og bedre humør :)
Jeg har også sjeldnere hodepine og betennelser biter ikke like mye på kroppen som før.
Jeg tror det er fordi jeg spiser ganske likt den maten jeg er genetisk tilpasset for!

Jeg synes du godt kan spise det brødet, om du vil. Om du ønsker å gå ned i vekt, og det viser seg å være en festbrems for deg, så kan du eventuelt kutt det ut.
Gerd sin ostekake er kjempegod. Om man først skal skeie ut, så er det helt klart en av de beste måtene å gjøre det på :D
Men det ser ut som du er interessert i å samle kunnskap, og det er alltid en god forutsetning!
Ikke et vondt ord om ketolysekuren, men det er jo bare en av mange, og Torkil Andersen fant jo ikke opp ketosebasert kosthold! Jeg synes man skal respektere hverandres valg av filosofi (eventuelt ikke-filosofi).
Men Slank med ketolysekuren er en veldig enkel innføring, og lett å forstå og begripe. I likhet med flere andre gode lavkarbobøker så er den å finne på biblioteket.
En av mine store favoritter er "Bedre uten brød"! :)

Fløtepus sa for siden:

Nok en nybegynner her, og jeg vil bare si: Ikke gi opp!!!
Det tar litt tid å venne seg til å tenke på en annen måte, og har du først begynt, så er det lettere å fortsette.
Mitt råd er: Hold deg unna brød, pasta, ris, potet, kålrot, mais.
Spis "tung-mat" (ikke noe lett-greier). Proteinbrødet som fins her inne er kjempegodt. Kos deg med det beste: Kjøttet, fisken og sausen, og la de andre spise tilbehøret. Gjør noen salatblader og litt farge - feks. paprika - deg glad, så spis dét! :)
Jeg lover deg: Det blir lettere å venne seg til en ny filosofi, og du kommer til å føle deg bedre.:D
Tillat deg å bli litt frustrert innimellom, men GI IKKE OPP!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.