Jeg sitter og snuser litt på dette med lavkarbo og har gjort det en stund. Har slanket meg i ca 1,5 år og har prøvd med på flere kurs med Grete Roede, uten særlig resultat. Om det skyldes sløvhet fra min side eller om det rett og slett ikke funker er nok litt både-og. I alle fall har jeg vært her inne noen ganger og kikka, og vurderer å prøve meg på en retning innen lavkarbo. Det er nok mulig å finne alt det jeg lurer på rundt omkring her inne, men fortsatt finner jeg forumet litt uoversiktelig, siden jeg ikke helt vet hva jeg er ute etter. Det kommer seg vel etter hvert! Er inneforstått med at dette er noe jeg må ville fullt og helt, halvhjerta forsøk kan en like godt være foruten.
I den anledning har jeg noen spørsmål, og jeg er klar over at jeg kommer til å få sprikende svar. Lavkalori og at fett er fy er nok ganske innprentet i meg. Jeg merker at jeg får litt angst av fløte og H-melk, fordi det er rikt på fett og kalorier.
Hva bør jeg starte med? Bør jeg begynne å spise lavkarbo å ta hvilken type jeg velger etter hvert, eller bør jeg begynne i andre enden?
Hvordan påvirker dette familien? Jeg er glad i å lage mat til meg og samboern, og vi spiser jo den samme maten. Dersom han ønsker brød til lunsj skal ha få det, men hvordan vil den evt. økningen av fett i kostholdet påvirke hans matvaner med karbohydrater?
Hvordan påvirker dette kroppen min? Vil jeg lukte vondt? Få dårlig ånde?
Kan jeg trene? Kroppen min trenger å bli bedre trent, musklene trenger å bli sterkere, det samme med hjerte. Er det skadelig å leve lavkarbo og å trene? Jeg er ikke noen kjempehyppig gjest på Sats, 2-4 ganger i uken.
Det var vel igrunn det jeg hadde sånn i farten. Kommer vel sikkert med mer senere. På forhånd, takk for svar :)
Hei,
Det er flere her inne som går på lavkarbo og resten av familien på ”normal kost”, regner med at de stikker innom tråden etter hvert. De fleste greier kombinasjonen fint og man bytter ut poteter/ris/pasta med ekstra grønnsaker på egen tallerken.
H-melk bør du ikke bekymre deg for da det ikke er lavkarbo vennlig, mens fløte derimot…
Det er mange som har overkommet fettforbiene sine etter hvert.
Du kan jo ta en myk overgang til lavkarbo ved å kutte ut de verste matvarene; sukker, mel, ris, pasta og poteter. I tillegg gå over til å bruke grønnsaker som vokser over jorden + løk.
Så kan du lese deg opp på de ulike retningene innen lavkarbo og gjøre deg opp en menig om hva du kan leve med. Bøker får du eventuelt lånt på biblioteket og supplementer med informasjon her på forumet. Anbefaler deg å lese i alle fall de klistrede trådene, de som liggers øverst i hver kategori.
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte dietter, man regner med at lavkarbo er alt under 150 kh per dag. Her finner du forumsdelen med informasjon om ulike lavkarbo kostholdsretninger, forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6
Dersom du velger en ketogen diett, ketolyse og skaldemann, så vil du nok få den berømte stålånden men for de aller fleste så går det over.
Klart man kan trene men de fleste anbefaler rolig trening i begynnelsen på ketogene dietter.
Kjekt å ha: Matvaretabell, med oversikt over næringsinnhold i ulike matvarer, www.matvareguiden.no
Hei du nye :)
Fettfobi er helt naturlig, men fett er faktisk noe av det sunneste du kan spise. Karbohydrater er i den motsatte enden. Nå, avhengig av hvilken retning du eventuelt velger, så blir det litt forskjellig. Lindberg, for eksempel, bruker mest oljer, det blir en 4-5 spiseskjeer daglig, og svært lite mettet fett. Den største delen på tallerknen der er fortsatt karbohydrater, men da i form av lav GI.
I andre enden har du vel LCHF, som betyr Low Carb High Fat, der fett er "basis" i kosten, med opptil 75 prosent av daglig energi inntak. Rundt 20 prosent protein, og resten karbo, stort sett av "over jorden grønnsaker", altså ikke rotfrukter.
Dette gir et jevnt blodsukker, og en veldig velvære, stor energi, og en veldig sunn og frisk kropp.
Trening på et slikt kosthold er imidlertid helt ideèlt. Fett gir en langt bedre utholdenhet enn karbo, som ikke har en større lager enn ca 1 times hardt arbeid. Fett har du så mye av i kroppen at du ikke behøver å tenke deg om. Men kroppen vil trenge tid, ca 3-6 mnd, for å omstille seg fra ren karbo til fettforbrenning. I denne fasen vil mange ikke ha stor nok energi, og treningen vil nok reduserer både i intensitet og mengde. Imidlertid vil trening på fett være den beste måten å lære kroppen fettforbrenning, og for de aller fleste vil de oppleve en dramatisk forbedring i utholdenhet da kroppen har lært seg dette.
Jeg har lest blogger om løpere som løper i 4 timer uten å bli sliten, så da var det bare å øke tempoet å løpe 2 timer til..
Eksplosive idretter vil trenge karbohydrater, men da i form av langsomme, de med lav glykemisk indeks. Ingen har uansett godt av korn, potet, pasta eller ris.
Stålånde har ingen her i huset hatt, men noen har sikkert det.
I en overgangsfase hadde jeg vondt i muskler, svimmel,hjertebank, yr og kvalm, mens kroppen kvitter seg med sukkerforgiftningen som vi stort sett har alle mann. Dette kan ta opptil en uke. Jeg går på strikt LCHF, de som går på en diett med mer karbo har jeg ikke hørt hatt disse problemene.
Uansett, du bør vite at lavkarbo er en diett for en langt og sunt liv, og altså ikke noen kur, som bl.a Grete Roede og Cambridge blir ansett for å være.
Hvordan vet jeg hvor mye mat jeg skal spise? Med kalorier er det jo "enkelt", mens slik jeg har forstått det teller man ikke på samme måte i et lavkarbokosthold - bortsett fra karbene da!
Føler jeg sikkert kunne funnet disse svarene i en "bibel".. Forslag på gode bøker mottas med takk!
Hei,
Her er en fin introduksjonsfolder til lavkarbo, www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
…ja, her må man holde styr på karbene ikke kaloriene, husk å les varedeklarasjonen på varene og slå opp i matvareguiden. Det er i alle fall ikke noe mer komplisert en kaloritelling…
God og mett kan vel bli for mye for noen, men det kommer mest an på hva man legger i begrepet kanskje...
Jeg vil uansett si at man bare skal spise til man blir passe mett. :p
Må innrømme at jeg ble så nysgjerrig på Skaldeman at jeg gikk i bokhandelen og kjøpte kokeboka hans etter jobb. Hadde tenkt til å kjøpe den første boka, men den hadde de ikke. Må si jeg er veldig dratt mot dette. Har tidligere tenkt at lavkarbo bare er egg og bacon, men jeg er overbevist. Masse mat som ser veldig god ut!
Men det at en matrett full av fett er sunn høres fortsatt skrudd ut i hodet mitt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.