< Tilbake til oversikten

Ned 14

j88 sa for siden:

Hei. Jeg er en jente på 20 som nå veier 74 kg, vil ned ca 14 kg. Jeg har lest mye om lavkarbo, også lest noen bøker, men forsatt er jeg litt i tvil om hvordan jeg skal spise. jeg tåler ikke noe melkeprodukter, så er vel derfor jeg sliter litt. Noen som har noen gode tips til måltider uten melk? Og et spørsmål til, kan det bli for mye fett? eller er det bare å pøse på? jeg skal begynne med cocosa og udos cohice olje.

Yonah sa for siden:

Vel, jeg tror du skal velge deg en filosofi, lese boka som hører til og følge den. Det lønner seg å vite hva man driver med!

Jeg kan i allefall ikke svare deg på hvor m*e fett du kan spise når det er du som setter reglene. Lavkarbo er en samlebetegnelse;)

j88 sa for siden:

jeg tenkte på å holde meg til rundt 30 gram karbo, kanskje opptil 50 de dagene jeg trener

Polleke sa for siden:

Hvor høy er du?

Lykke til!

j88 sa for siden:

jeg er 163 høy.

Polleke sa for siden:

Jeg har ikke hatt i meg melk på 2 mnd, jeg elsket melk! Det meste av mat er jo uten melk. Om det skal være litt melk i så kan man bruke fløte i stedet. Men alle middager er vel melkefrie for det meste. Meste lavkarbomaten er jo melkefri.. Ta en titt på oppskriftsdelen på forumet (:

Sophie sa for siden:

Fløte er vel også ett melkeprodukt.
Det er melk i det meste av ferdigprodukter, slik sett kan lavkarbo være gunstig da de handler om mye rene produkter.

Du må vel kanskje totalt holde deg unna alt av fløte, rømme, ost og andre ting som står i oppskriftene. Tåler du smør? Det er jo melkeinnhold i det også, evt kan du bruke "blåsmør" og oljer for å få opp fettprosenten. Du får evt velge fete fisk og kjøttprodukter og bruke mye olje. Det finnes produkter du kan ta som cocosa og udos choice ol. for å få opp fettandel i kostholdet uten å bruke melkeprodukter.

j88 sa for siden:

Bruker smør i små mengder, men prøver å bruke lite av det også, men steker i cocosa, og bruker en del av det ellers også.

Sophie sa for siden:

Test ut "blåsmør" Et soyaprodukt. Står blant vanlig smør og har blå pakning. kan brukes som erstatning for smør for melkeallergikere.

j88 sa for siden:

Takk det skal jeg se etter, er ganske ny med dette, så forsatt litt usikker på hva jeg kan bruke istedet for melkeprodukter. Så tar gjerne i mot tips.

Yonah sa for siden:

Slik margarin er som regel no-no på lavkarbo, og frarådet pga både hva de inneholder og hva de er laget av. Margarin er margarin, samme om den heter melange eller vita hjertegod, den bare høres sunnere ut.

Og ellers inneholder smør så vannvittige lite mjølk at de aller fleste som ikke kan spise rømme og fløte kan spise smør. Men for de som IKKE tåler smør ( pga allergi) , så er feks klaret smør et alternativ, kalles ghee og er melkefritt. Ellers er cocosca et godt alternativ og m*e sunnere en sojamargarin.

j88 sa for siden:

har sett etter ghee, men hvor får man kjøpt det? finner det ingen steder, så syns det er greit med cocosa, det er iallfall lett å finne i butikker.

j88 sa for siden:

jeg håpa man kunne det, men ikke funnet det noen steder ihvertfall. Takk for linken, det kan jeg prøve på.

j88 sa for siden:

Noen som har noen forslag til smoothies uten melk? hva kan jeg bruke i stedet for melkeprodukter?

j88 sa for siden:

Takk for svar og link, prøve ut noen av de.

Carisma sa for siden:

Har du sjekket smoothie tråden her inne? Eller tråden om eggemelk?

j88 sa for siden:

Ja sitter med et glass eggemelk nå, den var veldig god, og mettende. Det er ihvertfall noe jeg kommer til å lage ofte.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.