Nå er forvirringen total. :confused:
Har prøvd å søke på nett, men fant så mye forskjellig.
Rødvin:
I ketolyseboka på side 114 står det at det er 0,3g karbo i 100 gram.
LINK --> Her står det
Rødvin inneholder 2,5 prosent, altså 2,5 gram per desiliter.
Jeg har ikke veid glasset jeg fikk i kveld, men tipper på ca 2 dl.
Da har jeg altså fått i meg 5 karbo etter det som står i linken over her, eller, 200 gram som etter boka sier er 0,6 karbo. (100g x 2)
Jeg skulle ønske jeg kunne fortelle deg hvor mye du fikk i deg, men det går desverre ikke uten merke og alt. Om du går på vinmonopolet sine sider, står det som regel restsukker per liter under informasjon om hver enkelt vin. Det varierer fra merke til merke.
Men hovedregel er vel at søt vin = mye sukker, halvtørr = litt sukker og tørr = minst sukker.
Det er en fin liste her over noen viner som er bedre enn andre, skal søke litt og se om jeg finner den.
Vinen du drakk i går er uansett drukket og du kan gjøre lite med det enten det er lite eller mye karber, men neste gang kan man jo være mer forberedt :)
Jada, drukket er drukket. Det er liksom ikke problemet.
Ble bare så forvirret over så store forskjeller i karber "her og der"
Husker selvsagt ikke navnet på vinen, kun at den var ungarsk, og knakende god. :D
Etiketten var liten, og burgunder bakrunnsfarge.
Jeg får høre med hun jeg fikk den servert av da hun er ferdig på jobb. Kanskje hun har flaska enda.
Hei. Det høres ut som vinen du har drukket er EGRI MERLOT, en ungarsk, søt lett vin. Den har 19,4 g sukker pr liter.
Det er faktisk den røde vinen med mest sukker på vinmonopolet her jeg bor, skal man ha det søtere må man gå for dessertvin.
Finnes masse andre god viner, med betraktelig lavere sukker innhold:)
Det finnes rødviner med restsukker helt ned i 0,5 gr. Jeg har en sånn maksgrense for meg selv på 5 gr pg liter.
Ellers, om jeg får anbefalt eller skal finne nye viner så sjekker jeg alltid restsukkemengden på polets nettsider. Den er med få unntak listet opp. En annen indikator, om du nå sitter der og får servert rødvin er å sjekke alkoholmengden. Er den over 12 så er det som regel safe, med mindre den er veldig søt på smak, da. Som den vinen du nevner som er tilsatt sukker etter gjæringsprosessen. Heldigvis gjelder det svært få rødviner.
En grei ting å huske på forresten er at kroppen alltid vil brenne alkohol før den forbrenner noe annet, så et eventuelt vekttap vil forsinkes mens dette skjer. Men det er'e verdt spør du meg :D
Så et spørsmål til (kom ikke inn her i gårkveld/natt??)
Surra litt inne på "polet" i går kveld.
Sjekket en rødvin jeg har stående (ikke rett årstall da)
Denne her Marqués de Cáceres Vendimia Seleccionada 2005 så står det Sukker: 1,99 g/l
Kan en da si at det er det samme som 1,99g karbo pr. liter?
Er nok litt mer, antagelig. Det der har jeg aldri fått helt klart for meg, om det er kh i selve vinen også, av druene, eller om det går i restsukkeret.
Men jeg mener ganske bestemt at rødvin med 2,0 g restsukker (som er ganske så gjennomsnittlig for rødvin) så er det 6 gr kh på en 0,7 flaske, og da må vel noe av det komme fra druene, tenker jeg. Druer har ca 17 gr kh pr 100 gr, jeg vet ikke hvor mye druer det går i til en flaske vin, men i forhold til væske, så er det nok ikke så mye. Rødvin synes jeg uansett er det beste alternativet når det gjelder alkohol.
Nå teller ikke jeg karbhydrater, da. Men da jeg gjorde det så regne jeg med 6 gr kh for en flaske vin, for å være på den sikre siden.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.