< Tilbake til oversikten

Mellommat til sultne og slitne barn?

Sophie sa for siden:

Tidsrommet mellom bhg henting og middag, kan til tider være litt utfordrende. Vi er alle slitne, sultne og lettere irritable. Barna henger rundt bena og vil ha mat NÅ, samtidig som de kan æsje seg over den ekle fisken med døde øyne som ligger klar for steking, og barna vil i allefall IKKE ha det.

Jeg må ha noe som jeg kan gi som mellommat. Noe de kan få umiddelbart når de kommer hjem. Noe som stabiliserer blodsukkeret og gir litt energi, samtidig som ikke gjør de for mette til middagen er ferdig om en 30min-1.5 time.

Barna spiser brødmat og frukt kl 15 i bhg. De blir stortsett hentet kl 16.30 og vi spiser normalt middag 1730 +/-

Har dere gode og raske tips?

Viclin sa for siden:

Ostechips med pålegg?

Sophie sa for siden:

Godt forslag. Selv blir jeg litt kvalm av ostechips, men nå har jeg bare prøvd med skiver av vanlig gulost. Det smaker litt for fettete og salt for meg og jeg blir kvalm.

Ungene mine er veldig glad i den tomat taffelosten, kanskje jeg kan prøve å lage ostechips av den?

De liker agurk, gulrot, paprika, ost o.l. Kanskje jeg skulle sette frem litt gr.saker og osteskiver + masse vann? Er bare redd de vil "proppe" i seg å bli mett, men jeg kan kanskje sette frem en litt begrenset mengde? Minstemann kan faktisk dytte i seg en hel agurk, men da er magen full (2.5år gammel).

Flere forslag?

SusieBlues sa for siden:

Hos oss har vi alltid valnøtter, mandler og hasselnøtter stående på stuebordet.
Noen ganger kan man jo også kjøpe salte peanøtter og andre salta nøtter, men bør vel ikke få i oss (eller barna) så mye salt.
Hvis det er snakk om timer til neste måltid, og de er virkelig sultne, så ville jeg anbefalt et knekkebrød med plenty av smør og ost/kjøtt på, evt leverpostei.

Eller hva med et kokt egg? Kan ha ferdigkokte egg i kjøleskapet.
Vi har også ofte tacorester i kjøleskapet, krydret kjøtt blandet med ost, saus og grønnsaker. De kan ta et par spiseskjeer av det. Og det er jo digg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.