< Tilbake til oversikten

Kan jeg lage blomkålmos slik?

Sophie sa for siden:

2 hoder blomkål kuttes i grove biter.
Fylles opp med vann så bukettene dekkes såvidt, ha i litt salt
Kokes i 10-15 min
Bruke stavmikser til det blir jevn masse
Ha i litt smør og salt/hvitt pepper

Blir det for mye vann, bør vannet helles ut før jeg moser?

Noe annet jeg bør gjøre? Har ikke så lyst på ost, fløte eller hvitløk i, med mindre det er ett "must" i denne retten.

Photobscura sa for siden:

Jeg renner alltid av vannet i et dørslag før jeg lager mosen. Ellers blir den for vassen.
I tillegg pleier jeg å blande i noen buketter brokkolig, det blir godt!
Jeg tåler ikke meieriprodukter lenger, men jeg pleide å ha i en klatt rømme, smør, hvitløk, salt og pepper. Nam nam!

Yonah sa for siden:

Det der er oppskrift på blomkålsuppe.

Jeg heller av alt av vann og får fortsatt nesten ikke fast nok mos. Men jeg har jo i en del smør da.. Og philadelfiaost.

Sophie sa for siden:

Takk :)

Ungene har angst for grønt som er blandet inn i annen mat, så må lage blomkålmosen ren og servere broccoli ved siden av (for det spiser de :confused:, rare barn :p)

Er 10-15 min koketid ok?

Carisma sa for siden:

Til mos kan du koke den skikkelig mør, så 15-20 min kanskje.

Jeg syns forøvrig parmesan i blomkålmosen er veldig godt, det er liksom ikke ost sånn som vanlig hvitost og cheddar :D

Photobscura sa for siden:

Jeg tar aldri tiden på hvor lenge jeg koker, men stikker i en gaffel etter en stund for å kjenne om den er mørkokt.

Kitt sa for siden:

Jeg bare putter så mye jeg trenger i en form m/lokk og setter det i mikroen 3-5min avhenging av mengden.
Tilsetter litt smør og de gangene jeg vil ha litt mer smak putter jeg oppi et par biter fetaost i chili!:sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.