Her i huset er vi glad i svinesteik med min himmelske saus :D
Svinesteika er jo sånn vanlig snurret skinkesteik, og den antar jeg ikke inneholder så mye karber...
Sausen er:
Sjyen fra stekinga av steika.
Så litt smør.
Så en god dæsj rømme
Og minst en boks matfløte, enda mer dersom jeg skal ha myyye.
Og så div krydder.
Har jeg så blir det brunost, og ripsgele også, men det er skjelden jeg har slikt i hus.
Men dette er vel lav-karbo mat??
Ketolysegodkjent??
Jeg bruker maisenna-jevner da, for å få sausen tykk som vi liker den....DET er vel ikke bra.
HVa annet kan jeg bruke for å tykne sausen?
Som tilbehør har vi jo potet-gulerot-kålrabi-brokkoli-blomkål.
Men dersom kjøtt og saus er ok, så kan vi jo bare kutte ut potet og gulerot, og så er det bare å hive innpå??
Vi pleier kjøpe så stor steik at vi har nok til "himmelsk lapskaus" dagen etter.
Siden jeg nettopp med tanke på dette laget myyye saus i går. så skjærer jeg opp steika i biter, og hiver restene av grønsakene oppi og varmer det opp.... Nyyyyyyd:)elig.
Ikke maizenna, men ellers lavkarbo og utrolig godt!
Du kan jevne med johanneskjernemel( eller nestargel på apoteket som er det samme), eller kutte jevningen. Jeg slår litt vann,eddik eller vin i stekepanna etter steking og reduserer dette og slår i rømme eller fløte og har i krdder etter smak. Veldig enkel saus. Og godt på alt. Noen tttebær og du får viltgr*te.
Du får på helsekost eller på apotek. apoteket må kanskje bestille nestargel, men det tar ikke mere enn en dag eller to. apoteket er billigst. Nestargel brukes ofte som fortkningsmiddel i mat til personer med dsfagi eller bab*er med gulpeproblem.
Vi er mange her som ikke klarer den glatte, "slimete" konsistensen sausen får med JBKM.:eek:
Jeg pleier heller å beregne god tid sånn at sausen får koke inn og bli tykk av seg selv!
Hehehe, jo det stemmer det, himmelsk lapskaus er sånn der desser greier...hehehe.....
Jeg har bare altid kalt lapskausen dagen etter steik for himmelsk, da sausen er sååååååååååååååååååååååååååååå go......ja rent himmelsk.......:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.