bjorn sa for siden:
Skal snart på en ukes jakttur inn på finnmarksvidda. Har da ikke tilgang til kjøl/frys og andre fasiliteter. Kun lavvoovn og propanbrenner. Noen tips til hva jeg kan ha med og hvordan lagre / tilbrede mat i denne uken ?
bjorn sa for siden:
Skal snart på en ukes jakttur inn på finnmarksvidda. Har da ikke tilgang til kjøl/frys og andre fasiliteter. Kun lavvoovn og propanbrenner. Noen tips til hva jeg kan ha med og hvordan lagre / tilbrede mat i denne uken ?
Yonah sa for siden:
Skinke på boks
Smør
spekemat
Div. grønnsaker.
nå er det vel ikke sånn kjempevarmt der på dagtid og natta? Vi legger alltid maten i et mjølkespann eller bøtte med lokk og stein i bunn i bekken/elva/åa/sjøen om vi har tilgang til det, da holder maten seg kjølig og man kan ha med rømme, majones o.l. dette har fungert på mang en tur på sommeren. På høsten fungerer det fint med å legge ut maten( gjerne høt på veggen eller i en tett boks som mjølkespann, bøtte el.l.) og i skggen og da går det ganske bra. Det fungerer i allefall her i tr*sil på denne tiden. Men å ta med fløte er nok ikke så lurt, med mindre du skal bruke den med en gang;) Rømme eller creme fraiche tåler litt mere og tilsetter litt mere smak på maten.
nå vet jeg ikke hvor langt fra vei og vassfar du skal, men om du klarer å ta med en bøtte med lokk, så kan du ha med en god del ferskmat.
Og tåler du lavkarbobrød, så er det lettvint;)
Homer Simpson sa for siden:
Egg og bacon :D
Yonah sa for siden:
Ja, egg i massevis!
Kjenner jeg blir litt misunnelig på en slik tur, ikke at jeg jakter eller fisker( dvs elsker å fiske, men jeg er ikke glad i fisk og tåler ikke innlandsfisk), men bare å rømme litt fra hverdagen, ei uke i telt, uten unger sammen med gubben hadde vært herlig!
Gerd sa for siden:
Spekekjøtt, spekepølser, smør og fiberrik.
Gracella sa for siden:
Jædersylte og majones på tube.
Hvis du har tilgang på RSP er jo det kjempeflott. Synes å huske at de var fulle av fett??
Uansett er boksemat ala jædersylte/rsp greit.
Tubeost.
... og de andre tingene som er nevnt ovenfor :)
luringen sa for siden:
fyll sekken med kokte egg::D. med skall. De holder seg lenge vettu...men gå litt forsiktig!:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.