< Tilbake til oversikten

Flytende Stevia og tea tree olje

Polly sa for siden:

For nokre år sia kjøpte eg Stevia i helsekostbutikken, men no har eg forstått at dei ikkje lenger har lov å selge dette der... Kor kjøper dere flytende Stevia? Det samme har eg opplevd med Tea tree olje, før kjøpte eg det på helsekost, no er det ikkje lov der. Vart sendt til apoteket, men der fortalte dei meg at veldig få apotek "tør" å selge denne oljen for dei vil ikkje ta ansvar om noko skjedde (som dama bak skranken sa). Morsomt. Så ho sa eg måtte få ein lege til å skrive ut ein resept på Tea tree olje, for då kunne han/ho "ta ansvaret". Merkelege greier. Så, nokon som har nokre tips om kor ein evt kan få kjøpt dette på nettet til ein ok pris? :confused:

Viclin sa for siden:

Husker det var mye snakk om Tea Tree olje før, men hva brukes det til? Siden det var så "skummelt"?

Xandra sa for siden:

Stevia har jeg kjøpt fra [url]www.friendlyshop.nu[/url]

Jeg har hørt atl Tea tree olje ble forbudt fordi en eller annen smarting drakk det og holdt på å stryke med. Så om det stemmer handler det vel om den gode gamle moviljen til naturlige produkter da:rolleyes:

Polly sa for siden:

Jepp, det kan vel stemme ang den smartingen. Skal altså ikkje meir til. Slutter man å selge salmiakk på butikken av den grunn? Niks.

Men, tea tree olje er altså ein eterisk olje som har antibakteriell virkning. Ingen som veit korleis man får kjøpt ein slik olje?

Carisma sa for siden:

Trodde body shop har endel tea trea produkter? Men det er kanskje bare tilsatt, ikke ren olje. Selv tåler jeg ikke lukta, får rennende øyer og pustevansker, så det er noen år siden jeg kjøpte det for å si det sånn... :rolleyes:

Xandra sa for siden:

Fant her:
www.myrra.no/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=telemark&gid=69

Tror du kan få tak i på enkelte helsekoster om du spør, da de har de bak disken. Ellers er det lurt å hamstre litt sånne produkter neste gang du er i utlandet ;)

luringen sa for siden:

jeg fant til slutt på apotek..og de selger det i sverige. men det var mye frem og tilbake, trodde det var lov igjen nå jeg.

Polly sa for siden:

Søren og! Eg som nettopp var på sommerferie i sverige, men tenkte ikkje på å hamstre der! Neste gong, neste gong.....
Ellers, takk for tips! Då får eg ta ein kikk på nettet og bestille stevia og tea tree olje der. ;)

Gracella sa for siden:

Jeg har ikke hørt om at noen har drukket tea tree ojle. Derimot har jeg hørt at denne oljen inneholder ganske mange stoffer som kan gi til dels alvorlige allergireaksjoner.
At noe er naturlig, betyr ikke automatisk at det er hverken sunt eller godt for oss og det kan til og med gjøre skade hvis man bruker det ukritisk.
Skal se om jeg finner noen lenker...

Gracella sa for siden:

Ja, ja, fant noe på Wikipedia:
en.wikipedia.org/wiki/Tea_tree_oil

Utdrag:
According to the American Cancer Society: "Tea tree oil is toxic when swallowed. It has been reported to cause drowsiness, confusion, hallucinations, coma, unsteadiness, weakness, vomiting, diarrhea, stomach upset, blood cell abnormalities, and severe rashes. It should be kept away from pets and children."
A small number of people experience allergic contact dermatitis as a reaction to dermal contact with tea tree oil. In an Italian study of 725 consecutive patients, patients were patch tested with undiluted, 1% and 0.1% tea tree oil. For undiluted tea tree oil, nearly 6% of the patients observed positive reactions of skin irritation. Only 1 of 725 patients observed a positive reaction of skin irritation with the 1% dilution. None of the 725 patients observed adverse reactions with the 0.1% dilution. Allergic reactions may be due to the various oxidation products that are formed by exposure of the oil to light and/or air.
External application of tea tree oil undiluted and/or at inappropriate high doses has been associated with toxicity, including death, in cats and other animals due to ingestion during grooming.

Tea tree oil may cause hearing loss when used in the ears.]:eek:

Litt mer her::
www.ediesbookstore.com/Articles/tree/Tea-Tree-Oil.php

Det som er allergifremkallende, er vel en terpentinkomponent i TTO'en.

Men ellers er det en fantastisk olje som (utblandet) kan brukes mot en masse plager... ;).

Polly sa for siden:

Takk for mykje god info. Eg har starta på ein Candida-diett (Linda Allen si e-bok), som innbefatter null sukker, gjær, meieriprodukter osv. Skal ikkje gå så mykje inn på det her. Har hatt candida-plager i over 15 år (i underlivet), og reseptbelagte kremer, tabl, medisin frå lege har ikkje hjelpt. Denne tea tree-oljen skal ein altså, i tillegg til dietten, bruke som lindring/"behandling" lokalt. Då selvfølgelig utblandet (med jojoba-olje). Merker eg er litt skeptisk, men er samtidig også rimelig lei, oppgitt og kanskje til og med desperat. Er det noen som har erfaringer med dette? (bruk av tea tree olje utvortes underlivet?)

Sorry, merker det er rart å skrive alt dette. Har plaget meg i alle år, men har aldri blitt uttalt før no fra min side, og i allefall ikkje skrivet ned! Er veldig takknemlig for respons.

Vel.... Puh. Da var det gjort! :o

Ha en fin dag!

Gracella sa for siden:

Hmm, dessverre har jeg ikke noen erfaringer med candida. Står det i denne e-boken godt beskrevet hvordan man skal bruke TTO og hvorfor?
Jeg vet ikke helt, men jeg ville lest meg godt opp på TTO før jeg ville brukt den i underlivet. Siden den nå egentlig skal utskrives av lege, har du snakket med en lege om dette?
Håper at det er noen her inne som vet noe.
Kanskje du burde forandre på overskriften din slik at candida kommer med?
Hvis ikke du kan gjøre det selv, så be en av moderatorene om hjelp.

Rangelet sa for siden:

Jeg har brukt Stevia et par ganger, men fQler at blodsukkeret synker for mye. Det fQles slik da, kan bli svimmel og faa angst helt uten videre. Aner ikke hvorfor, men holder meg unna Stevia naa. Ikke sikkert det er noe farlig. Det er verdt A prQve uansett. (beklager, har engelsk tastatur) :p

Gracella sa for siden:

Helt utenom tråden og en komentar til Rangelet: Jeg har også engelsk tastatur, men har valgt norsk tastatur i Taskbar menu -linjen... Jeg vet jo hvor Æ, Ø og Å er, så det går greit. I tillegg er parantesene flyttet et hakk til venstre. Og det er stort sett det jeg trenger for å skrive enkle innlegg, he, he.

Rangelet sa for siden:

Der nå har jeg norsk tastatur ;) måtte restarte browseren .. testing æøå :cool:

Har hørt om folk som dyrker stevia planter, aner ikke om det er lovlig da. Også hørt at Stevia blir brukt mye i Japan med lite eller ingen problemer :)

Gracella sa for siden:

Det er lov å dyrke og kjøpe steviaplanter i Norge. Hvis du søker litt her inne, så vil du se at flere kjøpte steviaplanter på bl.a Plantasjen-gartnerier.
Det er ikke lov å selve stevia til næringsformål (ellerhva det nå heter) i Norge, altså kan man ikke si at det kan tilsettes mat...ja, ja. :rolleyes:

Rangelet sa for siden:

Ahh knocks head :gator: da blir spørsmålet om man skal følge den av og til så firkantete loven slavisk, eller bruke sin egen sunne fornuft. Tviler på at det er farlig å spise stevia, men man skal kjenne etter hvordan kroppen reagerer. :rolleyes:

Må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til søtningsstoffer generelt. Om det er noen som vet om noe søtning, som ikke tuller med kroppen så please tell me :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.