hei
Jeg er helt ny på denne kuren, og lurer på om dere sombruker denne kuren kunne være så snille å legge inn hvor mye dere her gått ned på denne kuren, og hvor lang tid dere har brukt?
Hadde blitt kjempeglad om dere kunne legge inn sånn ca hva dere spiser i løpet av en dag. Er så usikker på hvor mye/lite jeg skal spise. Har kjøpt boka og lest i den, men føler meg ikke så innmari klok likevel. Er jo uvant å spise masse fett...
Fint om dere her inne kunne dele litt erfaringer:o
Har gått ned ca 30 kg. Disse har eg i hovedsak gått ned fra mai til jul i fjor, stått stille store deler av 2009 og hadde pause noen mnd i sommer, da gikk eg opp.
Det jeg spiser ligger i matbloggen min så der kan du ta turen innom hvis du vil :)
Men hva folk går ned og hvor for avhenger av omtrent 1000 ting så ikke sammenlign deg selv med andre :)
I starten bør alle veie maten for å ha en peil på hvor mange karber det er i så og så m*e av en matvare, for ellers har du jo ikke peiling på om du gjennomfører kuren slik den skal.
Men etterhvert er det flere av oss som slutter med veiingen... Jeg veier nå bare bringbær og fløte/rømme.
Jeg har gått ned 15 kg siden jul. (tok sommerferie)
Veide det meste i begynnelsen, men tar det meste på skjønn nå ,- passer på at jeg er i ketose.
Synes dette er en fin diett, i og med at man kan lage masse nydelig mat og er mett:) glemmer maten til tider, får opplevelsen "oj, jeg er visst sulten".
Lykke til:klem:
Jeg har gått på ketolyse i kunn tre måneder, og har gått ned 15 kilo allerede :D
Fra 107 til 92 kg .
Jeg glemmer også noen ganger å spise mat, tenker ikke på mat slik jeg gjorde før.
God å mett hele tiden :)
Vet dere-jeg føler meg fullstendig lost.
Imse:du måler fløteog rømme.Hvormye skal vi ha av det?
Er det sånn at jeg må vite hva alle grønnsaker og salater inneholder av karbo, også må huske hva jeg har spist i løpet av dagen.
Uff, blir helt matt jeg. Må jeg pugge matvaretabeller? skal karboene spres utover dagen eller ?
Skjønner ikke bæret jeg altså. Må jeg lage det jeg skal spise i egne gryter sånn at jeg får veid alt på forhånd? er jo ikke så lett å beregne om flere forsyner seg av samme formen?
Jeg følger ikke ketolse;) Jeg følger Skaldeman og spise så me fløte jeg vil egentlig, men holder igjen, 2dl fløte hver dag er ikke aktuelt, det stopper min vektnedgang. Jeg aner ikke om dere har noen regler å forholde seg til, det står evt i den boka til Torkil som man bør kunne nesten utenatt;)
Men du lærer deg hva de forskjellige grønnsakene mm inneholder, og ja, jeg har pugget matvaretabeller, regnet ut og skrevet opp.
Fløte og rømmer veier jeg fordi det er så lett å ta mere enn man tror. Og det er en del karber og de kommer i fra mjølkesukker.
Jeg begynte i slutten av mai, og har til nå gått ned 12,5 kg.
I begynnelsen veide jeg alt, noterte det på ei blokk, og satt meg ned etter måltidet og regnet ut hvordan jeg lå an med karbo, protein og fett. Av og til brukte jeg næringsmiddeltabellen, og av og til la jeg det inn på en nettside som regner det ut for meg. Egentlig var det ikke så mye arbeid, det tok bare et par minutter etter hvert måltid.
Etter hvert husker jeg karbo-innholdet i de matvarene jeg bruker oftest, og jeg har begynt å gjøre "overslag". Teller i hodet mitt... "ca 2, ca 3, ca 1"... når jeg lager maten. Jeg vet at frokosten jeg spiser hver dag inneholder 3 karber. Deretter beregner jeg 6 karber til lunsj og 6 til middag. Dersom jeg skal bruke en matvare jeg ikke bruker ofte, veier jeg den og sjekker hvor mye det utgjør... så lærer jeg den også etterhvert.
Siden jeg har holdt på en stund, er jeg ikke redd for å la karbo-nivået komme opp i 20 pr. dag, så lenge det gjelder skikkelig mat. Derfor... hvis jeg får lyst på et ekstra salatblad, gidder jeg ikke å veie det først. :)
Men øyemålet kan fort "tøye" seg litt ettersom tiden går. Derfor kontrollveier jeg en gang i blant. Særlig slike ting jeg spiser ofte og tror jeg har kontroll på.
Det største usikkerhetsmomentet for meg er å beregne hvor mye jeg spiser til middag. Fordi jeg lager middag til flere enn meg selv, og selv om jeg vet sånn ca hvor mye karber det er i hele retten... så vet jeg ikke alltid hvor mye jeg orker selv av den! Jeg spiser til jeg blir mett, og slutter der. Ofte er det en mindre posjon enn jeg hadde regnet ut... og da prøver jeg å gjøre et overslag på hvor mange karber jeg på en måte har "til gode" i tilfelle jeg blir sulten seinere på kvelden. Dette blir ikke helt nøyaktig, men jeg velger å gjøre det sånn... for at jeg skal føle at det er gjennomførbart i praksis. Det er jo starten på en ny livsstil. :)
Dette var litt overveldende i starten, men etterhvert synes jeg det nærmest går av seg selv. Ikke få panikk. Masse lykke til! :)
Hei. Jeg gikk ned 14 kg fra Januar til Mai. Da tok jeg sommerferie fra ketose, men holdt meg til lavkarbo kosthold. Litt bakt potet, litt ris og pasta hvis jeg følte for det, og en is i ny og ne. Har gått ned ytterligere 2 kg siden det.
Typisk mat for meg er Lollypops ketolyse brød. (Hadde ikke overlevs uten) Cottage Cheese, Yoplait 0% youghurt, omelett, "vanlig" middagsmat minus poteter, pasta og ris. Kveldskos er peanøtter og 70% kokesjokolade (i små mengder!)
Jeg gikk ned 15 kilo totalt i vektnedgangsperioden min på 8 måneder. Har stått stille i over ett år, men det kom av slurving i helgene (tåler ekstremt lite karbohydrater). Nå i sommer gikk jeg ned 5 kilo, og jeg håper på at resten (10 kilo til) forsvinner til jul. Da vil totalen være 30 kilo. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.