Jannicke sa for siden:
Når det står i oppskrifter " 1 dl fløte"...........hva slags fløte snakker vi om da?
Jannicke sa for siden:
Når det står i oppskrifter " 1 dl fløte"...........hva slags fløte snakker vi om da?
Anom sa for siden:
Jeg vet ikke ang. oppskriften.
Men jeg bruker uansett kun kremfløte. Minst karbo. ;)
Anitra sa for siden:
Jeg for min del bruker kun kremfløte ;)
Viclin sa for siden:
Tror nok oppskriftene her inne er beregnet med kremfløte.
Jannicke sa for siden:
Ok, takk jenter.
Jeg som er vant til å skygge unna kremfløte......husker nesten ikke hvordan boksen ser ut engnag......hehehe....
Gerd sa for siden:
Bruk kremfløte så lenge du er på ketolysekuren :)
scartz sa for siden:
Hva er egentlig forskjellen på matfløte og kremfløte?
Kun at matfløten ikke kan piskes?
Photobscura sa for siden:
Kremfløte er best uansett, den er langt mindre behandlet (matfløte er ultrapasteurisert og varer tre måneder i kjøleskapet :rolleyes:! Skummelt :p).
Og så har kremfløte mest fett :D
Anom sa for siden:
...og minst karbo ;)
Ja, det er sant! Men at den ikke er ultrapasteurisert er et stoooooort poeng!
Anom sa for siden:
Du har nok rett, jeg er ikke så inni alt dette. Ser mest på karbo og fett. :)
Det er en ganske heftig oppvarming av melka som skal drepe bakteriene. Noe av det skjer under trykk.
Jeg er generelt meget skeptisk til meieriprodukter som varer i tre måneder! Hehe.
Du behøver ikke å vite om alt dette her, altså. Det er bare jeg som er nerd :o
scartz sa for siden:
ok :)
Sånn litt off topic, siden folk hadde så peiling :p :
Fløte og rømme, det kan spises etter utgått dato? Ble fortalt idag at det ikke er noe farlig med klumpete fløte.
Anom sa for siden:
Ja, sånn ja. Tenkte ikke helt rette vegen jeg nå (trøtt)
Glemmer aldri da jeg var i syden på 80-tallet. Måtte ha melk. Fant en som var holdbar til langt utpå østen.
Det holdt med å åpne den. Fytti, det lukta parfyme. :wacko:
Anom sa for siden:
Tipper du kjenner det på lukta om den er dårlig.
Sjøl hadde jeg nok ikke brukt den med klumper. kresen
Viclin sa for siden:
Jeg bruker det selv om det er gått ut på dato. Fløte lukter gjerne fint en uke etterpå. Men kjøleskapet ditt har nok mye å si. Med vårt gamle måtte jeg kaste ting ofte før de gikk ut, fordi de var sure. Nå som vi har fått nytt spiser jeg mye etter utgått dato, fordi det er like fint.
Fløte som har klumpet seg bruker jeg kun til saus og andre varme ting da, ikke som krem f.eks.
Kitt sa for siden:
Hva i all verden fikk deg til å tro at klumpete fløte var farlig?
Det er overhodet ikke farlig med klumper i fløten og uåpnet rømme/yoghurt etc holder seg i et godt kjøleskap minst 3 måneder etter utløpsdato!
scartz sa for siden:
Farlig = ekkelt, smaker vondt :p
Kitt sa for siden:
Se, det er en helt annen sak!:D
Rister du fløtekartongen godt, forsvinner klumpene!
Men lukter det surt i tillegg, rett i søpla!:eek:
Areola sa for siden:
Jeg har kasta mye fløte de siste årene som har hatt klumper i seg.. Nå har jeg endelig skjønt at det er helt naturlig, det er bare fettet i fløten som samler seg, og lukter det ikke vondt, er det som regel helt greit :)
Jeg har bare fått for vane å riste fløtekartongen før jeg bruker den, uansett. Nå konsumerer jeg ekstremt lite fløte om dagen, men jeg har aldri opplevd klumper ;)
scartz sa for siden:
Ja men det er gudd to know! :)
Men med rømmen er det ingen tegn om den begynner å bli dårlig? (se bort i fra muggel da, men det skjer vel ikke før etter noen måneder)
Kitt sa for siden:
Jeg har brukt rømme som har gått 3 måneder over dato og den var helt fin. Hadde stått uåpnet og gjemt seg bakerst i kjøleskapet!:D
Er ikke alltid jeg husker å sette det eldste forran, liksom!:o
Er den åpnet, derimot, blir den ganske fort ekkel, syns jeg. Mugg og sånn orange muggsopp greie!:eek:
Vokste opp med en mor som opplevde krigens mangler og har det liksom i blodet å ikke kaste mat før jeg har sjekket om den faktisk er spiselig!
Er greit å ha en hund eller to også. Mat jeg egentlig vet er ok, men ikke tar sjansen på, spiser de uten å mukke!:sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.