< Tilbake til oversikten

Fiber og mange andre hjertesaker

Paris sa for siden:

Hei

Nå har jeg gått på lavkarbo i 3 uker, og håper jeg klarer å gjøre dette til en livs-stil. Men det er mange der ute som kritiserer og er svært skeptisk. Dette er litt sårende også, spesielt siden jeg syns dette har fungert veldig bra for meg.

Er nok litt sårbar nå, men håper jeg kan komme over det. Når jeg feks får et smørbrød med reker, så skraper jeg av pålegget, og legger loffen til side. Jeg tar ingen sjanser (selv om det "bare er en skive"). Mange blir TYDELIG skuffet og sier dette som de mener. I dag fikk jeg kommentaren at du trenger da fiber. Du må ikke slutte å spise poteter, det MÅ dere jo spise! Og mange andre vel-menende ord. Jeg har sluttet å argumentere, for jeg vet at de samme folka har kommentert hvor fin kroppen min har blitt (jeg er ihvertfall stolt selv;)) Har gått ned 2 størrelser i klær (hvertfall overdeler), bukser har jeg ikke prøvd enda, men merker at mine sitter nokså løst...

Mange sier - du kan jo såklart ta et eple, en banan (huff, grøsser ved tanken!), druer er jo så sunt og masse sånt.

Hvordan møter dere "verden"? Deler dere "oppdagelsen"?

Jeg har ihvertfall vært åpen overfor alle - kollegaer, familie og venner. Men har møtt mye skeptis, og det er jo selvfølgelig lov. Dette er jo veldig spesielt nyhet for mange. Men for meg fungerer det - og jeg er kjempe-takknemlig for alle dere her inne som kan være en gjeng som støtter hverandre!

Dette ble mange hjertesukk i natten:)

Paris sa for siden:

Hva med fiber, forresten? Hva sier jeg der?;)

Kitt sa for siden:

Jeg sier bare at det er det kostholdet de taler så varmt for som har gjort meg overvektig!:p

Nå har jeg i tillegg dia2, så når jeg sier at det er så mye sukker i frukt, er det ingen som protesterer.
Loff er sukker i forkledning.

Dersom du spiser det meste av karbohydratene dine i form av grønnsaker, får du i deg nok fiber!

Mange her som sliter med omgivelsenes kommentarer. Tror det beste er å lukke ørene så godt man kan og heller ta seg en tur inn hit etterpå . Når man ser hvor mange som trives og har det alldeles utmerket etter år på lavkarbo, blir andres argumenter en smule tamme, spør du meg!

Stå på for det som passer deg!:heia:

Carisma sa for siden:

Du kan si at du velger å få fiberen fra litt nyttigere kilder, som ikke innholder så mye sukker. ;)

Photobscura sa for siden:

Ja, det er lett å få folk som bare repeterer mantraet fra diverse mat- og helsekostreklamer på tv svar skyldig.
"Hva med fiber?" -Det er masse fiber i grønnsaker
"Men fett tetter igjen blodårene!" -For å tette igjen årene er du avhengig av en større mengde dårlig kolesterol (ldl). For å få en større mengde dårlig kolesterol må du spise raske karbohydrater. Jeg spiser ikke raske karbohydrater.
"Rødt kjøtt er farlig" -Om rødt kjøtt er farlig, så ville alle verdens rovdyr ligge svært dårlig an, samt at vi mennesker aldri ville ha overlevd som rase opp gjennom evolusjonen før landbruket kom
"Fett er farlig" -Om fett er farlig så er det ytterst merkelig at alle urbefolkninger som har overlevd fram til i dag har gjort det, særlig eskimoene som mer eller mindre utelukkende levde på selkjøtt og hvalspekk. Dessuten trenger man fett for å i det hele tatt kunne ta opp de viktigste vitaminene
"Hjernen må ha sukker" -Hjernen trenger 50-60 gram glukose om dagen. I tillegg til det jeg får i meg fra grønnsaker, så kan kroppen fint gjøre om resten den trenger fra proteinene i det livsfarlige røde kjøttet jeg spiser :p

And so on!

Carisma sa for siden:

Fiber er forøvrig en hjertesak for meg også, men kun i datanettet! :lol: (ja, jeg er litt nerd :p)

Krøllerellerei sa for siden:

Jeg føler med deg.
Jeg har bare sagt at jeg prøver meg litt fram, må finne noe som fungerer. Jeg vet ikke så mye om dette ennå. Jasså sier du det ja, det var interessant, osv. osv.
Jatta jatta jatta, rett og slett. Nå har ikke jeg gått ned så mye at folk kommenterer det, eller det vil si, jeg har litt løse flagrende gevanter på meg, ennå.

Homer Simpson sa for siden:

Enig :D. Fiber rules...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.