Jeg har følgt ketogen kost i nesten tre måneder nå. Har tatt av 3-4 kg. Og noen cm rundt livet. Selv om jeg ikke spiser kjøtt har det gått temmelig greit å være på ketogen kost. Men på lørdag røyk jeg på en smell og drakk både øl og spiste sjokkis...:mad:
Datt selvfølgelig ut av ketosen og har ikke vært i ketose siden..
Kanskje ikke verdens undergang..men jeg lurer på:
Er det vanlig å få et kick og spise karbohydrater ukritisk?
Er hele kuren ødelagt nå?
Er det best å bare fortsette og legge lørdagens utskeielser bak seg?
Selv om jeg slang innpå med sjokkis smakte det ikke særlig godt, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjorde det..:eek:
Nå føler jeg meg litt dvask i kroppen, sikkert bare innbildning..
Håper på gode råd, har jo ikke lyst å gi opp nå:)
Jeg har hatt ikke mindre enn TO sprekker denne uka, så du er ikke alene! Jeg tenker desverre : "jaja, nå har jeg først sprukket, så da skal jeg koooose meg også!", og langer innpå med boller og sjokolade.... Ikke så lurt kanskje.
Men når det er sagt, så har jeg kun gått opp 200 gram denne uka, og jeg synes det har vært verdt det. Det er bare å gå tilbake til normal kost igjen neste dag, det er ikke værre. Jeg føler selv at jeg kommer fort tilbake på riktig spor, og vekten går igjen nedover :) Spist er spist!
Ta det med ro!:)
Du er slettes ikke alene om å sprekke så det suser en gang i blant!
Det som er viktig er at du tenker at det er akkurat det det er, bare en sprekk!
Så er man igang igjen med ketogent kosthold og har lært noe på veien!
Du ødelegger ikke hele kuren med en sprekk hver 3. måned. Noen av oss trenger en sånn utskeielse for å holde ut en stund til!
3 måneder uten noen sprekk er kjempebra! Denne sprekken du hadde nå gir deg evt bare noen kilo vann ekstra og litt stopp i vektnedgangen.
Nå får du bare opp med nesa og gå videre på ketol*seveien. Alle veier har avstikkere og avkjørseler vet du;) Men det går an å komme innpå igjen og fortsette videre på hovedveien;)
Man føler seg gjerne ikke helt på topp etter karbomat, jeg føler meg litt bakfull og helt utslitt. Og ja, jeg er sånn at starter jeg å spise karbomat, spesielt kaker, potetgull og sukker, så klikker jeg helt og blir helt sprø og kaster meg over alt. Og får jeg ikke sukker, så blir jeg helt på gråten.
Tusen takk,folkens for mange gode svar!
Nå ble jeg ikke så motløs. Så da er det bare å fortsette å holde koken:)
Supert at dere har så mange gode tips:):D
Jeg vet jo egentlig alt dette, men det var en tråd jeg trengte å lese nå. Gikk jo så bra i 3 mnd. for meg også, og så skulle jeg ta en liten ketolysepause under Hellasferien - og da var det gjort... Er på en skikkelig sprekk nå... :(
På mange måter var det jo idiotisk med ketolysepause de to ukene, pga all den gode greske maten, men på den annen side så var det bare 2-åringen min og jeg som reiste, og vi koste oss masse med ferskpresset juice og annet "sunt" ikke-lavkarbo, men også brød med tzatziki, hjemmelagde pommes frites, kaker, is i varmen osv.
Da jeg kom hjem skulle jeg ha mensen, og når jeg da var på "høykarbo-kjøret" var det jo fysing på sjokolade og sukker over en lav sko...
Vel, nå er ferie og mensen over, og unnskyldningene dårligere enn noensinne, og jeg skal tilbake på ketolyse!!! Har såvidt startet å spise litt sunnere til lunsj i dag - salat m/laks i kantina. Må bare spise opp restemat i kjøleskapet til middag i dag, og så er det ketolyse i morgen! :)
EDIT:
Beklager, var ikke meningen med trådkupp, Maggen, men jeg ble visst litt ivrig når jeg først begynte å skrive...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.