Nå har jeg drukket mye light-brus de siste dagene...så nå spørs det om jeg må være like flink som dere:o
Jeg lurer på følgende: Hva er det egentlig som gjør at du går opp i vekt når du drikker light brus? Tror kroppen at det er sukker/karbs og blodsukkeret stiger og du legger på deg??
men for meg blir dette litt vansklig spørsmål.. jeg legger ikke på meg av 1, kansje 3 glass.. men drikker jeg det konstant legger jeg jo selvfølegelig på meg! jeg går mye fortere ned i vekt nå som jeg har begynt og drikke mindre fun light og mere vann. :)
Jeg aner ikke, jeg drikker det sjeldnere enn en gang i uka.
Om man legger på seg av å drikke eller spise kunstig søtning så tror jeg det er fordi kroppen ikke lar seg lure og gjenkjenner noe søtt og setter på bremsen selv om det er et sukkeralkohol.
For min del er det veldig mye at pepsi max binder vann i kroppen også. Spør meg ikke hvorfor, men det er nok noen av de uhumske ingrediensene.... :rolleyes:
Jeg tror at jeg skal beholde Pepsi Maxen en stund til, heller trappe ned på mengden. Klarer ikke drikke bare vann en hel dag. Drikker ikke kaffe/te (aldri gjort) så derfor har det bli endel Pepsi Max. Fra 0,5 til 1 liter om dagen i perioder. Nå kan det hende at jeg er under 0,5 liter.
Har alikevel gått ned 2,5 kilo på under 3 uker.
Drikker bare litt brus om lørdagene. Det er ikke bra for verken kroppen (kunstig søtning) eller tennene (SYRESKADER, VELDIG VIKTIG) å drikke det daglig, eller mye av det.
Leste om en fyr som hadde gått over fra å drikke melk fordi det var såååå skadelig for kroppen, til å drikke 2 liter appelsinjus om dagen. Det var såååå mye bedre fordi det var vitaminer og mineraler i det:confused:
Kan jo ha noe i vannet da, lime, sitron, eple osv. Personlig liker jeg ikke sånne ting i vannet. Jeg syns rent, kaldt vann er noe med det beste som finns :D
Jeg kan dessverre heller ikke svare på spm ditt. Men min erfaring er at jeg har gått jevnt og trutt ned i vekt, til tross for at jeg drikker en skvett og to med pepsi max både titt og ofte. Jeg har i tillegg spist både sukkerfri sjokolade, mengder av fløte søtet med natreen etc... uten at det ser ut til å ha lagt noen stopper for min vektnedgang.
Her må man nok (som med så mye annet) bare gjøre seg sin egen erfaring. Må si at jeg er glad for å kunne kose meg med min "liksom-sukker". Det har gjort det lettere for meg å holde meg på den "smale sti".
ps. Jeg tror på ingen måte at det er sunt for meg :rolleyes:
Jeg har lest i boken "Slank med Ketolysekuren av Torkil P. Andersen" at man kan drikke så mye pepsi max man vil. Det har ingenting å si for ketolysekuren og ødelgger ingenting. Så det ble jeg veldig glad for da :)
Kan, ja . Men for mange er søtstoffer vektbrems. ( Det står det forresten om i boka også)
Det er veldig individuelt fra person til person.
Og søtstoff kan for mange, inkl. meg selv, trigge søtbehovet.
Jeg drikker mye pepsi max for tiden. Det er min lille kos om hverdagen. Drikker så mye som jeg har lyst på. Men har en plan om å kutte veldig ned på den også etter hvert. Men kan ikke kutte ut alt på engang. Da faller jeg nok fort tilbake til gamle synder. Hurtigheten på vektnedgangen er ikke så viktig for min del. Det viktigste er at jeg faktisk går ned!
Så fint å høre at flere har erfaring med at man går ned i vekt selv om man drikker lightbrus. Den inneholder jo ingen karbo. og det er vel det viktigste??
Det kommer an på om man ønsker å putte en masse kjemiske stoffer i kroppen som man ikke vet langtidsvirkningene av... Mange av de vet man jo faktisk allerede at er skadelig i større mengder.
Forøvrig så klarer ikke alltid kroppen å skille søtningsstoff fra ekte sukker, slik at man får en blodsukkerstigning. Og blodsukkerstinging fører som kjent til økt insulinutskillelse, og igjen fettlagring.
De mengdene skal visstnok være så store at et menneske ikke har sjanse til å klare å få det i seg. Når det er sagt skjønner vel de fleste at det ikke er helt heldig å hive innpå med verken ekte eller kunstig søtning, men noen laster har vi vel alle. Jeg er ihvertfall ikke redd for at jeg skal bli syk av å drikke light-brus.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.