< Tilbake til oversikten

Nannahs bringebær-smuldrepai

Nannah sa for siden:

200 g bringebær
1dl sukrin
....................
70g mandelmel
50 gvalnøtter(hakkede)
75g smør
1/2 dl sukrin
1 toppet ts bakepulver

Smør en liten ildfast form godt og ha i bær og sukrin.
Smuldre alt det andre i bolle til en slags småklumpete deig.
Strø den over bærene.
Stekes på 175g varmluft i 15-20 min.
Serveres lunken med krem:)

Orkide sa for siden:

Denne hørtes god ut.:)
Mandelmel er det malte mandler eller mel kjøpt i helsekost?

Nannah sa for siden:

jeg kjøper ferdig, men du kan male selv. blir mer grovmalt da, men i denne gjør ikke det noe.

Kaysa sa for siden:

jeg finner ikke mandelmel i noen butikker...;/

trillian78 sa for siden:

De har mandelmel på den innvandrerbutikken som ligger i storgata i Oslo. Bare noen meter forbi Brugata trikkestasjon. 110 kr for en kg.

Nannah sa for siden:

Dæven! da skal jeg kjøpe der neste gang altså!! helsekosten tar 85 for 500g:eek:

trillian78 sa for siden:

Den på innvandrersjappa er bare malte mandler. Jeg lurer på om den på helsekosten er en variant hvor de har fjernet en del av fettet for å gjøre det mer "melete". Mulig jeg tar feil?

Nannah sa for siden:

Du har helt rett...æsj..malte mandler fixer jeg sjøl:(
Har du noen erfaring m kikertmel?

Anitra sa for siden:

Jeg elsker smuldrepai, så denne skla jeg teste ut ;)

Orkide sa for siden:

Laget denne til syklubb i dag, men jeg bruket plommer isteden for bringebær. Det var kjempe godt. Brukte litt midre sukrin ca. halv megde på plommene, men etter oppskriften i deigen

Damene syntes det var godt:D

Fishi2009 sa for siden:

Jeg har nettopp laget denne, og synes den smaker fantastisk! :D

MEN: Konsistensen er ikke så bra, synes jeg... Altfor "vassent", og toppen er ikke "hard" som den bør være på en skikkelig smuldrepai...

Hva gjør jeg galt?

Hm... Den smakte jo nydelig da, tross alt :p

Kisha sa for siden:

Iherb.com er fantastisk side med billig mandelmel, sukrin og mye mer. Mandelmel heter almond flour og sukrin er Erythritol. pass på å handle under 200 nkr så dere slipper tollavgift. Billigste måte å sende på er 4 dollar. Men da må det ikke overstige hvis mange kg. Jeg handler også stevia derfra. De har en type med sukrin og en med noe jeg ikke husker. Også har de ren stevia og flytende. For de som er opptatt av helse og kost er dette en helt fantastisk side. Det finnes programmer til pc som gjør at en kan oversette sider til norsk.

xtra sa for siden:

Laget denne nå i ettermiddag, og det smakte veldig godt! Riktignok glemte jeg bakepulveret, men det ser ikke ut til å ha hatt noen negativ effekt på smaken :) Og paismulderet var sprøtt og godt.

min_kamp sa for siden:

Nannha for ei herlig oppskrift. Laget med rips, bringebær og blåbær.
Dette blir en favoritt.

Lullapie sa for siden:

Tusen takk for at du delte oppskriften!

Jeg var ikke like heldig med paien (den ble aldri crispy og det dryppet ut litt bringebærsaft- muligens for våte bær og mangel på varmluftsfunksjon i ovnen?) MEN den smakte utrolig godt!
Jeg doblet oppskriften, lagde den litt større og tok den med til min familie og den ble kjapt spist opp. Jeg skal absolutt lage den igjen - og kanskje eksperimentere litt med andre bær og nøtter i tillegg. :)

Så, enda et tusen takk til deg. :blomster:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.