< Tilbake til oversikten

Vil begynne på ketolyse, vil gjerne ha tips på frokost og lunsj

klompenmio sa for siden:

Hei hei alle sammen

Jeg er helt ny på forumet,- dette er faktisk min første post.

Jeg har hele mitt liv slitt med vekten og i perioder vært kraftig overvektig.

De siste to årene har jeg vært stabil på ca 83-85 kg. Jeg er kvinne, 32 pår gammel og 170 høy.
I sommer har jeg klart å legge på meg noen kg for mye, men jeg har klart å få av de fleste ved å nesten sulte meg...Er nå nede i 86
Jeg har lyst til å veie 70 kg, og har egentlig bestemt meg for å prøve ketolysekuren. Lavcarbo er det eneste jeg ikke har prøvd, og jeg håper og tror dette kan være positivt for meg.

Det eneste jeg lurer på er om dere som er her inne kunne være så snille å:

¤legge inn frokostforslag, utenom omelett og egg i andre former. Vil selvfølgelig spise egg, men greit med andre alternativer

¤legge inn lunsjforslag som er greie å ta med seg hjemmefra

På forhånd tusen takk. Dette virker som et flott forum!

Kitt sa for siden:

Velkommen!:)
Helt øverst på siden, på den blåsvarte linjen står det Oppskrifter!
Går du inn der, ser du at det er delt inn i de forskjellige måltidene.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

men det jeg sente nå var LCHF. altså en mere lifstil av ketose-kuren. begge deler er lavkarbo, kuter karbo, tyr til med mere fett.

men LCHF er en lifstil der du bestemmer karbointaket litt etter kroppen, og hvordan den takler de forskelige mengdene.

og husk! når du skal spise karbohydrater, så er grønsaker den beste kilden, ikke sløs de bort på sjokolade , fløteis, og lignende.

du trenger vitaminene i grønnsakene for den optimale fettforbrenningen.

GOOD LUCK! :lol:

arnakristin sa for siden:

Hei,
På ketolyse så behøver du ikke å tenke tradisjonelt frokost/lunsj/middag, de kan alle tre bestå av tradisjonell middagsmat.
…men det kan være lurt å lage en liste over ulike retter man liker slik at man sikrer variasjon i kosten.
Her er et lite knippe tråder du kan kikke på i tillegg til alt som ligger i oppskriftsforumet:
Hva har du spist til frokost i dag?, forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=761540#post761540
Lunsj, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2495
Vegetarisk lunsj, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5107
Hva skal du ha til middag i dag-tråden?, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2492

I fjor var det en som samlet mange av oppskriftene her på forumet i et lite hefte og det finner du her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503

Håper det ga deg litt inspirasjon…

klompenmio sa for siden:

Så snille dere er!!
Tusen takk:o

pici sa for siden:

Hei!!

Vil få anbefale ketolysekuren, den virker:), og det aller beste er at en slipper å være så sulten hele tiden!!

Frokostforslag: de første ukene spiste jeg mest egg, i forskjellige former, eller rent pålegg, laget ruller av ost og skinke med litt paprika inni f.eks. Etter de fire første ukene, når jeg kan begynne å øke karbohydratmengden litt, så har jeg bakt meg et brød med soyaprotein (se oppskrifter her på forumet), eller så spiser jeg 1 stk fiberrik (rett over 3 g karbohydrater) med masse godt pålegg på, og jeg blir mett, Vita hjertegod sitt brød har også lite karber, og det går an å ta en skive av det etterhvert!!;)

Lunsjforslag: det er nesten like enkelt som å smøre matpakke, å hakke opp noe salat å ta med seg i en boks. Det gjør jeg som oftest. Ellers er rester av omelett, middag o.l lett å ta med seg. En må gå til innkjøp av praktiske bokser!!

Det er mange gode oppskrifter og tips og råd på forumet her!!

Lykke til:goodluck:

klompenmio sa for siden:

Takk for råd og tips!:o

Jeg var inne på "oppskrifter", men syns det ble litt forrvirrende siden alle hadde lagt inn der. Jeg lurer på hva en kan spise på ketolysekuren. Jeg skal begynne på kurs neste uke, men har lyst til å komme i gang nå...

lillesille sa for siden:

Akkurat disse tingene har jeg også lurt på.

Er på 4. dagen på ketolysekuren nå og holder meg fint i ketose iflg. ketostixene, men kjenner at jeg ikke holder lenge på en diett med så mye egg. Må ha et kjapt alternativ på morgenen, for jeg har ikke tid til å stå å steike noe, er travelt nok som det er.

Spørsmål, hvis man lager salat med masse ja, salat. Og agurk, noe paprika og fetaost evt annen ost og fx skinke. Samt dressing eller olje. Kan man ha dette til både forkost og lunsj, eller blir det for mye karbo med to grønnsaksmåltider pr dag?

Vi har generelt et sunt kosthold med veldig mye grønnsaker, så det er en veldig stor omveltning å skulle kutte dette og erstatte det med fett :p

Det er nok godteri og sjokolade som er årsaken til min overvekt, og jeg bruker ketolysekuren som en kickstart på slankingen samt en hardcore sukkeravvenning.

atkins sier jo grønt til hvert måltid.

men blir det for mye f.eks paprika, så bytt den ut med litt avocado,

:) bare du holder deg på så mange karbohydrater du skal ha går det bra.

eller sitert fra KETOLYSE boka:

"ketolysekuren kan ikke gjenomføres uten at du spiser grønnsaker og salat hver dag. Det er viktig at du spiser mye grønnsaker for og få dekket behovet for visse vitaminer og mineraler. disse er nødvendig for og opretholde maksimal fettforbrenning."

lillesille sa for siden:

Dette er jeg klar over, men vi spiser MYE grønt, så nå merker jeg at det blir mindre. Og er litt nervøs for at det skal overskride karbomengden alikevel. Til nå har jeg vært i ketose på tross av mye grønnsaker og cc, og det er vel det som er det viktigste. Er vel ikke så vanvittig nøye å måle og registrere, så lenge man holder seg i ketose?

Borealis sa for siden:

Frokost tips: Eggemelk (evt med kaffepulver i:)

Ja, det er egg der også, men det smaker ikke egg.
Raskt, enkelt, riktig og GODT:))

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.