< Tilbake til oversikten

Jeg er så usikker på om jeg spiser riktig

Meatscience sa for siden:

Håper noen med mer peiling enn meg kan ta seg tid til å se på dette, jeg har en del spørsmål:

Jeg er så usikker på om jeg spiser nok/ for mye/ riktig mat. Noen ganger blir jeg skikkelig fysen, og da kan jeg spise mange skiver med gul ost. Er dette dumt?

I tillegg er jeg litt forvirret ang. det med å regne ut proteiner og fett, jeg har nok ikke tenkt så mye på dette hittil. Driver dere andre og regner ut dette hele tiden?

Til mandag er det 4 uker siden jeg begynte, og de kiloene jeg har mistet forsvant nesten med en gang. Etterpå har jeg ikke gått ned mer, men spiste ikke så mye grønnsaker da jeg var på 2 ukers ferie, så det kan vel ha noe med det å gjøre. Jeg prøvde å spise salat hver dag, men fikk ikke spist noe særlig av andre grønnsaker som f.eks. brokkoli og blomkål.

Jeg lurer på hva dere synes om dagsmenyene mine. Her er f.eks. hva jeg spiste i går:

Frokost: 1 egg og en sånn lavkarbo urtepølse fra Gilde, stekt i 2 ss smør

Lunsj: Salat av flg: ca. 50 gram blandet salat, 3 ss fetaost med olje, 1 hardkokt egg, 1/3 pk. smårettskinke. (beklager rare måleenheter, men var på jobb og fikk ikke veid noe)

Snack: Osteskiver og en halv "ølpølse", sånn veldig tynn salamipølse som er beregnet som snack

Middag: Det ble veldig sen middag pga at jeg ikke var hjemme, da ble jeg veldig sulten og spiste 2 hamburgere med ost og bacon, og fylte en halv middagstallerken med isbergsalat og agurk.

Dette var kanskje litt i overkant for en dag??

På en typisk dag spiser jeg:

Frokost: 1 eller 2 egg med bacon, stekt i 2 ss smør

Lunsj: Ferdiglaget salat med ost og skinke, litt dressing eller majones på. Hender jeg legger til et kokt egg.

Middag: En porsjonsform med ferdiglaget brokkoli- og blomkålgrateng. (Sånn frossen som Rimi har) Denne dekker jeg med ost før jeg setter den i ovnen. Enten et stykke biff, litt kjøttdeig, laksefilet eller kylling. Noen ganger har jeg salat ved siden av, i tillegg til gratengen. Da bruker jeg majones på salaten. Jeg bruker også kvitseidsmør på kjøtt og fisk, eller evt. en blanding av smør og rømme.

Som sagt spiser jeg en del ost i løpet av dagen som snacks. Har også spist noe diabetikersjokolade/ drops på ferie, men har kuttet ned på dette nå og bestemt meg for at dette bare er ok i moderate mengder en dag i uka.

Jeg går ca 8000-9000 skritt om dagen, meste av dette er på jobb men av og til går jeg turer hjemme også.

Beklager at dette blir litt langt, men jeg håper noen kan gi noen tips, spesielt ang maten jeg spiser. Bør jeg begynne å regne ut protein- og fettinhold i maten?

SunnhetMedSirrup sa for siden:

du spiser jo ikke for mye..

men angående ost , kan det være en partystopper for noen . det er det ikke for meg, så der ser vi jo at det er forskjell på folk.

Meatscience sa for siden:

Jeg visste ikke at ost kan være partystopper, da skal jeg prøve å kutte ned på det. Takk for info! :)

du bør ikke kutte ned på osten hvis vekten( eller midjen ) står stille!

går du fortsjatt ned i vekt, så nyt osten din!

Silver sa for siden:

Mener du at en BØR kutte ned på ost hvis vekten står stille? Jeg forguder ost, og spiser det hele tiden! Visste heller ikke at det kunne være en stopper..

arnakristin sa for siden:

For enkelte så er meieriprodukter en partystopper, minus meierismør, altså ikke bare ost. Ville ikke begynne å vurdere eventuelle partystopper før eventuelt 4 ukers stillstand.
Andre partystoppere kan være: nøtter, tomater, søtningsmidler, brøderstatninger, smerter, dårlig søvnkvalitet og ikke minst stress. …og alkohol.

ikke glem for lite vann, da.. 2-3 liter daglig er bra ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.