Av og til har vi brukt å hatt oste-kvelder (før jeg begynte på lavkarbo), og jeg trenger noen råd. Er det greit å spise oster som brie? Står ikke noe om karbo innhold på pakningene. Og hva kan man spise til? Bruker jo kjeks til vanlig, men det er helt uaktuelt. Hva med druer? Er det veldig fy? Og så blir det sikkert litt paprika, selv om det også er nokså karboholdig...
lag deg kjeks av kavli smelteost som du smelter i mikron i noen minutter( jeg bruker 1 minutt på 1stk) også spiser du de med ost.
Brie og andre slike fete ost er lov på de fleste lavkarbofilosofiene. Drue er vel ikke helt stuerent, hva med agurk og litt paprika på?
Druer er heeelt fy, men paprika går jo an, bare det ikke blir mengder.
Har vært på lavkarbo- osteparty, jeg. Alle oster er greit, bortsett fra geit-/brunost, da.
Brie inneholder ingen karber, faktisk. I hvert fall mindre enn 1g.
Det er sånn ferdigskiva ost fra kavli, runde fine skiver, ikke den på tube altså. Man sikkert bruke taffelost eller vanlig norvegia, men den fra kavli blåser seg opp og blir luftig og fin og ikke bare vanlig ostechips..
Jeg spiser rett og slett bare osten! Nå bryr jeg meg ikke om å ha en kjeks eller noe under - osten smaker best "au naturelle" :).
Jeg skjærer opp brie, camenbert og/eller blåmuggost i passende spisestykker og serverer. Enkelt og greit.
Noen ganger skjærer jeg opp noen tynne skiver honningmelon eller gaiamelon for å ha til, men det er ikke noe must.
Paprika, agurk og stangselleri går også fint å servere til osten.
Mandler og/eller nøtter går også bra sammen med ost. Men pass på karbene når det gjelder tilbehøret... ;)
enig! som oftest ender jeg opp på kveldene med 1 kg norvegia på fanget, en ostehøvvel i høyrehanda, og sitter og ruller osteskivende for harde livet med venstre.. mm!
Ehm, korleis får dåke ostechipsen til å ikkje henge seg fast?? har prøvd med bakepapir, og den klistrer seg fast... Prøvde å olje fatet, men osten klistra seg fast der og...??? :confused: Måtte sitte å knekke den fra fatet med ein kniv, eller rive av bakepapiret i små biter...? :o
Men det smakte nydelig!! :D
Jeg tar osten av bakepapiet med en gang den kommer ut av mikroen og legger den på en rist.
Hender det er litt vanskelig å få tak, men med litt lirking i et hjørne kommer resten av seg selv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.