< Tilbake til oversikten

Cocosa. Lurt innkjøp?

Janis sa for siden:

Ja, er det det?
Plundrer med å få i meg nok fett.

Viclin sa for siden:

Jepp, for meg er det gull verdt. Jeg hiver i meg en skje om jeg ikke får i meg nok fett til et måltid.

Janis sa for siden:

Da skal jeg kjøpe det. Ringte Life, og de har det inne :)

lille74 sa for siden:

jeg leste litt om dette i går kveld.
Cocosa, det hjelper og øker forbrenninga også....ska def kjøpe sånn på mandag.
Dere som bruker det, hvordan bruker dere det?
ei skje om dagen eller noe sånt?

(føler meg som en idiot, for jeg leser og leser og føler meg like teit)

Viclin sa for siden:

Jeg tar en halv spiseskje om dagen, helst når jeg har et fett"fattig" måltid. Da svelger jeg det rett ned, selv om konsistensen er forferdelig, hiver innpå tran etterpå og så sanasol for å døyve smaken. :lol:

Zincite sa for siden:

Jeg spiser det med skje og synes det er godt. Tar også noen ganger en liten bit mørk sjokolade samtidig og lar det blande seg i munnen.

Det er godt med en skje i kaffen også.

Mange smelter det sammen med sjokolade og lager konfekt. Selv liker jeg kokosmasse oppi sammen med raspet mørk sjokolade.

Det kan være lurt å starte forsiktig og se hvor mye kroppen din trives med. Hos noen går kokosfett ganske rett gjennom systemet.

Gladjenta81 sa for siden:

Hva er egentlig nok fett til et måltid? Eller hvordan måltid har du spist når du velger å ta en skje med cocosa? Jeg luerer nemlig på om jeg skal kjøpe det, da jeg ikke vet selv om jeg får i meg nok fett i løpet av dagen. Har lest i noen andre tråder at man kan kjøpe dette "middelet". Det funker eller? :)

Viclin sa for siden:

Hvis jeg til ett måltid har omtrent like mengder fett og protein, da tar jeg Cocosa ved siden av. Jeg har den smakløse sånn at jeg kan bruke den som stekeolje også, kan være derfor konsistensen blir litt ekkel når den er uten smak.

Oki, jeg har nemlig litt vanskelig for å avgjøre om man spiser nok fett til et måltid. Jeg antar at jeg kanskje burde kjøpe meg en Cocosa. Det finnes i to smaker eller? Og er den eventuell dyr?

Viclin sa for siden:

Lurer på om den kostet ca 130 kr. Det er en med kokossmak og en uten.

Jeg legger inn alt jeg spiser på Sparkpeople.com, og da får jeg opp hva fordelingen er til hvert måltid. Ellers vet jeg jo at om jeg spiser et måltid salat er det ikke så mye fett i det. Osten oppi gir like mye proteiner som fett f.eks., så da heller jeg gjerne på litt olje eller tar en skje Cocosa for å få opp fettinnholdet. :)

Takk for svar :) Jeg ser ut i fra det du har skrevet, at jeg trolig spiser for lite fett. Jeg spiser salat hver dag til lunsj, men har kun 6 ss med olje over. Tror jeg rett og slett skal kjøpe meg en flaske med det.

Viclin sa for siden:

6 ss med olje er jo en del det da. Om hver spiseskje veier f.eks. 10 gram så har du jo 60 gram fett bare der! :)

Da spiser jeg kanskje nok med fett på salaten min da. Det er jo ikke plass til så mye olje i hver skje. Trodde det var nok, men ble litt i tvil om det var for lite fett. Uansett gjør det vel ikke noe om man tar en skje med Cocosa hver dag, eller?

Viclin sa for siden:

Neida, jeg pøser i alle fall på med fett. Og det er nå som jeg spiser store mengder fett (200-250 g hver dag), det er også nå jeg går ned.

Løvetann sa for siden:

www.helseogkost.no står det bl.a.:

Kokosolje er

• stimulerende for fettforbrenningen
  • en fantastisk energikilde
  • immunstyrkende
  • godt for skjoldbruskkjertelen
  • ideell i lavkarbohydratdietter
  • en kilde til skjønnhet

Kokosoljens sammensetning
Kokosolje blir flytende ved 24 grader C og består av ca. 2 % flerumettet fett, 6 % enumettet og 92 % mettet fett. Det er de mellomlange, mettede fettsyrene – som utgjør 68 % av de mettede fettet – som først og fremst gjør kokosolje til en helseolje. De inneholder færre kalorier enn de lange mettede fettsyrene i animalsk fett. De mellomlange fettsyrene fordøyes lett, forbrennes lett, reduserer infeksjoner m.m.

Cocosa Extra Virgin smaker nydelig av kokos og er derfor god å spise med skje rett fra glasset. Du kan bruke den som erstatning for smør, for eksempel på grovbrød og i bakeoppskrifter. Den er også ideell i smoothies, husk bare på å tilsette den mot slutten av mosingen, ellers vil kokosfettet skille seg ut. (Denne koster kr 185.)

Cocosa Pure egner seg ypperlig til steking og annen matlaging. Du kan også bruke den i smoothies hvis du vil ha kokosoljens helsemessige fordeler, uten smaken av kokos. (Denne koster kr 125.)

Videre skriver de:
Bruk minimum en spiseskje kokosolje hver dag. For å maksimere energi, fettforbrenning og immuneffekten kan du gå opp til både 3 og 4 spiseskjeer daglig.

Fett og oljer skal bearbeides av leveren, og tålegrensen varierer fra person til person. Symptomer på overdosering er kvalme og uvelhet etter inntak. Leverens evne til å bryte ned fett kan imidlertid trenes opp i løpet av 4-6 uker. Start derfor heller med mindre mengder fett og øk gradvis for å unngå kvalme.

Løvetann sa for siden:

:spent: :stortsmil

Jabba sa for siden:

Er det slik med Cocosa som med MCT-oljen ....at en får vondt i magen hvis en tar for mye? Må en øke forsiktig her også?

Kitt sa for siden:

Kopiert fra teksten over:

Fett og oljer skal bearbeides av leveren, og tålegrensen varierer fra person til person. Symptomer på overdosering er kvalme og uvelhet etter inntak. Leverens evne til å bryte ned fett kan imidlertid trenes opp i løpet av 4-6 uker. Start derfor heller med mindre mengder fett og øk gradvis for å unngå kvalme.

Jabba sa for siden:

Er Cocosaen med kokossmak såpass søt at den kan erstatte sukketter i te? Jeg bruker to sukketter i et krus med te.....

celeste sa for siden:

Full av optimisme skulle jeg hive innpå en skje i går. Det var lettere sagt enn gjort gitt :D Ser ut som om jeg må finne andre bruksområder til den :D Tips anyone?

tveitan sa for siden:

Jeg rører den ut i litt varm kaffe eller tea.Da går det greit å få den ned synes jeg.

lille74 sa for siden:

løser den seg oppi the??? ser for meg ei fett hinne.....
er gyselig og svelge, men går ned.........

Viclin sa for siden:

Jeg tvinger ned en skje og svelger det ned med tran. Ille når tran har bedre konsistens liksom. :lol:

Kitt sa for siden:

Jeg smelter den sammen med litt sukkerfri sjokolade, heller opp i sånne små fargerike konfekt former eller bittesmå muffinsformer, tilsetter ørlitegrann kokos, og så har jeg cocosa- sjokolade å kose meg med!:sikle:

Liker du ikke kokos, kan du bruke den uten smak og heller tilsette bittelitt hakkede paranøtter! Godt det også!:ja:

Borealis sa for siden:

Dette gjør jeg også....yummie!!

Lava sa for siden:

I kaffen! på stekt egg!

Enig!

Det vil legge seg en hinne på kaffen ja, men det er ok,
nå syns jeg kaffe uten cocosa er litt... mindre godt en med..
Og, kaffen kan drikkes selv om den er nesten kald, med cocosa
oppi, ellers kaster jeg ofte halve kruset, men med C i, kan jeg
drikke det opp. For å få med all C'en liksom :D

På egget vil det også smelte, og mye ligger jo igjen på
askjetten, men man får i seg noe.
Ren, fast, Cocosa hadde jeg nok hatt problemer med å svelge,
men flytende hadde det gått fint.
Tar jo Udo's Choise med t-skje, rett fra kjøleskapet.

man venner seg til det meste! :ja:

Viclin sa for siden:

Jeg tok en teskje Udo's her på søndag, og holdt på å brekke meg. Det smakte like ille som Gin Tonic. :o

Carisma sa for siden:

I smoothie. Kokkos og bringebær er en ypperlig kombinasjon :ja:

Jabba sa for siden:

Jeg har kjøpt Cocosa med smak og spiser rett fra krukken. Ikke direkte godt - men det går da ned... Tar en teskje om gangen til å begynne med.....
Når dere skriver skjeer i tråden her - er det teskjeer eller spiseskjeer?

peder5 sa for siden:

Hva i all verden spiser du i løpet av en dag som gjør at du klarer å presse ned så mye fett? Kan du legge ut hva du spiser en typisk dag?

Borealis sa for siden:

Nå laget jeg en ny variasjon over cocosa-sjokkis:
(Ingen nøyaktige mål)

3-4 ss cocosa
1 ss setesdalsmør (saltsmaken er go`)
3-4 ss kremfløte
100 gr 86% sjokolade (18 karb i hele)
1/2 ts vaniljesukker (sikkert unødvendig)
Og kokosmasse, muligens en liten kaffekopps mengde (6 gr.karb/100 gram)
1/2 ts pulverkaffe.

Står nå i frysa...håper de smaker.

Ble da 10 litt store sjokolader, i muffinsformer....

Viclin sa for siden:

Til frokost er det gjerne egg og bacon.
Til lunsj gjerne salat med rømme og jeg heller olje over.
Tar også tran og Cocosa, blir fort 30 gram der.
Til middag spiser jeg kotelett, laks, taco, svinefilet, biff e.l. Tar ekstra smør over brokkolien. Gjerne også Cocosa ved siden av om jeg syns det blir for mye protein i forhold til fett.
Til kvelds/lunsj/mellommåltid (spørs hvor mye eller jeg har spist i løpet av dagen) spiser jeg gjerne ostechips. Tar gjerne majones på og to skiver dansk salami på hver om jeg vil ha opp fettinnholdet.

Men det som drar opp fettandelen aller mest er Gerds ostekake. Jeg har laget en bolle med fromasj av den (kun fyllet), og spiser en porsjon egentlig litt for ofte. Det er en real fettbombe. En porsjon gir 26 gram fett, og i dag har jeg spist to (den må spises opp før bæra mygler).

Jeg begynte med ekstra masse fett i forrige uke, og gikk jevnt ned den uka helt til det ble stopp for et par dager siden. Så vektnedgangen merker jeg det ikke nevneverdig på. Men jeg har ENERGI! Jeg klarer å sykle uten at bena er som bly, og jeg føler meg rett og slett mer energisk.

I dag har menyen vært:

Kavli skivet ost Jalapeno, 15 gram 50 0 4 3 (Ostechips)
Kavli skivet ost Skinke, 15 gram(s) 48 0 4 3 (Ostechips)
Taffel skinkeost, 15 gram(s) 47 0 4 4 (Pålegg)
Smør Tine, 2 gram(s) 15 0 2 0 (Pålegg)
Majones Mills, 9 gram(s) 66 0 7 0 (Pålegg)
Salami dansk, 20 gram(s) 92 0 9 3 (Pålegg)
Seterrømme, 29 gram 97 1 10 1 (Bringebærfromasj)
Kremfløte, 32.3 gram 117 1 12 1 (Bringebærfromasj)
Bringebær, 15 gram(s) 3 0 0 0 (Bringebærfromasj)
Tine kremost, 12 gram(s) 35 0 3 1 (Bringebærfromasj)
Heistad bringebærgele, 33 gram(s) 0 0 0 0 (Bringebærfromasj)

Breakfast TOTALS: 569 3 55 15

Salat, 60 gram(s) 6 1 0 1 (Salat)
Cocosa, 20 gram(s) 179 0 20 0
Tran, 10 gram 90 0 10 0
Agurk, 60 gram(s) 5 1 0 0 (Salat)
Tomat, 40 gram(s) 6 1 0 0 (Salat)
First Price kokt skinke, 45 gram(s) 48 0 2 8 (Salat)
Landlord Hvitost, 30 gram(s) 95 0 7 8 (Salat)
Thousand Island Idun, 20 gram(s) 35 2 3 0 (Salat)
Seterrømme, 20 gram 67 1 7 0 (Salat)
Rapsolje, 10 gram(s) 90 0 10 0 (Salat)

Lunch TOTALS: 621 6 59 18

Splenda, 1.5 tsp 0 1 0 0 (Ivorys pannekaker)
Salt, 0.5 gram(s) 0 0 0 0 (Ivorys pannekaker)
Seterrømme, 20.5 gram 69 1 7 0 (Ivorys pannekaker)
Egg, 100 gram(s) 142 1 10 13 (Ivorys pannekaker)
Kremfløte, 67.5 gram 244 2 26 1 (Ivorys pannekaker)
Heistad blåbærsyltetøy, 20 gram(s) 6 1 0 0
Kavli skivet ost Skinke, 30 gram(s) 96 0 8 6 (Ostechips)
Reker i majones Delikat, 25 gram(s) 93 1 9 2 (Pålegg)
Kavli skinkeost med purre, 15 gram(s) 33 0 3 2 (Pålegg)

Dinner TOTALS: 683 6 62 25

Seterrømme, 29 gram 97 1 10 1 (Bringebærfromasj)
Kremfløte, 32.3 gram 117 1 12 1 (Bringebærfromasj)
Bringebær, 15 gram(s) 3 0 0 0 (Bringebærfromasj)
Tine kremost, 12 gram(s) 35 0 3 1 (Bringebærfromasj)
Heistad bringebærgele, 33 gram(s) 0 0 0 0 (Bringebærfromasj)
Cocosa, 10 gram(s) 89 0 10 0

Kvelds TOTALS: 341 3 36 2

Tall nr 1 er kalorier, 2 er kh, 3 er fett og 4 er protein.

CALORIES CARBS FAT PROTEIN
2,213 17 212 60

I dag har jeg spist litt mindre protein enn jeg pleier, ser jeg.

Jabba sa for siden:

Hvor mye bruker dere av hver ting når dere lager Cocosa sjokolade? (smelter sammen Cocosa + sjokolade + bitte litt kokos masse?

Kitt sa for siden:

Utrolig hva man har skrevet ned!

Jeg smelter 175g cocosa (med eller uten kokossmak) sammen med en Anthon og heller opp i små konfektformer. Tilsetter litt hakkete paranøtter eller kokos.

En Anthon Berg sjokkis veier 45g, så vidt jeg husker.
Når jeg bruker små former, putter jeg kokos/nøtter rett opp i formene. Du ser hvor bittelite det er plass til. Men godt med litt som kan tygges, sjokkisen smelter jo i munnen!

Borealis sa for siden:

Hups! Jeg bruker nok mere sjokkis og mindre cocosa....men har ingen nøyaktige mål.... Jeg tilsetter også gjerne litt frysetørret kaffe, eller fløte. (Bruker MØRK sjokolade, da).

Mercudia sa for siden:

puuuuh Sånn føler jeg det også (av og til) (ofte) :cool:;)

Jabba sa for siden:

Takk for oppskrift på Cocosa konfekt. Hvis jeg tilsetter fløte - vil den fremdeles stivne ?

Borealis sa for siden:

Min gjør det:)

Jabba sa for siden:

OK - har du mye fløte i da eller? 1/2 - 1 dl? høres det ok ut?

Frk.Sunshine sa for siden:

Høres ut som dette funker...
Kanskje man skulle prøve det for å få mer energi.. :)

Men.. hvor? (Står sikkert i en av trådene.. men akkurat nå er jeg blind! :rolleyes:)

Viclin sa for siden:

Jeg må prøve å lage sjokolade av Cocosaen. Men jeg liker ikke mørk sjokolade, kun lys. Smaker den som lys om jeg tar fløte oppi, eller må jeg da heller lage den av sukkerfri melkesjokolade?

Carisma sa for siden:

Den blir helt klart mildere med fløte oppi. Du kan jo lage med halvparten lys sukkerfri og halvparten mørk med fløte, så ser du hva du syns er best.

Viclin sa for siden:

Da skal jeg prøve det altså. Sambo liker mørk sjokolade, så han får evt spise den om den ikke blir lys nok for meg. :p

Borealis sa for siden:

Er ikke sikker....var på slump. Men ikke så mye som 1 dl.

Jabba sa for siden:

OK!
Da har jeg prøvd å lage disse - en halv røre med fløte og resten uten. Jeg brukte den mørke sjokoladen fra Sukkerfritt. Hadde ei hasselnøtt i hver form og helte over røre....
Blir spennende å smake.....lurer på hvor lang tid det tar før de stivner.

Forresten - hadde problemer med å finne slike små muffinsformer i dag - endte opp med noen som nok var litt for store....
Hvor får dere tak i slike små? Jeg prøvde på Nille, Kiwi, Mega og på Spar i dag....men nada.....

Carisma sa for siden:

Jeg lager i silikon-isbitformer fra ikea. Hjerte formede :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.