< Tilbake til oversikten

det var denne kaffen

hannahgamlem sa for siden:

Jeg har sluttet med kaffe helt og egentlig var det ikke noe stort problem, men mitt spørmål er litt konkret.

Er det bare introen jeg ikke kan drikke kaffe under, eller gjelder det for alltid ?

Og hva er grunnen til at jeg må slutte, er det kun dette sukkesuget, for det har jeg ikke hatt noe problem med, eller er ander andre årsaker til at jeg bør holde meg vekke fra kaffen ?. Vil kaffen påvirke vekten i det hel tatt ?.

Et siste spørsmål, hva bruker dere mer enn rømme for å sprite opp smaken på maten deres, for rent kjøtt med bare grønnsaker og litt krydder er ikke spessileet spennende.

Begod sa for siden:

Kaffe påvirker blodsukkret, jeg blir sulten en liten stund etter at jeg har drukket kaffe.

Løsning: Koffeinfri kaffe, Litt merkelig i begynnelsen , drakk mer kaffe en normalt istarten siden kaffefølelsen forsvant, men smaker akkurat det samme. ( pulverkaffe Nescafe).

Bernesaus og Kryddersmør til kjøtt. Mulig at jeg jukser litt , men rikelig saus må jeg ha.

Ingo sa for siden:

På det første varierer det sikkert litt, men Atkins sier vel det er pga koffeinen hoveds. man ikke skal drikke kaffe. Selv drikker jeg endel kaffe, mest koffeinfri... MEN, jeg er i lav ketose, mens samboeren som ikke drikker kaffe er i dyp ketose, så det HAR nok litt innvirkning ja. (Men så gjør det ingen forskjell på høy\lav da, ketose ER ketose... :) )

Når det gjelder oppiffing sier jeg en ting: fløtesaus med ost! Vi bruker det til veldig mange ting, men med måte. Du tar bare en ønsket mengde fløte i ei panne, tilsetter litt primula smøreost og krydrer etter ønske. Vips!
(Kan også tilsette moste grønnsaker, sopp, baconbiter, ferske urter, smøreost med smak osv. alt etter hva som passer til hovedretten...) Lykke til med matlagingen da! :)

Marianne sa for siden:

Kaffe, cola, sukker og karbohydratrike matvarer virker utvidende i kroppen, dvs. at kroppen samler vann. Man blir oppblåst, ikke bare magen, men i kroppens vev - og man øker i vekt. Proteiner virker da motsatt.
[color=purple][/color]
Dette er sånn jeg har forstått det, og på min kropp fungerer det akkurat på denne måten.
[color=purple][/color]
Jeg merker god forskjell på dager/uker med og uten kaffe. Holder meg nå som regel til den medisinske koppen om morgenen før frokost ;)
[color=purple][/color]
:klem:

Nille sa for siden:

Flyttet denne til induksjon jeg...siden det er der den passer best og når flest !

Men altså - kaffen. I tillegg til det som er sagt - så kan du uansett om du er på induksjon eller i andre faser av Atkins, - prøve deg frem. Noen tåler kaffe uten problem med blodsukker eller vannansamling. Så drikk kaffen - Blir du sulten eller får søtsug etter å ha drukket kaffe vet du hvorfor ! Blir du oppblåst og samler vann, - går opp i vekt, - ja da er det sannsynligvis på grunn av kaffen.

En del av det å venne seg til å spise lavkarbo er også å bli kjent med sin egen kropp og hva den tåler, ikke tåler. Det er en spennende reise det. Du kan reagere på enkelte matvarer, enkelte kombinasjoner av matvarer.... Når du kommer til vedvarende er der vitkig å følge lista (stigen) i boka over hvordan du skal innføre visse typer matvarer igjen.... for det er også en måte å finne ut om hva kroppen din vil/ikke vil ha. Men det kan vi ta når du kommer dit !! :)

Gamla sa for siden:

Hei og velkommen Hannahgamlem!
Jeg er helt enig med Nilla. Kaffi virker forskjellig på folk. Jeg hører til dem som godt kan drikke kaffi og være i skikkelig ketose. Kjenner heller ikke noe til søtsuget,- men det har igrunnen aldri vært noe stort problem for meg. For meg virker kaffien dessuten både avførende og vanndrivende, så den vil jeg ikke være den foruten. Jeg har drukket vanlig kaffi med koffein fra dag en. Har også nå en testperiode på Coffee Slender i tillegg. Drikker 3 kopper av den hver dag og tror faktisk at den hjelper. Har i allefall gått ned noe mer enn vanlig denne uken. Noe helt sikkert om det vil jeg ikke uttale meg om enda.
Hilsen

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.