< Tilbake til oversikten

Hva er fiberhusk?

*stella* sa for siden:

Ser dette er brukt i flere oppskrifter. Men hva er det? Og hvor får man kjøpt det?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Fiberhusk er en glutenfri fiberblanding. Dette er vannoppløselige fiber fra en plante som heter Psyllium Husk. Brukes til baking for å gjøre deigen fyldigere, mer fiberrikt og holdbart.
Fås kjøpt i vellassorterte butikker, ofte i seksjon for helsekost eller glutenfrie varer og på helsekostbutikker. Jeg hamstrer når jeg er på harrytur til Sverige da det er mye billigere over grensa.
Jeg bruker det til Linfrø og fiberhusk kjeks samt at jeg bytter ut JBK med fiberhusk i rømmegrøten.

*stella* sa for siden:

Tusen takk. Da lærte jeg noe nytt i dag også:)

aslaug sa for siden:

Tror du fiberhusk kan erstatte JBKM i andre oppskrifter også??:D

Ivory sa for siden:

I alle fall i vafler og pannekaker :)

Ullabulla sa for siden:

Får jeg spørre hvor du kjøper fiberhusk i Sverige: MaxiMat - EuroCash eller i helsekostbutikken?
Jeg har registrert at EuroCash er det billigste sted å kjøpe knust linfrø og sesamfrø, men har ikke set om de har fiberhusk.

arnakristin sa for siden:

Jeg har kjøpt på MaxiMat på Norby senteret, 100 g til 26-27 SEK, men jeg handler mest på Nordby supermarked og der får jeg tak i 300 g poser til 49 SEK.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.