Jeg måtte gjøre det tre ganger i løpet av svangerskapet...
-dette pga overvekt,og en teit lege som var sikker på at jeg kom til å utvikle svangerskapsdiabetes......(glad jeg ikke går til henne lengre)
Resultatet var "perfekt" hver gang,og jeg kunne nesten se skuffelsen i øynene hennes...
Å drikke det skvipet var fryktelig,det samme var de to timene jeg måtte vente.
Kan ikke huske noe forhøyet hvilepuls,bare en snikende kvalme og sukkergulping..
Jeg tok insulin og glukosebelastning for 2 uker siden, jeg fikk lunket vann og sitrondråper i glasset sammen med sukkerklisset, da ble det ikke ille! Ble litt rar i halsen, men fikk rent vann rett etter, det hjalp!
Tok dette 5 dager etter at jeg begynte med lavkarbo og ble helt rar i kroppen de første 45 min, hele meg kriblet og dirret.. sukkersjokk føltes det som, jeg sleit skikkelig med å klare å sitte stille!
Men totaltsett så var det ikke så ille synes jeg! (sikkert pga sitrondråpene)
Fikk svar at jeg hadde noe høyt og at lavkarbo var noe jeg burde prøve ;)
Jeg svarte at det har jeg allerede begynt med, og det likte legen svært godt!
Det var rart, jeg fikk ikke lov til å drikke vann i løpet av de to timene. Ikke røyke, ikke engang tygge tyggis, frodi det ville påvirke resultatet. Det var inn med sukkeret, og så sitte helt stille i to timer.
Hadde med meg spennende bok, så ventinga var det beste :D
Ja, hun på Rikshospitalet som tok prøven av meg blandet alt i to normale kjøkkenglass, det var lunket og hun tilførte som sagt sitrondråper som fjernet søtsmaken. Og vann etterpå for å skylle munnen! Så vente 2 timer!
Kanskje dere kan tipse dem om dette hvis dere må ta denne prøven igjen??
Be dem ringe Riksen ;)
Nå har jeg litt erfaring med riksen fra en helt annen kant, og de er vel ikke akkurat allvitende der :lol: Forøvrig var jeg på et av de største laboratoriene i norge som gjennomfører hundrevis av disse testene...
Jeg fikk utført dette i uke 28 av svangerskapet, og hadde før det merket forhøyet hvilepuls etter måltider med mye karbohydrater. Og også trøtthet.. Fikk det samme etter inntaket av sukkerskvipet.. Og jeg hadde svangerskapsdiabetes, om enn bare rett over hva normalområdet var.
Måtte gjøre det en gang under svangerskapet. Fikk en kopp med sukkervann som gled kjapt ned. Syntes ikke det smakte så ille jeg...
Etterpå ventet jeg hos legen i en times tid, eller hva det var, før hun sjekket bl.s. igjen. Mitt var helt normalt, heldigvis.
Carisma: Var ikke meningen å snakke ned om noen av de andre stedene.. jeg mente bare at min opplevelse på Riksen var positiv! Derfor er det kanskje tips man kan dele med hverandre på laboratoriene! Har selv jobbet på Kvinneklinikken på Riksen.
Jeg tok meg ikke nær av den :) Men selv om opplevelsen var positiv for brukeren er det jo ikke garantert at resultatet er riktig. Siden de andre var så strikte med at men ikke kune bruke noe annet enn rett mengde vann med sukker, ikke engang skylle munnen i rent vann etterpå liksom.
Jeg tar en glukosebelastning i året og reagerer ganske kraftig.
Du blir jo bedt om å sitte stille for å ikke brenne opp glukosen for fort, og det er ikke lett når det prikker og rykker i hele kroppen. Sånn er det den første timen, blir helt ør i hodet og det prikker overalt, og jeg får mest lyst til å løpe i ring rundt meg selv.
Etter en time krasjer jeg fullstendig. Har store problemer med å holde meg våken, sovner alltid, tungt, sittende i en stol i løpet av den andre timen.
Sist gang holdt jeg på å ramle av stolen gjentatte ganger. Uff :p
Ja, forresten, før pleide de å ha litt sitron i sukkervannet, men det hadde de ikke sist. Det smaker så jævlig! Æsj! Og jeg får skikkelig halsbrann av det.
Jeg spiste sikkert fem ostehøvla skiver med rent smør da jeg kom hjem fra glukosebelastning sist. Det hjalp noe.
Jeg satt med multigrain lille runde og kaviarmix i bilen :D
Maaaaaat. Ja og en banan.
Halsbrann ja, om jeg ikke hadde det før...
Som gravid var de klar som et egg for å la meg legge med ned på en benk, fikk tilogmed deilig pute :D. Pussig å ligge flatt med 115 i puls...
Maten gjorde at jeg overlevde etterpå tror jeg, selv om jeg var søøøøvnig etterpå!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.